2963
Sök

Förbud mot Bur i gatregistrerad personbil?: Svar NEJ!

12 086 Inlägg
16 september 2008
_Wallis_ skrev:
M.Persson skrev:
Klart man kan skita i bes, men då får man ju inte användning för buren då flertallet klubbar, organisationer kräver bes bilar för att få köra på banan!

Ja ja, ska iallafall bli skoj att se vad dom svarar, om dom nu svarar på mailet!

Skita i besiktning med bur tänkte han nog på i förstahand.

En svetsad helbur är ju inget man monterar in och ut inför besiktningen varje år direkt tongue

Better than God \o/
1 883 Inlägg
16 september 2008
pippaaN skrev:
Förstår inte.. En bur gör väl knappast mer skada än nytta.. så varför förbjuda det? hmm

Moderater behöver inte ha bur i bilen så varför skulle någon annan behöva det?  roll

Det är bara ett sätt för myndigheterna att trycka ner folket och ta död på motorsporten, lugn bara de kommer säkert på mer dumheter...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

757 Inlägg
16 september 2008
MrTurbo skrev:
pippaaN skrev:
Förstår inte.. En bur gör väl knappast mer skada än nytta.. så varför förbjuda det? hmm

Moderater behöver inte ha bur i bilen så varför skulle någon annan behöva det?  roll

Det är bara ett sätt för myndigheterna att trycka ner folket och ta död på motorsporten, lugn bara de kommer säkert på mer dumheter...

det där har inget mer nuvarande regeringen att göra. tror du dom byter ut all sin personal bara för ett regeringsbyte? nej det är samma jävla sossesopor som förr i tiden som alltid hatat bilar. vilka var det som kom på grejen med trängselskatt då? moderaterna lyssnade bara på dom som bodde inne i stan

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
16 september 2008
Då måste man ha 2st identiska bilar som man måste ha samma regskyltar på?

en med bur och en utan? roll så man kan bestikta varje år, eller varför inte låna någon annans? 8-) kryphål finns det nog iaf.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
16 september 2008
robzter skrev:
MrTurbo skrev:
pippaaN skrev:

det där har inget mer nuvarande regeringen att göra. tror du dom byter ut all sin personal bara för ett regeringsbyte? nej det är samma jävla sossesopor som förr i tiden som alltid hatat bilar. vilka var det som kom på grejen med trängselskatt då? moderaterna lyssnade bara på dom som bodde inne i stan

Jag var lite ironisk, sorry...  Men att regeringen vill trycka åt bilismen kan vi väl vara överens om? (å då menar jag alla regeringar i allmänhet men denna i synnerhet)

Borgarna lovade att inte införa trängselskatt, men ändrade sig väl och bensinskatten skall vi inte tala om heller. smile Dock skulle jag ändå hellre se enbart miljöpartister i regeringen än en enda idiot från högerblocket... Det är dock ett helt annat ämne som inte hör hemma här.
Senast redigerat av MrTurbo (16 september 2008)

757 Inlägg
16 september 2008
sossarna var faktiskt värst. moderaterna vill bara att varje sak ska betala sig själv

WestCoast!
86 Inlägg
16 september 2008
hehe, då kanske man skall plocka motor & låda ur sin bil och sälja resten...
Finns säkert massa folk som vill köpa en kaross med papper på godkänd helsvetsad bur...   wink

Mitsubishi Lancer Evo VIII MR -04
Kia Sorento CRDi -07

Better than God \o/
1 883 Inlägg
16 september 2008
robzter skrev:
sossarna var faktiskt värst. moderaterna vill bara att varje sak ska betala sig själv

Hur betalar sig förbudet mot bur i bilen? Vill se en redogörelse för detta..  hehe

757 Inlägg
16 september 2008
osm sagt det där är något jävla hopkok av idioterna på VV. nej någon person skulle inte saknas av mig på vv om han försvann spårlöst

Eliminator
1 441 Inlägg
16 september 2008
Hmm, tänk till lite nu. En bur gör att avståndet till bl.a. huvudet är betydligt närmare  vid ev krock.
En hemmasvetsad bur av nån fjunig tonåring ger knappast nån garanti för säkrare bil vid smäll, snarare tvärtom. En dåligt svetsad/monterad bur kan vara direkt livsfarlig.
Tror knappast att ägare  till gatbilar med bur kör med hjälm eller HANS till vardags.
Med ett vanligt bälte sitter man knappast gjuten i stolen vid smäll utan man far runt som en vante i kupen.

Varför inte tillåta bilar med bur med text i regbevis: Bil utrustad med bur 6P bälten, alla passagerare måste ha hjälm.

Jag välkomnar förändringen, tack Vägverket.

Till alla wannabees, bygg en riktig racerbil istället för att gråta här,,,,

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

757 Inlägg
16 september 2008
Sokrates: nu handlar det inte om att vara wannabe. utan man kanske helt enkelt inte har råd att ha 2st bilar. som i mitt fall handlar det om att jag vill kunna ta ut bilen på bana och fortfarande känna mig säker. och självklart använder man då hjälm och 5p bälten. nu gör dom ju snarare så att man inte kan kompletera med "rikigt" bur alls. kanske skulle se till att den ska besiktigas av SFRO först eller nått? sen så kör man inte lika fort på gatan som på bana därav hjälmen men visst kan man få så att det räcker med 4/5/6 punktsbälten iaf så sure jag skulle använda dom
Senast redigerat av robzter (16 september 2008)

Eliminator
1 441 Inlägg
16 september 2008
Frågan kvarstår, kör du med hjälm till vardags?

Knappast.

/Tommy.

Evolution Garage
171 Inlägg
16 september 2008
kwansa skrev:

en med bur och en utan? roll så man kan bestikta varje år, eller varför inte låna någon annans? 8-) kryphål finns det nog iaf.

Exakt så jag tänkt att göra, är ju ända sättet som går nu, eller så skiter jag i å besikta helt enkelt, dom kan inte ge mer än böter för det tror jag?
Mer frihet åt folket säger jag bara!

//TexoN

Evolution Garage
Drift ya later dude ;)

757 Inlägg
16 september 2008
Sokrates skrev:

Knappast.

/Tommy.

därav att jag sa att jag skulle kunna tänka mig att köra med bättre bälten och då sitter man iaf fast. stolar byts ju självklart ut mot FIA godkända stolar. en smäll i normal gathastighet är nog inte alls lika intensiv normalt som en smäll på bana i höga hastigheter.

finns ju till och med exempel på crasher på zatzy där förarna själva intygar att dom hade aldrig överlevt om dom inte hade haft bur och andra bälten på sig än original. och inte körde dom med hjälm

Eliminator
1 441 Inlägg
16 september 2008
TexoN skrev:
kwansa skrev:

Exakt så jag tänkt att göra, är ju ända sättet som går nu, eller så skiter jag i å besikta helt enkelt, dom kan inte ge mer än böter för det tror jag?

//TexoN

Allt går ju, men det är Dj- igt olagligt.

/Tommy.

4 506 Inlägg
16 september 2008
robzter skrev:
Sokrates skrev:

Knappast.

/Tommy.

därav att jag sa att jag skulle kunna tänka mig att köra med bättre bälten och då sitter man iaf fast. stolar byts ju självklart ut mot FIA godkända stolar. en smäll i normal gathastighet är nog inte alls lika intensiv normalt som en smäll på bana i höga hastigheter.

finns ju till och med exempel på crasher på zatzy där förarna själva intygar att dom hade aldrig överlevt om dom inte hade haft bur och andra bälten på sig än original. och inte körde dom med hjälm

Men kör du med 4punkts bälten (Eller mer) utan bur så blir det ochså farligt.
Då kan du inte huka dig eller röra dig om bilen slår runt, Knak så är nacken av.

Kan du andas kan du dö.

Eliminator
1 441 Inlägg
16 september 2008
robzter skrev:
Sokrates skrev:

Knappast.

/Tommy.

En seriös racer kör med full utrustning.

/Tommy.

757 Inlägg
16 september 2008
Sokrates skrev:
TexoN skrev:
kwansa skrev:

//TexoN

Allt går ju, men det är Dj- igt olagligt.

/Tommy.

det må va olagligt men hans bilar håller nog 100ggr högre säkerhetsstandard på alla aspekter än dom flesta slitna häckarna som rullar på svenska vägar. skulle iaf inte vilja sitta i en volvo 940 och krocka med en ny clio iaf

757 Inlägg
17 september 2008
Sokrates skrev:
robzter skrev:
Sokrates skrev:

Knappast.

/Tommy.

En seriös racer kör med full utrustning.

/Tommy.

på vägen då eller? nu handlade det ju om att sitta fast. och faktiskt kunna bruka bilen på bana då det finns tävlingar som kräver besiktigade bilar  men är det vettigt att dra ur en 400hk bil på bana utan bur och fullständiga skydd? till vardags klarar man ju sig med bälte bara och buren.  om inte annat kan man ju iaf tillåta halvbur/rullbåge då det bara tar upp vid rullning och lätta sidosmällar

Random Hero
4 047 Inlägg
17 september 2008
sverige är ju ett toppen land! (ironi)

Dog food lid. Backwards

Sök