2792
Sök

vad menas med bhp

110 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
#21
Om jag tar BMW m3 (e46) som exempel så har den 343 hk, men är det vad man får ut maximalt av motorn när man kör bilen normalt eller är det när dom testar motorn med en bromsbänk?

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 september 2008
#22
bil_alskaren skrev:
Om jag tar BMW m3 (e46) som exempel så har den 343 hk, men är det vad man får ut maximalt av motorn när man kör bilen normalt eller är det när dom testar motorn med en bromsbänk?

Det är 343hk mät efter en speciell standard, där man kör motorn i cykler (ganska långa) och verifierar medeleffekt och miljökrav... 

det är alltså effekten som du får ur motorn på svänghjulet, inklusive generator och vattenpump.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

FreddeK
17 september 2008
#23
torpis skrev:
Freddeponken skrev:
bil_alskaren skrev:

problemet är att jag suger på engelska. BHP= hur mycket man får ut bara av själv motorn utan generator drivlina mm? (nu måste jag ha förstått rätt)

Brake horse power=bromsade hästkrafter...alltså när bilen bromsas i bromsbänk. som sagt inget annat=)

jeeez, nej nej inte bil i bromsbänk...  motor i motorbromsbänk med generatorrem och vattenpump avhakad...

ja självklart!!!!!!!!!!!! tänker inte förrän jag skriver!

110 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
#24
torpis skrev:
bil_alskaren skrev:
Om jag tar BMW m3 (e46) som exempel så har den 343 hk, men är det vad man får ut maximalt av motorn när man kör bilen normalt eller är det när dom testar motorn med en bromsbänk?

Det är 343hk mät efter en speciell standard, där man kör motorn i cykler (ganska långa) och verifierar medeleffekt och miljökrav... 

det är alltså effekten som du får ur motorn på svänghjulet, inklusive generator och vattenpump.

får man ut mer effekt när man mäter med bromsbänken?

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 september 2008
#25
bil_alskaren skrev:
torpis skrev:
bil_alskaren skrev:
Om jag tar BMW m3 (e46) som exempel så har den 343 hk, men är det vad man får ut maximalt av motorn när man kör bilen normalt eller är det när dom testar motorn med en bromsbänk?

Det är 343hk mät efter en speciell standard, där man kör motorn i cykler (ganska långa) och verifierar medeleffekt och miljökrav... 

det är alltså effekten som du får ur motorn på svänghjulet, inklusive generator och vattenpump.

får man ut mer effekt när man mäter med bromsbänken?

Motorn ger en effekt, säg 351hk.   sen skall du driva generator, vettenpump och AC (ja även om den inte är igång så skall remskivan dras runt) Även kylfläkt och övrigt som drivs av motorn skall givtvis snurra.  om vi då mäter på motorns axel så kan vi ju omöjligt få MER effekt, eller hur!   nu har vi kvar dedär 343 som fabriken anger vid ett visst lufttryck och en viss temperatur.

motor är inget kul utan bil, i bilen är den inget kul utan växellåda, drivaxlar samt slutväxel...  alla dessa steg tar effekt och gör om till värme.  man brukar säga att en framhjulsdriven bil har 10-12% i förluster, en bakhjulsdriven 15-18% och en 4x4 ytterligare lite.

mäter du nu din BMW i bromsbänk så får du alltså 343-17% = 285hk på bromspappret.  Men det hjälper ju inte att ha 285hk på drivaxeln, eller hur?  du måste frammåt med hjälp av larvband, kuggstång, propeller eller däck...  väljer vi däck så försvinner ytterligare effekt iom däcken alltid spinner ungefär 5%.

Det är därför bmwkillarna får sådant bekymmer av att en S40 med ca 380hk åker lika fort som en Lamborgini med 520hk.  Lambon har 10cm bredare däck på varje fälg att släpa runt, även ett mastigt fyrhjulsdriftsystem att dra runt...  så Lambon trollar bort 140hk bara sådär.

så funkar det smile
Senast redigerat av torpis (17 september 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 september 2008
#26
torpis skrev:
bil_alskaren skrev:
så det min kompis menade var alltså rätt (han menade nog hur mkt man får ut på drivhjulen) och det jag sa var alltså fel?

Det är ju bara att läsa innantill... motorns effekt på veven utan generator, vattnpump AC mm


intressant att folk fortsätter gissa totts ett inklippt svar från uppslagsboken  hehe.

kanske man ska skriva: DU HAR VUNNIT 5 MILJONER ISTÄLLET..undrar hur mycket de blir kvar när alla sagt sitt...he he he...

110 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
#27
torpis skrev:
bil_alskaren skrev:
torpis skrev:

Det är 343hk mät efter en speciell standard, där man kör motorn i cykler (ganska långa) och verifierar medeleffekt och miljökrav... 

det är alltså effekten som du får ur motorn på svänghjulet, inklusive generator och vattenpump.

får man ut mer effekt när man mäter med bromsbänken?

Motorn ger en effekt, säg 351hk.   sen skall du driva generator, vettenpump och AC (ja även om den inte är igång så skall remskivan dras runt) Även kylfläkt och övrigt som drivs av motorn skall givtvis snurra.  om vi då mäter på motorns axel så kan vi ju omöjligt få MER effekt, eller hur!   nu har vi kvar dedär 343 som fabriken anger vid ett visst lufttryck och en viss temperatur.

motor är inget kul utan bil, i bilen är den inget kul utan växellåda, drivaxlar samt slutväxel...  alla dessa steg tar effekt och gör om till värme.  man brukar säga att en framhjulsdriven bil har 10-12% i förluster, en bakhjulsdriven 15-18% och en 4x4 ytterligare lite.

mäter du nu din BMW i bromsbänk så får du alltså 343-17% = 285hk på bromspappret.  Men det hjälper ju inte att ha 285hk på drivaxeln, eller hur?  du måste frammåt med hjälp av larvband, kuggstång, propeller eller däck...  väljer vi däck så försvinner ytterligare effekt iom däcken alltid spinner ungefär 5%.

Det är därför bmwkillarna får sådant bekymmer av att en S40 med ca 380hk åker lika fort som en Lamborgini med 520hk.  Lambon har 10cm bredare däck på varje fälg att släpa runt, även ett mastigt fyrhjulsdriftsystem att dra runt...  så Lambon trollar bort 140hk bara sådär.

så funkar det smile

En bakhjulsdriven bil med motorn där bak (mittmotor eller vad det kallas) hur mycket drivförluster får den da, den borde ju få mindre väl?

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 september 2008
#28
bil_alskaren skrev:
En bakhjulsdriven bil med motorn där bak (mittmotor eller vad det kallas) hur mycket drivförluster får den da, den borde ju få mindre väl?

Javisst, då har man ju samma motorpaket som en framhjulsdriven bil, bara att det är bakflyttat 3 meter smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 september 2008
#29
Kuggfråga...   

hur mäter man BHP på en kompressormatad motor?  hänger man av kompressorremmen då?  wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

110 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#30
torpis skrev:
Kuggfråga...   

hur mäter man BHP på en kompressormatad motor?  hänger man av kompressorremmen då?  wink

undrar jag också?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 september 2008
#31
eftersom kompressorn är en del för att driva motorn och ge den max effekt måste den ju givetvis vara inkopplad. Dom saker som tidigare nämnts är ju "kringutrustning" som tar effekt från motorn

bil_alskaren skrev:
torpis skrev:
Kuggfråga...   

hur mäter man BHP på en kompressormatad motor?  hänger man av kompressorremmen då?  wink

undrar jag också?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 september 2008
#32
Ja, jo... men kompressorn tar ju upp till 1/3 av effekten...  alltså motorn producerar ju mycket mer kraft än vad som finns kvar att använda på svänghjulet...   smile

är ju rätt värdelöst att köra en bil utan vattenpump och generator också...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 001 Inlägg
19 september 2008
#33
torpis skrev:
Ja, jo... men kompressorn tar ju upp till 1/3 av effekten...  alltså motorn producerar ju mycket mer kraft än vad som finns kvar att använda på svänghjulet...   smile

är ju rätt värdelöst att köra en bil utan vattenpump och generator också...

kuggfråga 2:

hur gör du med en turboladdad motor?
OM du hade kunnat få in överladd utan mottryck på avgassidan så hade du ju fått mera effekt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 september 2008
#34
Nu handlar det ju inte om vad man teoretist skulle kunna få ut för effekt, utan vad som verkligen går att få ut... Bromsningen av motorn sker med effekthöjande saker inkopplade o effektkrävande saker bortkopplade. (en kompressor/turbo kräver effekt men den ger motorn fler hästar än vad den kräver och höjer ju därför effekten gentemot om den inte hade vart där alls...)

kolvas skrev:
torpis skrev:
Ja, jo... men kompressorn tar ju upp till 1/3 av effekten...  alltså motorn producerar ju mycket mer kraft än vad som finns kvar att använda på svänghjulet...   smile

är ju rätt värdelöst att köra en bil utan vattenpump och generator också...

kuggfråga 2:

hur gör du med en turboladdad motor?
OM du hade kunnat få in överladd utan mottryck på avgassidan så hade du ju fått mera effekt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 september 2008
#35
Det ger ju högre effekt om motorn har sin arbetstemp med kylvattenpumpen inkopplad...

lite moment 22,  kontentan är väl att bhp är ganska så värdelöst och de flesta som säger bhp menar en normal bromsning av motorns effekt...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 september 2008
#36
Vad är värst...? Tre sidor om bhp eller att ni sitter 23.31 en fredagkväll och tjafsar om det?

lol
roll
Värst kanske är att jag kollar topicen och gör ett meningslöst inlägg?
big_smile

Gå och lägg er grabbar, det ska bli fint väder i helgen med många mekarminuter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 september 2008
#37
man får ju högre effekt om man låter vattenpumpen drivas av nåt annat än motorn...

hmm vissa kväller har man verkligen alldeles för mkt tid att fördriva på helt meningslösa saker. Fast det skingrar ju iaf tankarna ett par minuter att diskutera såna här intressanta ämnen...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 september 2008
#38
henke_99 skrev:
man får ju högre effekt om man låter vattenpumpen drivas av nåt annat än motorn...

samma med kompressorn wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 september 2008
#39
henke_99 skrev:
man får ju högre effekt om man låter vattenpumpen drivas av nåt annat än motorn.....

Är det därför det sitter en liten tomte i mitt motorrum och cyklar?!?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 353 Inlägg
20 september 2008
#40
sen kan man ju krångla till det ännu mer och säga att det finns DIN hästar, och SAE Hästar wink

DIN har jag för mig är något som europa kör med, samma som BHP, mäter kraften utan nånting inkopplat.

i USA så kör man med SAE och mäter motorns kraft med alla grejer inkopplade, men fortfarande på vevaxeln.

There's no replacement for displacement


Sök