3512
Sök

12-volts punkt i lastbil, Volvo FH från 2000

2 911 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
#1
Provar här då jag inte hittar nåt på nätet.

Ska tydligen finnas ett par punkter i lastbilar som har 12 volt, och jag kan fasiken inte finna den.
Har en FH12 460 här som ska få slutsteg m.m. monterad, men jag lyckas fanimej inte hitta nån vettig 12v punkt.

Några tips ?
(förutom att köpa ett 24v steg, då ägarn redan har stegen)

299 Inlägg
17 september 2008
#2
vad är det för årsmodell på den?????...........du kommer inte hitta nån 12V som klarar att driva steget då det enda som går på 12Ve typ cigguttag och stereon det sitter en liten klen omvandlar bakom passagerarstolen........skulle nog satsa på att dra en kabel direkt från batteriet inte så bra för batteriet men klart enklast om man inte vill handla 24v´s steg eller en stöddig omvandlare


Lastbilsmekaniker
107 Inlägg
17 september 2008
#3
Finns i stort sett bara cigarettuttaget. Men ta en kabel från bakre batteriets pluspol och koppla in. Blir lite ojämn belastning på dom i och för sig, men vill du kompensera så är det väl bara skifta batterier ibland, eller koppla ett slutsteg på främre batteriet också ? smile

FWD = Fel Wheel Drive

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
17 september 2008
#4
Finns ju omvandlare att köpa.
Chefens son kpplade in sig på ena batteriet å d tog inte lång tid förän d va kass. Ble ett jävla liv på hans far! wink

Lastbilsmekaniker
107 Inlägg
17 september 2008
#5
Jo, det vore ju den smarta lösningen, dock är det inte så billigt att få tag i en omvandlare som klarar ett slutsteg smile försöker bara komma med lite kreativa ideér, har aldrig påstått att jag tycker det är något vidare bra att göra så.
Senast redigerat av BJ_ (17 september 2008)

FWD = Fel Wheel Drive

Trafikledare
563 Inlägg
17 september 2008
#6
Jag kopplade in min "lilla" baslåda i en TGB 13 jag hade innan, lite moddad big_smile

Hade dubbla gula Optimabatterier eftersom dom har 24v elsystem.
Ta ström ifrån ett batteri är absolut inget att man överhuvudtaget ska tänka på.
Jag köpte en rätt stöddig omvandlare på 40A konternuerligt http://www.waeco.se/(S(mhmm2n45wb4wqiby … engine.wbf
Nu ligger den i verkstaden på en hylla och samlar damm.
Den kanske hade varit något, jag fick betala ungefär 2600 kr för den.(Blandade ihop prisuppgifterna med lite andra grejor innan)

Den orkade ialf driva ett DLS CAD 15 som i sin tur drev två GAS PRO 12" 1000W lol
Spelade så leran hoppade på taket tongue
Senast redigerat av Melin (17 september 2008)

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

21 761 Inlägg
17 september 2008
#7
Jag håller fortfarande på att man bör göra underhållsladdning med jämna mellanrum för att undvika djupa urladdningar, helst en laddare med två separata laddkanaler. Eller en omvandlare, som dieselknackare skriver. smile

Tyvärr är det väl så att det aldrig finns tid för underhållsladdning eftersom en lastbil inte ska stå stilla, men då är min åsikt att man nästan "får skylla sig själv" ifall batterierna pajjar. smile

Visst är det lätt för mig att säga det där, jag som inte kör lastbil, men så tycker jag ändå. wink

299 Inlägg
17 september 2008
#8
www.waeco.se finns de en del bra grejer........inte så där skitdyrt heller finns en omvandlare som klarar 40A för ca 2600:-


2 911 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#9
Mjo, enda punkten jag hittade var i säkringsboxen på brädan, där fanns en 12V punkt... mätte på den, 24 volt tongue
Hittade en omvandlare, men den kunde bara leverera 6A kontinuerligt och det räcker inte för fem öre, troligen till gamla komradion, avsäkrad 10A.

Får nog rekommendera honom att köpa ett 24v steg istället och sätta 12v stegen i servicebilen smile

782 Inlägg
18 september 2008
#10
swedol har billiga omvandlare. 24v kont 30amp kortvarigt för 790:- +moms eller 40amp för 1875:- +moms behövs grövre grejer så kan Fredrik på bilstereohörnan få tag på 60amp omvandlare.


332 Inlägg
19 september 2008
#11
Det finns ju 12 v brevid det vanliga 24v-uttaget.
Men jag vet att i FM:s daghytter går det ut en eller 2 kablar från golvmattan bakom passagerarstolen som jag tror är till 12 volt.
Kolla upp det jag har för mej att det ska komma från stereon och batteriet och vara till för jusst slutsteg o dyl smile


This is me
334 Inlägg
21 september 2008
#12
Snackar du matningen till steget så bör du ju dra nya kablar direkt från batteriet, finns ingen 12v+ matning som orkar driva stegen i hytten. Koppla kablarna över ett batteri bara så får du 12v+. Menar du wake up signalen så bör det finnas nere i påbyggnadscentralen vid passargerar fötterna. Använd en multimeter o mät innan du kopplar in sakerna för att slippa bränna sönder sakerna.

OBS, glöm ej ha säkring på kablarna!

Skriv om du undrar något Mvh: Scania mekaniker =P
Senast redigerat av Danniboy (21 september 2008)



Sök