3577
Sök

Förena motorintresse och miljötänkande?

1 497 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
Ständigt hör man om polarisen som smälter. Om naturkatastrofer världen över.
Och visst har vi själva fått känna på ett förändrat klimat här hemma i Sverige.

Visst.. Klimatförändringar har skett sen urminnes tider med istider mm.
Men frågan är om det någonsin skett såhär fort?
Skall vi människor verkligen ta oss all rättighet.

På jobbet läste jag i metro om att bensinpriset har sjunkt med rekordsummor.
Där står det om en Stefan (tror jag han hette?) som var mycket nöjd över detta
då han kunde börja åka bil till jobbet igen. Innan hade han fått varva varannan vecka med
kollektivt och köra egen bil.
Kan du inte fortsätta med det Stefan?!
Hade alla gjort detta så hade vi plötsligt haft renare luft, färre olyckor och ett stabilare klimat.

Kom inte heller och säg att Sverige har en sådan liten del i världens utsläpp.
Vi bidrar med endel! Och skulle kunna vara förebilder för andra länder.

Om jag återgår till topic så ställer jag mig frågen hur vill skall förena miljötänkande och motorintresse.

Etanol?
Biogas?
Bränslesnålare bilar?

Jag ver inte svaret på det själv..
Har själv ett brinnande motorintresse och tycker det grymt skoj att trima och hålla på.
Men hur skall jag göra detta utan att påverka milön mer än vad jag redan gör?
Ett första steg är iaf etanolkonvertering.
Rätt eller fel? Jag det vet jag inte svaret på.

Vad gör ni med era bilar för att påverka åt ett bättre eller sämre klimat?

NissanMotorsport
18 september 2008
Har inget svar, bara på vad jag själv gör, jag gör ingenting åt klimatet.. och kommer fortsätta med det, låta bilen stå på tomgången nu i vinter innan man åker till jobbet.. os.v.. smile

4 506 Inlägg
18 september 2008
Jag försöker gasa mera så vi får mer sommar.
Eller var det inte så du mena?

Kan du andas kan du dö.

NissanMotorsport
18 september 2008
_Wallis_ skrev:

rätta takter smile gasa mer på låga växlar big_smile

1 497 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
_Wallis_ skrev:

Njae det vet jag inte du.
Så du menar att vi har haft bra sommrar de senaste åren? wink

Avgasutsläppen gör ju inte på något sätt att vi får det varmare.
Snarare kallare tyvärr. Ett mer utjämnat klimat över hela året.

Forskare säger ju att om polarisen smälter tillräckligt mycket kommer allt
kallvatten störa golfströmmen och vi får plötsligt ett mycket kallt land.

5 089 Inlägg
18 september 2008
alla säger ju att det inte finns någon räddning till jorden nu.. och jag är fortfarande ung så bränn på bara;)

Men jag kör ju på etanol, så jag har ju dragit mitt strå i stacken tycker jag ;P

\Lindgren

Mästare
2 947 Inlägg
18 september 2008
Jag har läst vad du har skrivit om Sverige. Problemet är att vi ifall vi så skulle sluta andas, skjuta alla kor och skrota alla bilar så händer det ändå inte ett skit med världsklimatet...
Senast redigerat av KimVsWorld (18 september 2008)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

4 506 Inlägg
18 september 2008
AxlSam skrev:
_Wallis_ skrev:

Det var bara ironi.
Och polarna kallar mig för Frost Raggaren, Jag älskar kyla, Trivs bässt i -grader.
Så jäkla mycket goare än att gå o svettas.. Man är ju viking smile

Och sedan håller jag med ovan talare, Det är för sent att tänka på jorden nu.
Iafa för oss "små-miljöbovar". För stora fabriker m,m är det annorlunda...

Och ja jag vet, Om man tar alla bilars avgaser så blir det mkt, Men alla har ej
Vårat intresse som tur är för Green Peace.

Kan du andas kan du dö.

1 497 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
KimVsWorld skrev:
Jag har läst vad du har skrivit om Sverige problemet är att vi ifall vi så skulle sluta andas skjuta alla kor och skrota alla bilar så händer ändå inte ett skit med världsklimatet...

Men det är väl knappast en genomförbar lösning va?

1 497 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
_Wallis_ skrev:
AxlSam skrev:
_Wallis_ skrev:

Det var bara ironi.
Och polarna kallar mig för Frost Raggaren, Jag älskar kyla, Trivs bässt i -grader.
Så jäkla mycket goare än att gå o svettas.. Man är ju viking smile

Och sedan håller jag med ovan talare, Det är för sent att tänka på jorden nu.
Iafa för oss "små-miljöbovar". För stora fabriker m,m är det annorlunda...

Och ja jag vet, Om man tar alla bilars avgaser så blir det mkt, Men alla har ej
Vårat intresse som tur är för Green Peace.

Anade en viss ironi ja wink
En snabb nedtrappning på koldioxidutsläppen hade ju dock dragit ut processen en hel del.

FLindgren skrev:
alla säger ju att det inte finns någon räddning till jorden nu.. och jag är fortfarande ung så bränn på bara;)

Men jag kör ju på etanol, så jag har ju dragit mitt strå i stacken tycker jag ;P

Då finns det några iaf smile wink

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
18 september 2008
Och var finns bevisen för växthuseffekten? Finns inte bevis då det är en politiker i england som hittat på det efter ett tvprogram med en svensk trädkramare, MEN nu ska vi inte starta denna debatt i ytterligare en tråd, de som vill diskutera det kan ta via PM...

Jag kommer köra bil, och jag ser ingen risk med miljön, men givetvis skulle jag gärna åka kollektivt. Det finns bara vissa saker som behöver ändras i denna stad: Antal bussar behöver höjas, restid behöver kortas (10min i bil 30 med buss, inklusive att hitta P-plats) och slutligen ska det f*n inte lukta som jag går på en marknad i mellanöstern. Är det förbud mot parfym på sjukhus kan det vara samma på bussen. Jag klarade sist en halv bussresa innan jag började fundera på taxi...

5 089 Inlägg
18 september 2008
sirmiro skrev:
Och var finns bevisen för växthuseffekten? Finns inte bevis då det är en politiker i england som hittat på det efter ett tvprogram med en svensk trädkramare, MEN nu ska vi inte starta denna debatt i ytterligare en tråd, de som vill diskutera det kan ta via PM...

Jag kommer köra bil, och jag ser ingen risk med miljön, men givetvis skulle jag gärna åka kollektivt. Det finns bara vissa saker som behöver ändras i denna stad: Antal bussar behöver höjas, restid behöver kortas (10min i bil 30 med buss, inklusive att hitta P-plats) och slutligen ska det f*n inte lukta som jag går på en marknad i mellanöstern. Är det förbud mot parfym på sjukhus kan det vara samma på bussen. Jag klarade sist en halv bussresa innan jag började fundera på taxi...

bevisade inte han Al Gore det ganska bra i filmen han gjorde?

\Lindgren

1 079 Inlägg
18 september 2008
Ligaya skrev:
kör me etanol

...som suger balle?

BIOGAS is teh shieet.

5 089 Inlägg
18 september 2008
Syst3m skrev:
Ligaya skrev:
kör me etanol

...som suger balle?

BIOGAS is teh shieet.

vill du förtydliga dig lite?smile

\Lindgren

155 Inlägg
18 september 2008
Syst3m skrev:
Ligaya skrev:
kör me etanol

...som suger balle?

BIOGAS is teh shieet.

det är okej de med, kör jobb bilen på biogas, dock så har pumparna en tendens att krångla när man ska tanka roll

1 497 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
sirmiro skrev:

Ja bilarna är väi inte direkt miljövänliga..

Och de som påstår detta kan jag överbevisa er ganska lätt.
Slut läpparna kring utblåset bak på bilen och andas in det bilen spottar ut.

Så får vi se hur ni mår efter en minut.

Dessutom är väl detta ett diskussionsforum?

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
18 september 2008
AxlSam skrev:
sirmiro skrev:

Okej, tänkte mer att det inte skulle spåra ur i politik, men är det okej så är det lungt för mig. big_smile

Givetvis är inte koldioxid i koncentrerad mängd bra för människan, men hur stor del finns i luften?
Luften består av syre och kväve, sen delar alla andra ämnen på resten av utrymmet. Dvs det finns under 1% av CO2.
Påstår ni att syre, kväve, väte mm är obetydliga och bara CO2 är viktigt?

Al Gore har missat en sak på sin tavla med koldioxidhalter mot temperatur. Kurvorna följer varandra mycket bra, men det är ett glapp på 600år... När det är varmare blir det mer växthusgaser.

Det finns dock folk som räknat och antecknat antalet solfläckar och jämfört med samma temperaturkurva, de stämmer utan glapp.

Så vad påverkar mest, om solen är extra varm eller ett ämne som står för mindre än 1% av vår atmosfär?

1 497 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
sirmiro skrev:
AxlSam skrev:
sirmiro skrev:

Okej, tänkte mer att det inte skulle spåra ur i politik, men är det okej så är det lungt för mig. big_smile

Givetvis är inte koldioxid i koncentrerad mängd bra för människan, men hur stor del finns i luften?
Luften består av syre och kväve, sen delar alla andra ämnen på resten av utrymmet. Dvs det finns under 1% av CO2.
Påstår ni att syre, kväve, väte mm är obetydliga och bara CO2 är viktigt?

Al Gore har missat en sak på sin tavla med koldioxidhalter mot temperatur. Kurvorna följer varandra mycket bra, men det är ett glapp på 600år... När det är varmare blir det mer växthusgaser.

Det finns dock folk som räknat och antecknat antalet solfläckar och jämfört med samma temperaturkurva, de stämmer utan glapp.

Så vad påverkar mest, om solen är extra varm eller ett ämne som står för mindre än 1% av vår atmosfär?

Men då har vi väl en ond cirkel där?
Vi släpper ut mycket koldioxid från bland annat bilar.
Detta resulterar i att ozonlagret blir tunnare och tunnare.

Och iom detta släpper det igenom mer strålning från solen som gör allt varmare.

Så skulle vi kunna begränsa vårat utsläpp av koldioxid så hade ozonlagret stabilicerat sig igen
och inte släppa på så mycket strålning från solen.

För solen har väl ändå strålat i miljontals år? smile

671 Inlägg
18 september 2008
Hej AxlSam

Du skriver in på ett forum som är rätt vinklat...
De flesta kommentarer du kommer att läsa härstammar från äkta "svenskt whitetrash".
Folk som inte föstår bättre men som tur var, är de inte majoritet i detta land.

De står inte för besluten i riksdagen för i sådant fall hade vi haft det som kineserna..
Skitiga gator och sådan smog och giftiga utsläpp, tex. såg vi solen bara någon gång i månaden.
Maten/grödorna skulle växa i skiten(utsläppen) och konstgödslas och besprutas ohämmat...
Alla naturresurser skövlades då ohämmat...
Näe vi har tur att folk har tänkt till runt oss för länge sedan....
MILJÖVÄNNER TRÄDKRAMARE

Ser man på djur i naturen så är det bara sjuka djur som inte har vett att hålla rent ikring sig...
Djur äter eller dricker inte vad som helst,,,
Varför inte skicka alla antimiljövänner till skiten i Kina så får de vältra sig i skiten..

endorfin åt folket

Sök