3572
Sök

Problem avgassystem läckage 940 GLT

1 785 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
Ni kanske kan ge mig bra förslag på vad jag ska göra?

Jag har ett rostfritt avgassystem från caten och bakåt så den delen är helt okej, men fläns-kopplingen mellan främre röret och caten har börjat läcka.  Lamdasonden sitter monterad i caten strax bakom fläns-kopplingen som läcker. Så tomgången börjar bli lite orolig också.

Min fråga är, vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag satsa på att byta ut caten också eller bara fusk laga läckaget?

Jag har kollat lite på ny kat http://www.a-alt-avgassystem.se/katalysatorer.html lamda sonden är väl omöjlig att lossa från den gamla caten så drar jag på mig mer problemet att jag får byta den också? + att bilen får problem med att kalibrera in en ny lamda sond?

Hoppas att någon duktig i ämnet kan ge mig ett bra förslag.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Däckspert
298 Inlägg
18 september 2008
jag hade samma problem på min 740. Jag tog bort flänsen och svätsade dit en rörstump blir kanske problem sen om man ska byta till et riktigt nytt system en vacker dag men vem brys sig bara svetsa.tongue

Livet börjar vid 6200rpm!!!

118 Inlägg
18 september 2008
svetsa dit en flex muff  så slipper du problem med att det sprciker eller börjar läcka längre fram

4 506 Inlägg
18 september 2008
Säkert ngn som tippsat redan, Men jag fixade en ny fläns och kapa loss
den gammla o svettsade på bara. Höll i över ett eller om det var 2år.
Fick byta  katt i fredags till en ny.

Kan du andas kan du dö.

1 785 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
fimpen-t60 skrev:
svetsa dit en flex muff  så slipper du problem med att det sprciker eller börjar läcka längre fram

Var på systemet ska jag placera flex muffen? Det är en böj i slutet på främre röret närmast fläns-kopplingen till caten.

Ingen som tycker att det är värt ett byte av caten till rostfri för 1700kr från raka rör? Orginal caten lär väl inte vara värdens bästa flöde i efter 17år.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

4 506 Inlägg
18 september 2008
Det är ju något vi ej kan svara på.
Det är ju din ekonomi smile

Kan du andas kan du dö.

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
18 september 2008
köp ny. du kommer tycka att det är värt det. allt nytt å fräsht. alltid bättre än "bond lagning"

-den satt som en fläskläpp-

1 785 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Ni kanske kan ge mig bra förslag på vad jag ska göra?

Jag har ett rostfritt avgassystem från caten och bakåt så den delen är helt okej, men fläns-kopplingen mellan främre röret och caten har börjat läcka.  Lamdasonden sitter monterad i caten strax bakom fläns-kopplingen som läcker. Så tomgången börjar bli lite orolig också.

Min fråga är, vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag satsa på att byta ut caten också eller bara fusk laga läckaget?

Jag har kollat lite på ny kat http://www.a-alt-avgassystem.se/katalysatorer.html lamda sonden är väl omöjlig att lossa från den gamla caten så drar jag på mig mer problemet att jag får byta den också? + att bilen får problem med att kalibrera in en ny lamda sond?

Hoppas att någon duktig i ämnet kan ge mig ett bra förslag.

Nu har lamda-lampan börjat lysa och bilen är riktigt orolig på tomgång ibland.

Sök