2622
Sök

Saab 900 2.0t har lite funderingar, skulle uppskatta svar

8 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#1
Hej , jag var och besiktigade min saab idag som är en 2.0 turbo, det är sporta avg, sport ffulffiler, och dump ventil på den, och gamla ägaren sa att han hade skruvat lite på turbon,

Men till fråga, dom sa att jag hade för många hk i bilen för att den skulle godkännas, (mina busningar i fram och ena i bak var slut), men kan dom se sånt på bilprovningen , och alla jag har pratat med , sägar att dom inte bryr sig om det , som en kompis som har en turbo komveterad volvo 940 på runt 300 hk, den gick rätt igenom besiktingen,, vad e felet? får man inte har dump och sport grejjer på bilen?


27 Inlägg
18 september 2008
#2
Finns folk som fått igenom bilar med 700hk utan problem så jag skulle tro att du råkat ut för ett rötägg till besiktningsman. Testa med att besikta om på annan ort eller skruva dit orginal avgas och testa igen.


8 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#3
ok, nej jag har ju inget orginal avg hmm köpte nytt precis för det andr avar rostingt, men har tänkte att plugga igen dumpen och fixa ett orginal luftfelter , så ser inte motor så "sporting" ut


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
18 september 2008
#4
Vad står det i pappret från besiktningen? =/

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

27 Inlägg
19 september 2008
#5
Egentligen verkar det ju skumt, alltså att dom kan säga att du har "för många ponnys", är det då besiktningsmannens 'objektiva' bedömning av hurvida bilen är orginal eller ej? Jag menar, det kan ju knappast skilja mer än 10-15 hästar från orginal med dom prylarna du har, och 10 hästar är ju rätt omöjligt att urskilja på "känsla", speciellt för någon som aldrig ens kört bilen tidigare. Jag skulle också, liksom kwansa, vilja veta vad det står i pappret?


1 892 Inlägg
19 september 2008
#6
Jag besikta min 9-3 -98 i går med blankt papper,   den har öppet sportluftfilter, 3" system med Racekat, öppen dumpventil, sänkt med ställbara dämpare, och Nordic Uhr logga bakpå, utan nå problem, han fråhade hur många hästar det var i den, runt 260 sa jag,  jaha sa han, och berömde den,
Så du har träffat ett rötägg

Mvh/Mats


1 585 Inlägg
19 september 2008
#7
Antagligen har du fått ett rötägg till besiktningsman eller så va det något annat. Jag skulle också velat se vad som stog på pappret. Testa lyckan på en annan besiktningsstation i närheten. Så går den säkert igenom med blankt papper.
Senast redigerat av Jolle87 (19 september 2008)

8 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#8
kwansa skrev:
Vad står det i pappret från besiktningen? =/

har inte pappret i hande men typ , att motor är har för hög effekt jämt mot chassi, eller att jag ska komenter om bilen, och förstärka, fast som sagt den e inte trimamd :S bara lite små skit som gör lite ljud(pytte lite effekt)


1 892 Inlägg
19 september 2008
#9
Saabchrickan skrev:
kwansa skrev:
Vad står det i pappret från besiktningen? =/

har inte pappret i hande men typ , att motor är har för hög effekt jämt mot chassi, eller att jag ska komenter om bilen, och förstärka, fast som sagt den e inte trimamd :S bara lite små skit som gör lite ljud(pytte lite effekt)

Låter heeelt sjukt!!!   
Jag skulle nog vänta 2 månader och göra en helt ny besiktning, på en annan station, det där låter ju sjuktt!!


8 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#10
ja , jag fick ett riktigt rötägg för alla jag har prata med idag, och gamla bil ägare fattar inte varför dom hoppar på att motor har för mycket hk, jag tror att han stör sig på att bussingarna e slut ifram men det har ju inget merd motor att göra , dom är bara utslitna hmm tack för alla svar föresten


1 892 Inlägg
19 september 2008
#11
Nej, det är sjukt det där!!!  kanske byta bussningarna då och göra en onbesiktning?
för frambussningar vill man ju ändå ha fräscha så bilen känns lite stadigare, men det med effekten låter riktigt mystiskt!!


8 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#12
visst gör det ,jag ska fick dom såklart för att bilen gnislar när man bromsar in XD inte  bra men ska försöka få nått intyg av saab verkstad att den e orginal och och ner med papper o vissa den trång synta pojken tongue


1 892 Inlägg
19 september 2008
#13
tyvärr ärt det nog svårt att få ett sånt intyg då småsaker är gjorda.  emn jag hoppas det löser sig för du har mött en riktig skit.
Mvh/Mats


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
21 september 2008
#14
Jag skulle åka till en närliggande stan och besikta smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

7 274 Inlägg
21 september 2008
#15
Dom krävde inte att du behövde regbesikta bilen då?

Ställ tillbaka stången på wastegaten som den ska stå!
Detta är även för att förhindra att du rasar motorn....

Om bilen är chippad så kan du koppla ur kontakten till magnetventilen så går den på grundladdtryck, 0.45bar eller liknande.
Det gjorde jag bara för säkerhetsskull.


2 164 Inlägg
21 september 2008
#16
Inga problem att besikta bilen trimmad.
Så länge de inte är en monster turbo brukar de funka fin fint.

MVH

F



Sök