4207
Sök

855 T5R Tvångsrenoveringsprojekt

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#101
Senaste nytt:
Svenska Bilprovningen imorgon bitti, och bilen ska lämnas till Pacman om 2 veckor över översyn av min dieselmotor. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 juni 2009
#102
Önskar lycka till... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#103
Rquired skrev:
Önskar lycka till... smile

Gick igenom utan anmärkning... big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

424 Inlägg
2 juni 2009
#104
TurbOla skrev:
Rquired skrev:
Önskar lycka till... smile

Gick igenom utan anmärkning... big_smile

Grattis

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#105
Tack! Kändes bra att få blankt papper.

Trots att det på förra besiktningspapperet stod:

Bra att veta; glapp krängningshämmare m.m.
Senast redigerat av TurbOla (2 juni 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 juni 2009
#106
TurbOla skrev:
Rquired skrev:
Önskar lycka till... smile

Gick igenom utan anmärkning... big_smile

Grattis, då får man hålla utkik i bakspegeln fortfarande alltså wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

143 Inlägg
2 juni 2009
#107
Måste kännas skönt efter en lång resa med motorn.. Själv har jag en bit kvar innan mållinjen.


Reservdansk
6 271 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
#108
Rquired skrev:
Grattis, då får man hålla utkik i bakspegeln fortfarande alltså wink

Är bara i Halmstad ett par gånger om året, så du kan vara hyfsat lugn. wink

Mccoy skrev:
Måste kännas skönt efter en lång resa med motorn.. Själv har jag en bit kvar innan mållinjen.

Javisst, men lyftarna tickar (ska åtgärdas av byggaren), en besiktningsgubbe tyckte det luktade avgaser i motorrummet (vevhusventilationen helt fräsch i samband med renoveringen?!) och den drar/läcker kylarvatten nånstans.
Plus att jag behöver nya stötdämpare märker/hör jag, gärna delrin-bussningar i hela framvagnen... tongue

Listan är fortfarande lång innan man blir nöjd. lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

424 Inlägg
19 juni 2009
#109
TurbOla skrev:
Rquired skrev:
Grattis, då får man hålla utkik i bakspegeln fortfarande alltså wink

Är bara i Halmstad ett par gånger om året, så du kan vara hyfsat lugn. wink

Mccoy skrev:
Måste kännas skönt efter en lång resa med motorn.. Själv har jag en bit kvar innan mållinjen.

Javisst, men lyftarna tickar (ska åtgärdas av byggaren), en besiktningsgubbe tyckte det luktade avgaser i motorrummet (vevhusventilationen helt fräsch i samband med renoveringen?!) och den drar/läcker kylarvatten nånstans.
Plus att jag behöver nya stötdämpare märker/hör jag, gärna delrin-bussningar i hela framvagnen... tongue

Listan är fortfarande lång innan man blir nöjd. lol

Har du fått i ordning på lyftarna på bilen? Har samma problem bytte lyftare men knack finns fortfarande, ska mäta oljetrycket i början på nästa vecka.

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#110
joliba_01 skrev:
Har du fått i ordning på lyftarna på bilen? Har samma problem bytte lyftare men knack finns fortfarande, ska mäta oljetrycket i början på nästa vecka.

Nej, skulle varit nere med bilen i helgen hos Pacman, men jag var tvungen att ha bilen hela helgen.
Ska bestämma en tid lite längre fram.

Tror du oljepumpen är kass då?
Jag fick inget oljetryck när jag monterat tillbaka motorn i bilen, problemet är att en torr oljepump är ett helvete att få att suga.
Jag ringde Pacman, och trodde också att pumpen var kass, men han menade på att han rivit så många oljepumpar helt i onödan, att han inte går över dem längre, dvs de alltid håller.

Ingen avancerad konstruktion direkt, en vanlig kugghjulspump.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

424 Inlägg
19 juni 2009
#111
TurbOla skrev:
joliba_01 skrev:
Har du fått i ordning på lyftarna på bilen? Har samma problem bytte lyftare men knack finns fortfarande, ska mäta oljetrycket i början på nästa vecka.

Nej, skulle varit nere med bilen i helgen hos Pacman, men jag var tvungen att ha bilen hela helgen.
Ska bestämma en tid lite längre fram.

Tror du oljepumpen är kass då?
Jag fick inget oljetryck när jag monterat tillbaka motorn i bilen, problemet är att en torr oljepump är ett helvete att få att suga.
Jag ringde Pacman, och trodde också att pumpen var kass, men han menade på att han rivit så många oljepumpar helt i onödan, att han inte går över dem längre, dvs de alltid håller.

Ingen avancerad konstruktion direkt, en vanlig kugghjulspump.

Nä, jag tror inte att pumpen är kass! Får upp olja till kam och lyftare men dom knackar. Köpte nya men de hjälpte inte. Rev det en gång till då var 4 stycken av dom nya helt mjuka. Fick ut 4 stycken ny på garanti men en var mjuk från början, testade att kasta ner i olje bad och pumpa in olja i dom men gick inte. Fick ut en till på garanti, alla är nu hårda och fyllda med olja men dom slutar inte att knacka. Vill kolla oljetryck för att visa att de inte är det som är felet. är det bra oljetryck får jag kasta ur dom jävla tryckarna och gå till volvo och köpa nya där !!

Hur är det med lyftarna version 2? finns tydligen 2 varianter ! Dom nya var 2.5mm högre än dom gamla
Senast redigerat av joliba_01 (19 juni 2009)

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#112
joliba_01 skrev:
Nä, jag tror inte att pumpen är kass! Får upp olja till kam och lyftare men dom knackar. Köpte nya men de hjälpte inte. Rev det en gång till då var 4 stycken av dom nya helt mjuka. Fick ut 4 stycken ny på garanti men en var mjuk från början, testade att kasta ner i olje bad och pumpa in olja i dom men gick inte. Fick ut en till på garanti, alla är nu hårda och fyllda med olja men dom slutar inte att knacka. Vill kolla oljetryck för att visa att de inte är det som är felet. är det bra oljetryck får jag kasta ur dom jävla tryckarna och gå till volvo och köpa nya där !!

Hur är det med lyftarna version 2? finns tydligen 2 varianter ! Dom nya var 2.5mm högre än dom gamla

Det har jag faktiskt inte ens tänkt på att det finns 2 versioner.

Det enda jag lade märke till var att de nya lyftarna såg annorlunda ut mot de gamla som satt i.

Om de är 2,5mm högre - passar då de med kammarna?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

424 Inlägg
19 juni 2009
#113
TurbOla skrev:
joliba_01 skrev:
Nä, jag tror inte att pumpen är kass! Får upp olja till kam och lyftare men dom knackar. Köpte nya men de hjälpte inte. Rev det en gång till då var 4 stycken av dom nya helt mjuka. Fick ut 4 stycken ny på garanti men en var mjuk från början, testade att kasta ner i olje bad och pumpa in olja i dom men gick inte. Fick ut en till på garanti, alla är nu hårda och fyllda med olja men dom slutar inte att knacka. Vill kolla oljetryck för att visa att de inte är det som är felet. är det bra oljetryck får jag kasta ur dom jävla tryckarna och gå till volvo och köpa nya där !!

Hur är det med lyftarna version 2? finns tydligen 2 varianter ! Dom nya var 2.5mm högre än dom gamla

Det har jag faktiskt inte ens tänkt på att det finns 2 versioner.

Det enda jag lade märke till var att de nya lyftarna såg annorlunda ut mot de gamla som satt i.

Om de är 2,5mm högre - passar då de med kammarna?

Det är de som jag undrade också så jag ringde till leverantören och frågade och han kolla i datorn och tydligen skulle dom passa 850? kanske är så att dom trycker hårdare? vet ju inte vilka mått dom har när dom är nedtryckta gentemot dom gamla! Orkar nog fan inte riva de en gång till. Så leverantören kommer att få stå för kostnaden om det inte är något fel på olje trycket. Hur har era tryckare känts ? helt stumma?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#114
joliba_01 skrev:
Det är de som jag undrade också så jag ringde till leverantören och frågade och han kolla i datorn och tydligen skulle dom passa 850? kanske är så att dom trycker hårdare? vet ju inte vilka mått dom har när dom är nedtryckta gentemot dom gamla! Orkar nog fan inte riva de en gång till. Så leverantören kommer att få stå för kostnaden om det inte är något fel på olje trycket. Hur har era tryckare känts ? helt stumma?

De nya ska väl vara precis så hårda att man inte orkar trycka ihop dem för hand.

De gamla däremot - vissa var helt stumma, andra jättemjuka, och en del som vi tryckte ihop har inte rätat ut sig än idag... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

424 Inlägg
19 juni 2009
#115
TurbOla skrev:
joliba_01 skrev:
Det är de som jag undrade också så jag ringde till leverantören och frågade och han kolla i datorn och tydligen skulle dom passa 850? kanske är så att dom trycker hårdare? vet ju inte vilka mått dom har när dom är nedtryckta gentemot dom gamla! Orkar nog fan inte riva de en gång till. Så leverantören kommer att få stå för kostnaden om det inte är något fel på olje trycket. Hur har era tryckare känts ? helt stumma?

De nya ska väl vara precis så hårda att man inte orkar trycka ihop dem för hand.

De gamla däremot - vissa var helt stumma, andra jättemjuka, och en del som vi tryckte ihop har inte rätat ut sig än idag... tongue

ok, mina gamla var då rätt bra nästan alla. fanns ett litet glapp i några! Men dom nya var ju sammanlagt 5 stycken mjuka, 4 stycken hade gått 15mil och en hade inte gått en meter. Fan de var så att dom nya tryckarna är rena skräpet? Köpte dom inte på volvo. Fan o riva en gång till alltså sad

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
#116
joliba_01 skrev:
ok, mina gamla var då rätt bra nästan alla. fanns ett litet glapp i några! Men dom nya var ju sammanlagt 5 stycken mjuka, 4 stycken hade gått 15mil och en hade inte gått en meter. Fan de var så att dom nya tryckarna är rena skräpet? Köpte dom inte på volvo. Fan o riva en gång till alltså sad

Lyftarna kostade 1600kr på Volvo för en servicesats med 20st, inte så farligt.

Se bara till att dom inte försöker lura på dig dom för styckpris - då blir det minst 1000kr extra.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

424 Inlägg
21 juni 2009
#117
TurbOla skrev:
joliba_01 skrev:
ok, mina gamla var då rätt bra nästan alla. fanns ett litet glapp i några! Men dom nya var ju sammanlagt 5 stycken mjuka, 4 stycken hade gått 15mil och en hade inte gått en meter. Fan de var så att dom nya tryckarna är rena skräpet? Köpte dom inte på volvo. Fan o riva en gång till alltså sad

Lyftarna kostade 1600kr på Volvo för en servicesats med 20st, inte så farligt.

Se bara till att dom inte försöker lura på dig dom för styckpris - då blir det minst 1000kr extra.

Dom har redan försökt lura mig på lyftarna smile

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
10 augusti 2009
#118
Hörru du ola, hur är de enklaste sättet att ta ner o sätta upp en låda på en 850?
samt lite random fråga, vad skiljer M90 Rödblockslåda från M90 vitblockslåda? (om du nu vet de) smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#119
The_Mechanic skrev:
Hörru du ola, hur är de enklaste sättet att ta ner o sätta upp en låda på en 850?
samt lite random fråga, vad skiljer M90 Rödblockslåda från M90 vitblockslåda? (om du nu vet de) smile

Svar på fråga 1:
Jag vet inte. tongue
Har bara lyft i och ur motor och låda samtidigt ett par gånger.
En del tycker det är lättast att bara släppa ner subframen på växellådssidan, och ta loss spindelled och fjäderben och styrled och sen lossa lådan det hållet.

Problemet blir väl att få tillbaka lådan igen, den väger 60kg skulle jag gissa på, och sen skruva dit den samtidigt... tongue

Andra lyfter både motor och låda samtidigt, tycker det går snabbare.

Svar på fråga 2:
Den enda skillnaden jag känner till är att det är olika sprängkåpor, så de passar på olika motorer. wink
Ev. skiljer ingående axeln väl också, men det är allt jag vet. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Avstängd
424 Inlägg
11 augusti 2009
#120
Lite sådär småkul att det var på 3ans cylinder det var värst. (läst på första sidan) Var nämligen samma på min.. Kul tråd att läsa dock. Kvälls fördriv tongue

team Svineri. Volvos under construction.


Sök