4149
Sök

855 T5R Tvångsrenoveringsprojekt

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#141
Trots ett par oväntade projekt under dagen har jag fått loss nästan allt, drivaxlarna ska ut ur lådan, styrväxeln demonteras, övre motoroljekylar-anslutningen, startmotorn och så subframen, sen kan vi väl ta ner lådan.

Får dock se när jag hinner med det, kommer bli stressigt i veckan...
Sen ska ju hastighetsmätardrivningen byggas om, och anslutningen till den nya invändiga slavcylindern måste göras om, lådan ska hämtas, plus lite packboxar från Volvo antagligen...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
#142
Jag tror jag har en lucka i mitt schema imorgon, det blir en klämdag, så har nyss pratat med säljaren, så ska väl hämta nya växellådan innan träffen imorgon.  big_smile

Fick ut den gamla lådan nu ikväll, och vi upptäckte då också en annan sak, och det är att det fanns äldre brottsytor på dreven.  roll
Senast redigerat av TurbOla (24 augusti 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
#143
Har införskaffat ny låda i veckan.

Enligt säljaren ska den komma från en V70 -01a med 6000 mil på mätaren.
Vilken V70 vet jag dock inte, om det är T5a, GLT eller så.

Klisterlappen har tyvärr lossnat, den med låda och utväxling på.
Finns det något enkelt sätt att kolla upp vilken utväxling lådan har, t.ex. via serienummerna på lådan?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Rycketofta Racing
292 Inlägg
29 augusti 2009
#144
snurra på den och räkna wink om det behövs har jag en m56h med invändig slavcylinder liggande smile

//Rycketofta Racing

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
#145
Tab skrev:
snurra på den och räkna wink om det behövs har jag en m56h med invändig slavcylinder liggande smile

Då måste jag väl gissa växel också? wink
Jag har ju precis köpt en M56 med invändig slavcylinder? smile

Saken är ju den att det finns i alla fall 3 utväxlingar, 3,73 o 4,00 o 4,23 eller något sådant, helst vill jag ha 4,00 eller 3,73.
Senast redigerat av TurbOla (29 augusti 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
#146
Lite bilder då till slut.
Vi börjar med hastighetsgivaren.

Här under ser ni en dålig bild på hastighetsgivarkabeln. Hade bråttom med kameran då batterierna dog stup i ett.
Samma kontaktdon som till ABS-givaren, lyft på "kragen" så kan ni bara dra ut kablarna.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/752018_ep94hs.jpg
Hastighetsgivarkontakt.

Det är den som ska sitta här.  big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/752020_0zlr4c.jpg
Hastighetsgivare på gamla lådan.

Nu till ABS-boxens kontakt.
Det står siffror på ytterkanterna, kablarna ni jagar är svart och brun.
Den bruna kabeln sitter ytterst med nr 47 på plasten.
Den svarta precis innanför.
Här nedan syns ABS-givarkabeln tydligt, då det tjocka svarta höljet går ända in i kontakthandsken.
Det är den med vit tejp på.
Det är lätt att se vilka kablar som kommer ifrån vänster ABS-givare.

Ännu en dålig bild, nu på ABS-kontakten, den som sitter på styrboxen till ABS-en.
Det ser inte likadant ut på -96orna om jag inte har fel.
Det skiljer i alla fall på fars 855 GLT -97a.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/752024_sfg5hh.jpg
ABS-kontakt till ABS-boxen.

Sen är det upp till er vart ni vill skarva kablarna, jag har tyvärr ingen bild på min skarvning, men jag skar bara av ytterhöljet runt kablarna mitt på en bit, kanske 5cm, skalade sen själva kablarna, löddade på hastighetsgivarkablarna.
Jag försökte skarva så högt upp som möjligt på ABS-kabeln, för hastighetsgivarkabeln är inte jättelång och kommer att ligga över växellådan.

Som jag fattat spelar det ingen roll vilken kabel du skarvar med vilken.
Det är ju ändå bara + och - som färdas igenom.

Nu hade jag tagit med krympslang, men det sket sig i och med att jag inte klippte ABS-kabeln, så jag ska väl ha fatt i lite vulk-tejp.

Lite bilder på växellådorna.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/752026_gkxts6.jpg
Gammal och ny växellåda.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/752027_b27od2.jpg
Extern och intern slavcylinder.

Ska jag använda nya eller gamla växelväljaren?
De är olika långa.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/752029_yg2qzh.jpg
Ny och gammal (lång) växelväljare.
Senast redigerat av TurbOla (6 september 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#147
Har inte hänt mycket förrän ikväll, har inte varit hemma i helgen.

Jag har ju lådan från sista årsmodellen med 20-splines ingående axel på växellådan, vilket medför att slavcylindern har clipslåsning till kopplingsslangen, och sån tur hade jag att jag hittade en slang från en V70 -00 med rätt sorts hankoppling och rätt dragning också, så den passar mot chassit.

Nyare slangar och huvudcylindrar har anslutning från sidan, medan på våra bilar har vi en rak anslutning mot huvudcylindern, så jag hittade den felande länken.

Men det krävs en adapter mellan slavcylindern och slangen, med en luftnippel på.
Införskaffades på Volvo...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/757784_gpux6g.jpg
Adapter till kopplingen från Volvo.

Artikelnr för de som är intresserade.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/757790_ut57rl.jpg
Artikelnr på adaptern.


Här är gamla kopplingsslangen.
Skillnaden mellan nya och gamla är att det sitter samma clips-låsning i båda ändar istället för gängad anslutning mot slavcylindern.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/757794_rw49gb.jpg
Gamla kopplingsslangen och slavcylindern.


Sen bytte jag packboxarna på växellådan till drivaxlarna.https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/757796_jr3e4x.jpg
Byte av drivaxel-packboxar.


Bytt packboxarna.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/757798_fl26kq.jpg
Bytt packboxarna.


Så nu är allting färdigt för montering i början av veckan.
Förlängde hastighetsmätarkablarna och satte dit kabelskor så att jag kan skifta ifall givarsignalen blir fel, men det tog jag inga bilder på.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Snål gnällspik
402 Inlägg
8 september 2009
#148
Du är inte dålig, du fixar allt alltså. Önskar jag hade din energi.... :-)

Volvo S80 2,9.

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#149
perzy skrev:
Du är inte dålig, du fixar allt alltså. Önskar jag hade din energi.... :-)

Jag vill ju köra, så va fan ska man göra? lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 september 2009
#150
Hittar inget att kommentera på direkt, så skriver bara så du vet att någon läser i alla fall tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#151
Rquired skrev:
Hittar inget att kommentera på direkt, så skriver bara så du vet att någon läser i alla fall tongue

Ser man på. tongue

Växellådan sitter på bilen nu, och mycket är ditskruvat, såsom startmotor, motorfästen, har lite kvar imorgon kväll att göra innan uppstart. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
#152
Nån som vet vad det ska vara för o-ringar eller tätningar överhuvudtaget mellan adaptern och slavcylindern??

Det tätar inte, och jag får inte något tryck i kopplingen p.g.a det.
Annars hade bilen startat ikväll.

Enligt Volvos dator ska det inte sitta några packningar alls, men det är ju ren bullshit!

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
#153
Ingen som skruvat S/V70 typ -99 och -00 med manuell låda? roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
#154
Eftersom ingen i hela världen verkar veta något om detta, så kan jag inte göra något med/åt bilen.

10 minuter från uppstart, jippie.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
11 september 2009
#155
Jag har ingen aning men kan du inte ta med dig slavcylinder & adapter till typ, Swedol och be dom kolla om dom har någon O-ring som passar?

Jag har en S70 diesel -99 liggandes med manuell låda, kan kolla på den men det kanske inte är samma grejor mellan bensin & diesel

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
#156
Saken är den att då måste jag dela motor och växellåda igen, och så jävla roligt är det inte... roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
11 september 2009
#157
TurbOla skrev:
Saken är den att då måste jag dela motor och växellåda igen, och så jävla roligt är det inte... roll

ähh, gnällspik
Du har ändå inget bättre för dig lol

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
#158
kolvas skrev:
ähh, gnällspik
Du har ändå inget bättre för dig lol

Saken är ju den att det sitter en plasthylsa på röränden från den interna slavcylindern, och enligt Volvos dator ska där inte sitta någon packning alls, men där är ett spår för just en o-ring.
Så jag tog en o-ring från gamla kopplingsslangen och monterade på, och mätte innerdiametern på adaptern och ytterdiametern på slavcylinder-hanen med o-ring på.

Innerdiametern på adapter var 9mm, och ytterdiametern på han-kopplingen med o-ring på var 9,2mm eller så ungefär, vilket borde betyda att det tätar, eller hur?

Men när man börjar pumpa upp tryck så droppar det ur samma jäkla koppling, oavsett hur man än gör.

I andra änden av adaptern sitter en nästan exakt likadan koppling på slangen men den är tät... sad

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
11 september 2009
#159
TurbOla skrev:
kolvas skrev:
ähh, gnällspik
Du har ändå inget bättre för dig lol

Saken är ju den att det sitter en plasthylsa på röränden från den interna slavcylindern, och enligt Volvos dator ska där inte sitta någon packning alls, men där är ett spår för just en o-ring.
Så jag tog en o-ring från gamla kopplingsslangen och monterade på, och mätte innerdiametern på adaptern och ytterdiametern på slavcylinder-hanen med o-ring på.

Innerdiametern på adapter var 9mm, och ytterdiametern på han-kopplingen med o-ring på var 9,2mm eller så ungefär, vilket borde betyda att det tätar, eller hur?

Men när man börjar pumpa upp tryck så droppar det ur samma jäkla koppling, oavsett hur man än gör.

I andra änden av adaptern sitter en nästan exakt likadan koppling på slangen men den är tät... sad

Jag har inte en aning om hur det ser ut men är spåret djupt nog för en O-ring? det ska inte vara en kopparbricka eller filtpackning?
Vad är det för material? är det ena aluminium å det andra stål?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
#160
kolvas skrev:
Jag har inte en aning om hur det ser ut men är spåret djupt nog för en O-ring? det ska inte vara en kopparbricka eller filtpackning?
Vad är det för material? är det ena aluminium å det andra stål?

Adaptern är i plast, hylsan på slavcylinderns rörbit är i plast.
Röret i sig är i aluminium antar jag, eller plåt.
Nej, kopparbricka eller filtpackning tror jag inte skulle funka, då man först måste tvinga över packningen en kant, vilket skulle ha isönder kopparbrickan och filtpackningen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök