3984
Sök

Bränslemätare lever sitt eget liv

4 Inlägg
Igår 17:21
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en 2017 Ford Transit Courier som jag inte blir klok på.
Bränslemätaren fungerar inte som den ska. Det den visar har ingen koppling alls till hur mycket soppa som är i tanken. Ibland visar den tom, ibland halv och som mest 3/4 full och allt därimellan. Den rör sig även långsamt hela tiden ibland uppåt och ibland neråt ÄVEN om bilen står helt stilla.

Det som är gjort:
-Jag diagnoserar med iCarsoft Pro och vill minnas att jag för nån vecka sedan fick "Fuel sender short to ground", därefter bytte jag hela pumparmaturen med nivågivare. Felet kvarstod efter bytet men jag har inte fått tillbaka någon felkod.
-Om man kör en testcykel på instrumenthuset så rör sig alla mätare helt korrekt.
-Tanken är inte deformerad.
- Inga säkringar relaterade till motorstyrning / bränslepump / intrument har gått.
- Idag kopplade jag loss batteriet och planerar att lämna det av tills imorgon och se om det hjälper med en reset.

- Direkt efter pumpbytet kollade jag volten från generatorn på tomgång som då pendlade mellan 14,2-14,8 i snabb takt vilket jag tyckte var lite väl. Idag mätte jag igen och då pendlade det mellan 14,5-14,7 vilket känns rimligare. Osäker på om det är relevant för felet i fråga.

Nån som har någon bra idé eller ska jag bara köra ner den i en sjö?

3 381 Inlägg
Igår 17:50
#2
Om instrumentet är schysst och ny givare så återstår kablaget.

Såvida det bara är EN givare.
Många tankar är av sadeltyp med en givare i varje "mage" som instrumentet sen gör ett medelvärde av.

4 Inlägg
Igår 18:12
Trådstartare
#3
Jag tänker väl spontant att om det hade varit kablaget så borde väl mätaren ha slagit upp fullt varje gång kabeln jordades? Att den kryper fram och tillbaka och allmänt visar fel känns inte direkt som ett kabelbrott?

Det är bara en givare i pumparmaturen.

6 161 Inlägg
för 21 timmar sedan
#4
Jag vet inte hur avancerad din felkodsläsare är, men den kanske kan läsa live data från tankarmaturen och se om du får ett vettigt värde från den?

3 381 Inlägg
för 12 timmar sedan
#5
Treliott skrev:
Det är bara en givare i pumparmaturen.

Det är det alltid.

SKULLE det vara två, sitter den andra en bit ifrån, dvs rakt över den andra magen.
Men har tanken en slät botten är det bara en. Har den en förhöjning för avgasrör, kardan eller liknande brukar det vara två.

Jag har inte den blekaste hur den ser ut på den bilen.

4 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#6
Utmarks-Loke skrev:
Jag vet inte hur avancerad din felkodsläsare är, men den kanske kan läsa live data från tankarmaturen och se om du får ett vettigt värde från den?

Jag får inte ut någon vettig information där heller, live datan kryper runt precis som tankmätaren eller så är de helt oberoende av varandra som i detta fallet jag bifogar.

Sitter det någon form av trött styrbox mellan instumenthuset och pumparmaturen på nyare bilar som kan balla ur? Nivågivaren är väl knappast direktkopplad till mätaren som det var förr...

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251153/251153-5719a22e89d15ca3d01eafd72aa2e293.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251153/251153-93aac929211dd42e64ce49bd9d32b203.jpg

4 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#7
Mossan1 skrev:
Treliott skrev:
Det är bara en givare i pumparmaturen.

Det är det alltid.

SKULLE det vara två, sitter den andra en bit ifrån, dvs rakt över den andra magen.
Men har tanken en slät botten är det bara en. Har den en förhöjning för avgasrör, kardan eller liknande brukar det vara två.

Jag har inte den blekaste hur den ser ut på den bilen.

Jag skrev lite fel, det jag menade var att det sitter bara en givare och den sitter i pumparmaturen.

6 161 Inlägg
för 4 timmar sedan
#8
Har du ordentlig jord till tankarmaturen? En av ledningarna borde vara jord och sitta till chassi någonstans en bit tillbaka på kabeln.


Sök