3260
Sök

Gul oljelampa tänd i dislpayn

Lastbilschaufför
156 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#1
Tjena!

I morse när jag startade min passat ( 00:a, 1.8 T ) så tändes en gul oljekanna i displayn och i färd datorn stod det " Check oil level " jag kollade oljan och fyllde på en liter, men lampan är fortfarande tänd. Någon som vet vad felet är? Måsta man nollställa den på något sätt, eller vad kan det vara?

Tack på förhand

Hade motorsport varit enkelt hade det kallats fotboll =)

Entreprenör
1 784 Inlägg
20 september 2008
#2
Micke_Passat skrev:
Tjena!

I morse när jag startade min passat ( 00:a, 1.8 T ) så tändes en gul oljekanna i displayn och i färd datorn stod det " Check oil level " jag kollade oljan och fyllde på en liter, men lampan är fortfarande tänd. Någon som vet vad felet är? Måsta man nollställa den på något sätt, eller vad kan det vara?

Tack på förhand

Om lampan tänts så fattas de nog mer än 1 liter kanske...

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
20 september 2008
#3
tar ju ett tag för datorn att ta bort felmedelandet...

2slow

Fartdåre!
592 Inlägg
20 september 2008
#4
Har gjort så på caddyn min oxå. Näe den tändes gult då var de ju precis på min på stickan. fyllade en liter sen åkte j aigen. lampan slocknade inte förräns dagen efter. Ca 3-4 mil senare.

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

Lastbilschaufför
156 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#5
azid skrev:
tar ju ett tag för datorn att ta bort felmedelandet...

Jag har kört nästan 5 mil med bilen  senad jag fyllde på olja och de ska ju räcka, tycker man...

Hade motorsport varit enkelt hade det kallats fotboll =)

Lastbilschaufför
156 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#6
Ok, där får jag kanske avvakta tills imon o se då. Men jag har redan kört 5 mil med den idag och lampan lyser fortfarande sad
ventohuan skrev:
Har gjort så på caddyn min oxå. Näe den tändes gult då var de ju precis på min på stickan. fyllade en liter sen åkte j aigen. lampan slocknade inte förräns dagen efter. Ca 3-4 mil senare.

Hade motorsport varit enkelt hade det kallats fotboll =)

Entreprenör
1 784 Inlägg
20 september 2008
#7
Micke_Passat skrev:
azid skrev:
tar ju ett tag för datorn att ta bort felmedelandet...

Jag har kört nästan 5 mil med bilen  senad jag fyllde på olja och de ska ju räcka, tycker man...

Köra 5 mil med en lysande oljlampa de kallar jag starkt....

Lastbilschaufför
156 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#8
Det är en gul lampa, inte röd big_smile
mrbuggy skrev:
Micke_Passat skrev:
azid skrev:
tar ju ett tag för datorn att ta bort felmedelandet...

Jag har kört nästan 5 mil med bilen  senad jag fyllde på olja och de ska ju räcka, tycker man...

Köra 5 mil med en lysande oljlampa de kallar jag starkt....

Hade motorsport varit enkelt hade det kallats fotboll =)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 september 2008
#9
Antar att den gula lampan är en inidkationslampa på att det är för lite olja. Men kolla bara på stickan då, har du rätt nivå på stickan så är det ju inget att bekymra sig över.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Lastbilschaufför
156 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#10
Men de é så drygt o köra när där é varningslampor som é tända

henke_99 skrev:
Antar att den gula lampan är en inidkationslampa på att det är för lite olja. Men kolla bara på stickan då, har du rätt nivå på stickan så är det ju inget att bekymra sig över.
Senast redigerat av Micke_Passat (20 september 2008)

Hade motorsport varit enkelt hade det kallats fotboll =)

5 198 Inlägg
20 september 2008
#11
varnar den inte för oljetrycket ?.. inte för nivån,, även om nivån kan va rätt kan ju trycket fela.. eller har jag fel `?

Lastbilschaufför
156 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#12
jag hade lite olja i den. Men om det nu är oljetrycket så borde den isf tända den röda öljekannan, eller?

gamlingen skrev:
varnar den inte för oljetrycket ?.. inte för nivån,, även om nivån kan va rätt kan ju trycket fela.. eller har jag fel `?

Hade motorsport varit enkelt hade det kallats fotboll =)

Fartdåre!
592 Inlägg
20 september 2008
#13
Gul kanna enligt boken: Motoroljenivå för låg - kontrollera oljenivån
Röd kanna enligt boken: Oljetrycket för lågt - Stäng av motorn och kontrollera oljenivån

Står oxå lite längre fram följande: Om kontrolllampan (gulkanna) Lyser ska oljenivån kontrolleras snarast möjligt och olja fyllas på enligt anvisningarna.
OM sensorn är trasig blinkar kontrollampan i 5 sekunder när tändningen slås på.
Senast redigerat av ventohuan (20 september 2008)

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
20 september 2008
#14
Gul är en nivå lampa. Tips slå inte på mer än max 6 dl för risken är atthan spottar ut det andra igen.

Att köra med den gule lampan är inga problem i 10 mil heller men ganska drygt.

Skulle den vara tänd och där är olja öppna huven och ta bort oljelocket i ca 30s stäng sedan igen.
Kan bugga sig ibland.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Lastbilschaufför
156 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#15
Menar du att jag ska ha motorn igång när jag öppnar oljelocket eller ska jag ha motorn av? Jag förmodar att den ska vara av, men vad skulle det hjälpa om oljelocket är av i 30 sek?

Topper skrev:
Gul är en nivå lampa. Tips slå inte på mer än max 6 dl för risken är atthan spottar ut det andra igen.

Att köra med den gule lampan är inga problem i 10 mil heller men ganska drygt.

Skulle den vara tänd och där är olja öppna huven och ta bort oljelocket i ca 30s stäng sedan igen.
Kan bugga sig ibland.

Hade motorsport varit enkelt hade det kallats fotboll =)

Lastbilschaufför
156 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#16
Tjena igen!

Jag har läst i min bok med men den blinkar inte när jag sätter på tändningen.

ventohuan skrev:
Gul kanna enligt boken: Motoroljenivå för låg - kontrollera oljenivån
Röd kanna enligt boken: Oljetrycket för lågt - Stäng av motorn och kontrollera oljenivån

Står oxå lite längre fram följande: Om kontrolllampan (gulkanna) Lyser ska oljenivån kontrolleras snarast möjligt och olja fyllas på enligt anvisningarna.
OM sensorn är trasig blinkar kontrollampan i 5 sekunder när tändningen slås på.

Hade motorsport varit enkelt hade det kallats fotboll =)

OEM <3
194 Inlägg
20 september 2008
#17
Prova och lägga av batteri kablen i 30min och sen på med den igen och prova, händer man får göra de på jobb ibland när lampan spökar! Kolla så du rätt mängd lagom mycket och inte för mycket olja i motorn, lyser den ändå hade jag kört till VAG verkstad och kollat upp de! MVH Jonas

These days &#9834;&#9835;

Lastbilschaufför
156 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
#18
Tack tack!  Oljenivån har jag som sagt kollat, men lyser lampan även om där é ytterst lite för mkt?
n0jas skrev:
Prova och lägga av batteri kablen i 30min och sen på med den igen och prova, händer man får göra de på jobb ibland när lampan spökar! Kolla så du rätt mängd lagom mycket och inte för mycket olja i motorn, lyser den ändå hade jag kört till VAG verkstad och kollat upp de! MVH Jonas

Hade motorsport varit enkelt hade det kallats fotboll =)

297 Inlägg
20 september 2008
#19
EN lampa i instrumentpanelen drar ju inte så mkt ström , låt den lysa big_smile

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
20 september 2008
#20
töm all olja och byt filter sen fyll på 4.1 liter så blir nog allt bra. det vi brukar göra på VAG verkstan. annars om den inte försvinner så lämna in den snarast.

-den satt som en fläskläpp-


Sök