139,5 som alla vitmotorer? Det som skiljer din bil från en T5 (2,3l) är kolvarna...
Till vitblock finns det 3 längder på stakar: 139,5, 143 och 147mm. Och i en 2,5T så är det 143mm stakar.
Fick för mig att det bara var borrningen på cylindrarna? Haha, om han isåfall skaffade 139,5mm så skulle han få en rätt stor cylindervolym + lågkomp, så han bara skulle kunna ösa på laddtryck.
143mm ger väl mindre cylindervolym, och längre slaglängd?
Senast redigerat av TurbOla (21 september 2008)
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
139,5 som alla vitmotorer? Det som skiljer din bil från en T5 (2,3l) är kolvarna...
Till vitblock finns det 3 längder på stakar: 139,5, 143 och 147mm. Och i en 2,5T så är det 143mm stakar.
Fick för mig att det bara var borrningen på cylindrarna? Haha, om han isåfall skaffade 139,5mm så skulle han få en rätt stor cylindervolym + lågkomp, så han bara skulle kunna ösa på laddtryck.
143mm ger väl mindre cylindervolym, och längre slaglängd?
Stakarna skiljer dem med. Slaglängden bestäms ju av vevaxeln, hur långa eller korta stakar man har spelar ju ingen roll. Att de har längre stakar (vilket är bra för att minska friktion) komperseras med en lägre kolv.