3373
Sök

Hur mycket hjälper en kondensator?

1 661 Inlägg
22 september 2008
#41
En detalj jag stör mig på är att folk verkar tro att en konding tillför ström till elsystemet. Vilket är helt fel.
Först laddar den upp sig, förbrukar ström. För att sedan ladda ur sig. Detta kan stabilisera ett svagt system. Men i min värld är alla kondingar mkt små och helt värdelösa. Tror man sig behöva en konding så har man antingen nåt fel. (batteri eller Kablar) Eller ett så pass strömkrävande system att man behöver ett extra batteri och en extra laddning. ( större generator eller extern strömkälla) Och ifall man ska stärka ett sådan system med kondigar så krävs väldigt många.
pengarna bör satsas på ett extra Gel batteri med låg impedans, placerat vid stegen.
Senast redigerat av Hardjim (22 september 2008)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 september 2008
#42
Drönirettab skrev:
Lonefox skrev:
ENKEL ellära via sunt förnuft verkar inte finnas......

Jag håller med.

Fast i vissa fall tror jag personligen faktiskt att en del folk med "seriekoppla" menar att man helt enkelt kopplar ihop flera saker tillsammans, man menar alltså inte den korrekta tekniska benämningen "seriekoppla" utan man slarvar litegrann med orden. smile

Det är dock min personliga teori.

ÄNNU värre då det isf. är ren misshandel av det svenska språket......vilket de iofs får lära sig i skolan...
"Du äger ditt språk" som det så fint heter.
Men nåväl....nu skall vi inte vandra iväg på off-topic här...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 september 2008
#43
Hardjim skrev:
En detalj jag stör mig på är att folk verkar tro att en konding tillför ström till elsystemet. Vilket är helt fel.
Först laddar den upp sig, förbrukar ström. För att sedan ladda ur sig. Detta kan stabilisera ett svagt system. Men i min värld är alla kondingar mkt små och helt värdelösa. Tror man sig behöva en konding så har man antingen nåt fel. (batteri eller Kablar) Eller ett så pass strömkrävande system att man behöver ett extra batteri och en extra laddning. ( större generator eller extern strömkälla) Och ifall man ska stärka ett sådan system med kondigar så krävs väldigt många.
pengarna bör satsas på ett Gel batteri med låg impedans.

Däremot för att hjälpa upp stegens egna kondensatorbank OCH att jämna ut MINDRE dippar (som Tokken redan påpekat) så gör de nytta.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

280 Inlägg
22 september 2008
#44
Jag koppla in en 1 farads kondning på mitt system och kände genast skillnad faktiskt ,
trodde inte riktigt på det innan men det funka , och det ska till läggas jag har ett nytt varta batteri fram.
utan kondningen låg jag ner mot 9v nu går det inte under 11,7V


10 287 Inlägg
22 september 2008
#45
Detta med att hjälpa stegets egna kondensatorbank är inte alls säkert. En anledning till att man behöver en rejäl inre kondensatorbank är pga att man på strömmatningens ingång sätter ett induktivt filter för att undvika reflekterade störningar tillbaka till bilens elsystem. Detta induktiva filter ("bead" eller motsvarande) fungerar som en strömmässig tröghet och gör att man inte kan tillgodogöra sig "snabb ström" från en yttre konding.
Det jag beskriver är dock ingen lag utan kan vara olika från slutsteg till slutsteg men det är dock en absolut reell möjlighet.
Jag hade liknande problem när jag skulle flygcertifiera en TOW-robotmätutrustning till svenska försvaret där jag var tvunngen att hårt filtrera den 28V som systemet matades med för att inte helikoptern skulle typ...störta eller nåt sånt....roll
Konsekvensen blev att mina switchade nätdelar tappade rejält i prestanda och jag fick sätta extra kondensatorbankar nära switchtrissorna för att dom skulle hålla spec.

/Göran

Lonefox skrev:
Däremot för att hjälpa upp stegens egna kondensatorbank OCH att jämna ut MINDRE dippar (som Tokken redan påpekat) så gör de nytta.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

406 Inlägg
22 september 2008
#46
Xorcess skrev:
hehe jo, jag va ofta ner i 9 volt. Visserligen har jag 1500watt rms, för mej är kondesator en självklarhet.

Okej ja jag har 2500watt rms allt som allt drivs av 4 slutsteg och en kondesator på 20farad hjälpte inte mig:/ Fick sätta dit två st generatorer. En på 65amp till batteriet fram och 120amp till batteriet baken. Och nu ligger jag på 12,5v:) Så jag tror inte du behöver en kondesator för några få 400 watt. Alla batterin tar slut om man spelar och inte kör:/ Mitt batteri klarar ca 40 min sen är det slut. Så ditt batteri borde klara 1,3 tim minst om du inte kör. Och gör det inte det så är nog ditt bateri kass:(

MvH Glenn Wiberg

2 665 Inlägg
22 september 2008
#47
Många olika bud i denna tråd.
Med massor av watt drar det mycket ström. Oavsett hur tjock kabel du har från batteriet så har kabeln en resistans. Den orsakar spänningsfall när mycket ström skall rusa fram i 0,4sekunder under en basdunk. Därför sjunker spänningen vid steget. Ju kortare & tjockare kabel desto mindre blir problemet.
Så ett extra batteri i bagaget ersätter inte en konding men gör spänningsfallet mindre pga kortare kabel om det sitter nära steget.
Extra batteri gör så att du kan spela längre tid.
Kondingen skall vara inkopplad så nära steget som möjligt. Att den interna kondingbanken är tillräcklig stämmer bra OM du har en perfekt strömförsörjning i bilen. Det har vi inte.
En stor konding är alltid uppladdad kan man säga, Den laddas upp när du kopplar in kablarna. Steget kan suga ström ur kondingen vid basdunket i 0,4sekunder. 0,4 sekunder senare är konding uppladdad igen o redo att lämna ström vid nästa dunk.
En konding kan lämna mera ström snabbare pga lägre intern resistans.
Sedan brukar man säga att små kondingar är snabbare än en stor. Så köp 3st 1farad istället för 1st 3farad.


Glenn du skriver 1st 20farad. Så stor har jag aldrig hört talas om. Var den inte på 2farad? Det hjälpte inte, på vilket sätt hjälpte det inte??
Senast redigerat av Rickard-v (22 september 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

54 Inlägg
22 september 2008
#48
Rickard-v skrev:
Sedan brukar man säga att små kondingar är snabbare än en stor.

Sen kan en lite större o dyrare kondning har lägre resistans, än en liten billigare. Allt har ju med den inre resistansen att göra hur snabbt en kondensator laddar upp och laddar ur.

Men kan man ändå ha det som riktmärke.tongue


21 761 Inlägg
22 september 2008
#49
Rickard-v skrev:
Extra batteri gör så att du kan spela längre tid.

Det ger även stabilare spänning.

Rickard-v skrev:
Sedan brukar man säga att små kondingar är snabbare än en stor.

Njo, men det beror även på kondingens inre resistans. Det kan skilja mellan olika kondingar fastän de är lika stora.

Rickard-v skrev:
20farad. Så stor har jag aldrig hört talas om. Var den inte på 2farad?

www.kl-audio.de/shop/themes/kategorie/d … n90mpch800
www.klelektronik.se/default.asp?action= … =&pg=1
www.klelektronik.se/default.asp?action= … =&pg=1

Där är exempel på 20, 24 och 40Farads kondensatorer. smile

2 665 Inlägg
22 september 2008
#50
Lill_John skrev:
Rickard-v skrev:
Sedan brukar man säga att små kondingar är snabbare än en stor.

Sen kan en lite större o dyrare kondning har lägre resistans, än en liten billigare. Allt har ju med den inre resistansen att göra hur snabbt en kondensator laddar upp och laddar ur.

Men kan man ändå ha det som riktmärke.tongue

Ja precis! Helt rätt så fråga gärna i affären "hur låg den inre resistansen är" o de flesta butikskillar ser ut som frågetecken!! Och sedan jämför du olika fabrikat. För att välja ut den bästa men lägsta resistansen.

Ja nu ser jag de stora kondingarna. Men det är ju en sanning med modifikation. det är ju inte en konding som är 20 eller 40farad, det är ju en kondensatorbank med flera stycken.
Senast redigerat av Rickard-v (22 september 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

S40 T4
584 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#51
jävlar jag skapade denna tråd för att fråga om det hjälpte mig o jag snackade inte om värsta basarna o allt jag har bara ett slutsteg på 800w och en baslåda på 400w och det hjälper nog med kondensator. jag frågade inte om batteri va bättre eller nåt för det förståpr nog alla att det är men orka med batteri o skit det e stort och står ivägen medans kondensatorn e liten o väger inte så mycket.


10 287 Inlägg
22 september 2008
#52
Om du hade varit lite mera tydlig i ditt första inlägg än det allmänna "om man har baslåda och slutsteg osv." så kanske inte tråden hade blivit så generell.

Men om vi kokar ner det till ditt explicita fall så är det tveksamt om en kondning gör någon märkbar skillnad. Pengarna gör mera nytta i övrig kraftmatningsinstalltion.

/Göran

Shady_killen skrev:
jävlar jag skapade denna tråd för att fråga om det hjälpte mig o jag snackade inte om värsta basarna o allt jag har bara ett slutsteg på 800w och en baslåda på 400w och det hjälper nog med kondensator. jag frågade inte om batteri va bättre eller nåt för det förståpr nog alla att det är men orka med batteri o skit det e stort och står ivägen medans kondensatorn e liten o väger inte så mycket.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 661 Inlägg
22 september 2008
#53
Shady_killen skrev:
jävlar jag skapade denna tråd för att fråga om det hjälpte mig o jag snackade inte om värsta basarna o allt jag har bara ett slutsteg på 800w och en baslåda på 400w och det hjälper nog med kondensator. jag frågade inte om batteri va bättre eller nåt för det förståpr nog alla att det är men orka med batteri o skit det e stort och står ivägen medans kondensatorn e liten o väger inte så mycket.

Då blir svaret nej. Det är meningslöst. Kolla att du har fräsht batteri och jorden ordentligt ansluten. Både vid steg till kaross och vid batteri till kaross.

S40 T4
584 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#54
Hardjim skrev:
Shady_killen skrev:
jävlar jag skapade denna tråd för att fråga om det hjälpte mig o jag snackade inte om värsta basarna o allt jag har bara ett slutsteg på 800w och en baslåda på 400w och det hjälper nog med kondensator. jag frågade inte om batteri va bättre eller nåt för det förståpr nog alla att det är men orka med batteri o skit det e stort och står ivägen medans kondensatorn e liten o väger inte så mycket.

Då blir svaret nej. Det är meningslöst. Kolla att du har fräsht batteri och jorden ordentligt ansluten. Både vid steg till kaross och vid batteri till kaross.

ska nog byta batteri när jag köper kondensator men först ska jag ladda kondensatorn med detta batteriet jag har nu sen då kan jag använda min nya batteri och då är kondensatorn laddad redan haha.

folk snackar ju om att byta generator till bättre o grejer. som det inte kostar mer än en kondensator?


2 665 Inlägg
22 september 2008
#55
JA du har nytta av en kondensator!
Blinkar lamporna när det dunkar?  om ja så suger det rejält med ström.
Montera konding och kontrollera blinket. Försvann det helt är det bra! Blinkar det lite, köp en till.

Man brukar få med en resistor som man ska koppla på pluskabeln när du laddar upp den i några minuter.
Gör man inte det då brukar det blixtra lite. Bli inte skraj då utan hållemot ordentligt för då suger kondingen i sig rejält med ström första sekunden.
Senast redigerat av Rickard-v (22 september 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

16 197 Inlägg
22 september 2008
#56
Rickard-v skrev:
JA du har nytta av en kondensator!
Blinkar lamporna när det dunkar?  om ja så suger det rejält med ström.
Montera konding och kontrollera blinket. Försvann det helt är det bra! Blinkar det lite, köp en till.

Man brukar få med en resistor som man ska koppla på pluskabeln när du laddar upp den i några minuter.
Gör man inte det då brukar det blixtra lite. Bli inte skraj då utan hållemot ordentligt för då suger kondingen i sig rejält med ström första sekunden.

elle så skippar man kondinar å köper ett STORT å bra batteri istället..wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 665 Inlägg
22 september 2008
#57
Det är inte samma sak.
Och det var inte det han frågade. Som han påpekade högre upp.

Mera batterier har med tiden man spelar.
Konding har med spänningsdippar att göra.
Senast redigerat av Rickard-v (22 september 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

54 Inlägg
22 september 2008
#58
Men varför inte båda? big_smile
Två batterier (helst ett nära slutsteget) och en kondning som bl.a. hjälper till att filtrera bort störningar från generator brus o annat.

Skulle jag sattsa på. Men vet inte om det behövs till trådskaparn just..


21 761 Inlägg
22 september 2008
#59
Mera batterier gör även att spänningen blir stabilare, det blir mer kraft att "sätta emot" när generatorn inte orkar/hinner ge ström vid snabba eller höga strömstötar.

Mera batterier har INTE endast med speltiden att göra, all litteratur som skriver det har.....mindre rätt kan man säga. smile
Senast redigerat av Drönirettab (22 september 2008)

10 287 Inlägg
22 september 2008
#60
Har man så dåligt med tillgänglig energi att lampor blinkar så är en kondensator precis som plåster mot benbrott.

En kondensator på 10F innehåller vid 14V ca 1000Ws energi. Ett 65Ah batteri vid 14V innehåller ca 3000000Ws energi (tre miljoner wattsekunder) dvs ca tretusen tiofarads kondensatorer.

Om det är sådana dippar i elsystemet att ögonen hinner uppfatta "blinkningar" så är dom långsamma. Titta på en glödlampa hemma - den matas med 50Hz. Blinkar den? Svar nej. Blinkningar som syns för ögat är mycket långsammare än 50Hz och när vi hanterar så långsamma svängningar så hinner även batterier med utan problem.

Det som behövs är ett styvt nät - och det bygger man genom att ha tillräckligt med matande energi och krafftigt dimensionerade kablar.

/Göran


Rickard-v skrev:
Montera konding och kontrollera blinket.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök