Kamaxlar är ju en kompromiss... lika så kanalernas storlek i toppen. i personbilar så fuskar man runt detta med en turbo, då kan man ha små kanaler som ger bra lågvarvsegenskaper samtidigt som turbon kan tvinga in luften i motorn när man gasar. en F1 behöver aldrig lågvarvsegenskaperna och man optimerar den för höga varvtal, då blir lågvarvsegenskaperna lidande...
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
om den hade haft en tomgång på 1000 rpm (exempel), hade den då haft det tuffare att komma upp till varvtalsstoppet 19000 rpm. Från 1000 rpm till 19000 rpm, om man jämför detta med 6-7000 rpm till 19000 rpm. Kan det vara en av anledningarna att det blir jobbigare för den att nå varvtalsstoppet, det är ju en bit till 19000 varv.
Hmm, är det inte mer än 4000rpm ? har för mig att det ligger runt 5-7000rpm. Beror ju också på vilken bana som ska köras.
ursäkta mig - Men vad i hela världen har bansträckningen med tomgången att göra ?
Ungefär samma som att... när jag kör till jobbet 3 mil så är min tomgång satt till 900rpm,... men skall jag köra till stockholm 55mil så är den satt på 4000rpm....
Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen. Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i." http://www.youtube.com/ZonephoX