3600
Sök

F1 motorns tomgång

110 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#1
Varför har en f1 motor en tomgång på 4000 rpm?
Vad spelar det för roll om man har en låg eller hög tomgång?
Senast redigerat av bil_alskaren (21 september 2008)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
21 september 2008
#2
bil_alskaren skrev:
Varför har en f1 motor en tomgång på 4000 rpm?
Vad spelar det för roll om man har en låg eller hög tomgång?

Tja, med tanke på storleken på motorn och att varvstoppet ligger på 20k+, så beror det nog på att dom inte kan gå lägre ner.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Mästare
2 947 Inlägg
21 september 2008
#3
Precis.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

1 867 Inlägg
21 september 2008
#4
Motorn utvecklar helt enkelt inte tillräckligt med vrid för att hålla sig själv snurrande på lägre varvtal.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 september 2008
#5
Kamaxlar är ju en kompromiss...  lika så kanalernas storlek i toppen.  i personbilar så fuskar man runt detta med en turbo, då kan man ha små kanaler som ger bra lågvarvsegenskaper samtidigt som turbon kan tvinga in luften i motorn när man gasar.   en F1 behöver aldrig lågvarvsegenskaperna och man optimerar den för höga varvtal, då blir lågvarvsegenskaperna lidande...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
21 september 2008
#6
Hmm, är det inte mer än 4000rpm ? har för mig att det ligger runt 5-7000rpm. Beror ju också på vilken bana som ska köras.

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

1 004 Inlägg
21 september 2008
#7
Siarnaq skrev:
bil_alskaren skrev:
Varför har en f1 motor en tomgång på 4000 rpm?
Vad spelar det för roll om man har en låg eller hög tomgång?

Tja, med tanke på storleken på motorn och att varvstoppet ligger på 20k+, så beror det nog på att dom inte kan gå lägre ner.

tror att max varvet är satt vid 19000 om jag inte har helt fel...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Chaufför
418 Inlägg
21 september 2008
#8
Appropå det. Var det ngn som såg Top gear härom kvällen när Hammond körde F1. De hade ngt program så motorn spelade med big_smile http://www.youtube.com/watch?v=51Wgd9uDCD4

Kör Scania!!

1 311 Inlägg
21 september 2008
#9
Handlar det inte om var motorns egenfrekvens ligger också? på en volvo rödmotor ligger väl den vid 600 rpm ca...

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

198 Inlägg
21 september 2008
#10
Vad är en motors egenfrekvens?

1332 - Överjävlig

1 311 Inlägg
21 september 2008
#11
När den kommer i självsvängning kort sagt... alla har väl mer lr mindre studsat runt i en 240 när den har alldeles för låg tomgång tongue

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

204 Inlägg
21 september 2008
#12
st220hgv skrev:
Appropå det. Var det ngn som såg Top gear härom kvällen när Hammond körde F1. De hade ngt program så motorn spelade med big_smile http://www.youtube.com/watch?v=51Wgd9uDCD4

hahah fränt:D


1 353 Inlägg
21 september 2008
#13
Formel 1 bilar kör med V8'or som genererar ungefär 300 hästar / liter, UTAN turbo (:

Varvar ca 20 000 som max, och tomgången ligger på nånstans mellan 6-7000 rpm.

Toyotas 2006 årsmodell hade 750 hästar vid 19 000 rpm, men endast 270 NM smile


edit: glömde skriva källan ( :


http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_One_engines
Senast redigerat av Batta (21 september 2008)

There's no replacement for displacement

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
21 september 2008
#14
Batta skrev:
Formel 1 bilar kör med V8'or som genererar ungefär 300 hästar / liter, UTAN turbo (:

Varvar ca 20 000 som max, och tomgången ligger på nånstans mellan 6-7000 rpm.

Toyotas 2006 årsmodell hade 750 hästar vid 19 000 rpm, men endast 270 NM smile


edit: glömde skriva källan ( :


http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_One_engines

Då skulle nog t.o.m saab lådan hålla wink En f1 bil i stadsmiljö måste vara toppen roll

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

110 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
#15
om den hade haft en tomgång på 1000 rpm (exempel), hade den då haft det tuffare att komma upp till varvtalsstoppet 19000 rpm. Från 1000 rpm till 19000 rpm, om man jämför detta med 6-7000 rpm till 19000 rpm. Kan det vara en av anledningarna att det blir jobbigare för den att nå varvtalsstoppet, det är ju en bit till 19000 varv.

KHRacing
22 september 2008
#16
supersupra87 skrev:
Hmm, är det inte mer än 4000rpm ? har för mig att det ligger runt 5-7000rpm. Beror ju också på vilken bana som ska köras.

ursäkta mig - Men vad i hela världen har bansträckningen med tomgången att göra ?

Ungefär samma som att... när jag kör till jobbet 3 mil så är min tomgång satt till 900rpm,... men skall jag köra till stockholm 55mil så är den satt på 4000rpm....

Svetsare
3 150 Inlägg
22 september 2008
#17
Batta skrev:
Formel 1 bilar kör med V8'or

Kör dom inte med V10:or också??   roll

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

10 287 Inlägg
22 september 2008
#18
En primär orsak till att man inte kan ha låg tomgång är beroende på spridarnas placering.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 311 Inlägg
22 september 2008
#19
Hur är det med spridarna idag på motorerna? har de 2st per cylinder?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

10 287 Inlägg
22 september 2008
#20
Dom bilder jag har sett så sitter bara en per cylinder.

/Göran

Corpze skrev:
Hur är det med spridarna idag på motorerna? har de 2st per cylinder?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök