3793
Sök

turbo konvertering av Volvo 940

43 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
Jag undrar om det är någon som har gjort en turbo konvertering? och ungefär hur mycket sådant kan kosta?..Har precis köpt mig en fin 940...som naturligtvis inte e turbo hehe..
/Sabina

Volvo 940s

10 287 Inlägg
22 september 2008
Det finns massor med trådar om detta och det enklaste är att köpa en bil med turbo - givetvis - och det enda lagliga är att, om bilen är äldre än -93, stoppa i en komplett turbomotor med rätta boxar etc.
Är bilen nyare än 93 så finns inga lagliga möjligheter.
Konvertera själv genom att bygga om motorn är inte lagligt och dessutom en hel del pyssel.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
22 september 2008
SabinaO skrev:
Jag undrar om det är någon som har gjort en turbo konvertering? och ungefär hur mycket sådant kan kosta?..Har precis köpt mig en fin 940...som naturligtvis inte e turbo hehe..
/Sabina

Varför köpte du inte Volvo 940 Turbo direkt för?  eller ångrade du dig i efterhand?.

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
22 september 2008
Sharky skrev:
Det finns massor med trådar om detta och det enklaste är att köpa en bil med turbo - givetvis - och det enda lagliga är att, om bilen är äldre än -93, stoppa i en komplett turbomotor med rätta boxar etc.
Konvertera själv genom att bygga om motorn är inte lagligt och dessutom en hel del pyssel.

/Göran

De e väl lagligt om man bytter allt som skiljer mellan turbo modellen o vanliga som bromsar, fjädring, mm...o skaffar intyg från volvo.....Så har vi här iallfall

1 004 Inlägg
22 september 2008
Toffe10 skrev:
Sharky skrev:

/Göran

De e väl lagligt om man bytter allt som skiljer mellan turbo modellen o vanliga som bromsar, fjädring, mm...o skaffar intyg från volvo.....Så har vi här iallfall

när skrev volvo ut ett intyg senast? kan tänka mig att det var när r-sport satsen kom... typ slutet på 70talet smile rätta mig om jag har fel smile
Senast redigerat av 262turbo (22 september 2008)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

10 287 Inlägg
22 september 2008
Efter 93 är man rätt rökt. Vi citerar gällande regler:

"Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!"

Så det är inte "olagligt" om man nu lyckas med en avgascertifiering.

/Göran

Toffe10 skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

43 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
Rspeter skrev:
SabinaO skrev:
/Sabina

Varför köpte du inte Volvo 940 Turbo direkt för?  eller ångrade du dig i efterhand?.

De sa först till mig att det var en lättryckare...o när jag fick reda på att det var felaktig information så bestämde jag mig för att köpa den ändå eftersom jag kunnat hitta en turbo med det milantalet jag har i denna. Får nöja mig med enkel b 23 o styla den lite istället hehe

Volvo 940s

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
23 september 2008
262turbo skrev:
Toffe10 skrev:
Sharky skrev:

/Göran

när skrev volvo ut ett intyg senast? kan tänka mig att det var när r-sport satsen kom... typ slutet på 70talet smile rätta mig om jag har fel smile

Alltså ja menar att dom skriver ett intyg där de står att dom godkänner bilens "ombyggnad" eller va man ska säga att med dom bromsar o dom fjädrarna så får du ha den maskinen, något i den stillen....Vet att folk har gjort så här i finland vet ej dock årsmodeller men tycker ju inte de ska spela roll när volvo själva säger att de är godkänt....

Sök