4611
Sök

mercedes 190 förgasare/insprut startar inte

28 Inlägg
17 februari 2006
Trådstartare
#1
är det lika kam och top på förgasar motorn som i insprutningsmotorn? byte top, tog en top på skroten från en insprutare, dom sa att de va lika, nu startar inte bilen med den toppen verkar inte va nå kom eller nånting, startar inte ens på startgas

Avstängd
138 Inlägg
17 februari 2006
#2
har du bytt glödstiften och tändkablarna... e de gamla kanske det inte går fram nån gnesta till toppen..  eller så är det non sladd som kanske sitter lös ?? kolla gnistan det är ett tips...  om det finns så skall den starta på startgas iaf...

28 Inlägg
17 februari 2006
Trådstartare
#3
kannon fin gnista å kablarna mätte en polare å han sa att de såg bra ut, fördelarlock å rotor å stift är nybytt, även kontrolerat så de jordar emot blocket, problemet verkar vara kamaxeln, men ja skulle gärna vilja få det bekräftat innan jag försöker göra nåt åt det

86 Inlägg
17 februari 2006
#4
Är det samma motorfamilj ska grejorna passa. En kam från insprutare kan vara något vassare än förgasarkammen, men det ska inte påverka motorn negativt.
Säker på att du fått kammen rätt? Kollat märkning på kamdrev, vevaxel mm?

28 Inlägg
17 februari 2006
Trådstartare
#5
EbbeW skrev:
Är det samma motorfamilj ska grejorna passa. En kam från insprutare kan vara något vassare än förgasarkammen, men det ska inte påverka motorn negativt.
Säker på att du fått kammen rätt? Kollat märkning på kamdrev, vevaxel mm?

grundligt inställd, allt stämmer 100% det är nåt annat som inte stämmer

460 Inlägg
17 februari 2006
#6
kolla så att ventilerna öppnar.
på en del motorer med hydrauliska lyftare kan oljan försvinna ur lyftaren så den inte öppnar och då blir den heldöd trots att allt fungerar i övrigt.

Har du bara gnista och kamkedjan rätt  ska den tända iallafall om lyftarna öppnar

28 Inlägg
17 februari 2006
Trådstartare
#7
inga hydral lyftar, komtestade precis och det fanns ingen komp, nollställde motorn på O/T och kikade på kamen, nockarna stod så det borde ha varit komp, om ingen har nåt annat het tips så blire nog å lyfta på toppen å kika om det e nå problem med kolvarna PS. precis bytt toppen så packningar och annat är nytt och draget efter medföljande beskrivningar

460 Inlägg
18 februari 2006
#8
Det du beskriver är likt ett tappat hydraultryck på lyftarna

Om toppen är från årmodell 85- och framåt så har du hydraullyftare.
Troligtvis har du även hydraullyftare även på 82-85 men det är jag inte tvärsäker på utan att kolla autodata.

A.E verkstadsägare sen 25år

10 287 Inlägg
18 februari 2006
#9
Har dom kanske till och med olika topplockspackningar med och utan hål för oljekanalerna till lyftarna måhända?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

28 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
#10
jag är 100% säker på att det INTE är hydral lyftare

28 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
#11
olje tryck har vi, trodde även vi att det va hydrallyfftare så vi drog på starten och höll koll på oljetrycket hela tiden utan resultat

174 Inlägg
19 februari 2006
#12
testa o byt till kammen som satt på förgasartoppen... skulle ju kunna skilja nått där med märkningar o så så de inte stämmer...


28 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
#13
redan kollat skiljer ingenting, dne kammen är tvär slut, så vi kan ej pröv starta med den heller

gulleponken skrev:
testa o byt till kammen som satt på förgasartoppen... skulle ju kunna skilja nått där med märkningar o så så de inte stämmer...

174 Inlägg
19 februari 2006
#14
kuBen skrev:
redan kollat skiljer ingenting, dne kammen är tvär slut, så vi kan ej pröv starta med den heller

gulleponken skrev:
testa o byt till kammen som satt på förgasartoppen... skulle ju kunna skilja nått där med märkningar o så så de inte stämmer...


då skulle ja föreslå att du kollar om ventilerna öppnar verhuvudtaget...


28 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
#15
öppnar borde dom göra eftersom det inte finns nån kompression men de klart ja kan kika de, svar på den frågan kommer senare ikväll, finns det nån risk för kolvras? har ju bara kört på startmotorn men endå, känns som de bara kan vara de, komp borde finnas om det inte läcker alvarligt nånstans

28 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
#16
kikade på bilen nyss, ventilerna funkar som dom ska, när jag har komressionstakt på ettan så stänger ventilerna som dom ska, men det finns fortfarande ingen kompression, oljatryck finns, såg det tydligt idag då ventilkåpan inte satt där när vi drog lite på starten, så mätaren i cupen ljuger inte, men nu är frågan vart tar komressionen vägen, trasiga kolvar? kan startmotorn försötra dom?

10 287 Inlägg
19 februari 2006
#17
Du har alltså ingen kompression på någon cylinder. Har du mätt detta på alla cylindrar?

Om svaret är ja så kan inte ventilerna täta som dom ska. Att du skulle ha kvaddat alla fyra kolvarna...nääää

Tittade du på båda topparna innan du satte dit insprutningstoppen så att det inte är annan förbränningsrumsgeometri på insprutningstoppen med förbränningsrum i kolvarna på en sån motor.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

28 Inlägg
20 februari 2006
Trådstartare
#18
Sharky skrev:
Du har alltså ingen kompression på någon cylinder. Har du mätt detta på alla cylindrar?

Om svaret är ja så kan inte ventilerna täta som dom ska. Att du skulle ha kvaddat alla fyra kolvarna...nääää

Tittade du på båda topparna innan du satte dit insprutningstoppen så att det inte är annan förbränningsrumsgeometri på insprutningstoppen med förbränningsrum i kolvarna på en sån motor.

/Göran

kikade litegrann på toppen men ja måste erkänna att nu när du säger det så missade jag en hel del, får bli till å riva skiten å sätta kammen i gamla toppen även om det inte skiljer nånting på nånting å testa


Sök