3196
Sök

Volvo S40 T4 Avgassystem

108 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#1
Tjena!
Har sett att jag behöver köpa nytt Främre rör ("Downpipe") till min S40, plus så tänkte jag köpa ett nytt 2,5" system från katt och bakåt.

Nu är frågan, var kan man hitta främre röret till ett bra pris.
Och vilket märke ska man köpa till 2,5" systemet, Ferrita, Simons mm.?
Jag är inte ute efter mer effekt utan behöver ett nytt system för de som sitter på är kasst och snart helt upprostat.

Tackar för hjälp!
/Johny


299 Inlägg
22 september 2008
#2
köp på www.jt-tuning.se dom har bra å prisvärda grejer


Forummoderator
10 576 Inlägg
22 september 2008
#3
johan-s70-t5 skrev:
köp på www.jt-tuning.se dom har bra å prisvärda grejer

Jepp smile  3" DP och 2.5" efter katt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 638 Inlägg
22 september 2008
#4
torpis skrev:
johan-s70-t5 skrev:
köp på www.jt-tuning.se dom har bra å prisvärda grejer

Jepp smile  3" DP och 2.5" efter katt smile

Håller med, det är bra grejer.

Dock så köpte jag mitt Simons 2,5" avgassystem på www.bsrab.se för ca 3000kr. Prisvärt tycker jag iallafall. Är helnöjd med mitt, låter bra osv.

108 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#5
Men är det verkligen bra med 3" DP om bilen bara är orginal dvs 200hk? Eller spelar det ingen roll?!
Är nog lite för dyrt för mig gissar jag på tongue för jag ska ju inte trimma bilen något.


110 Inlägg
22 september 2008
#6
Jag bygde 3" efter katt, enkelt med s40'n, enkla krökar. Fick svetsa typ 1 skarv tror jag och det var röret efter katten. Köpte krökarna på biltema. Tror allt gick på 700kr inklusive upphängning. smile

769 Inlägg
23 september 2008
#7
ska du ha 3"dp och typ simons 2,5" efter katten så är det väl nästan mappning på det, kastar du på en racekatt också så är det definitivt mappning som gäller. Fast om du inte ska trimma så vet jag inte om det är värt för dig att lägga ut runt 7000kr för 3" rostfri dp + 3000kr för simons 2,5"

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 september 2008
#8
GotlandsVolvon skrev:
Men är det verkligen bra med 3" DP om bilen bara är orginal dvs 200hk? Eller spelar det ingen roll?!
Är nog lite för dyrt för mig gissar jag på tongue för jag ska ju inte trimma bilen något.

3" blir bra på DP, men trångt som attan runt bakaxeln... 2.5" där räcker till 350hk.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 september 2008
#9
Muninet skrev:
ska du ha 3"dp och typ simons 2,5" efter katten så är det väl nästan mappning på det, kastar du på en racekatt också så är det definitivt mappning som gäller. Fast om du inte ska trimma så vet jag inte om det är värt för dig att lägga ut runt 7000kr för 3" rostfri dp + 3000kr för simons 2,5"

Varför mappning efter det?  på sin höjd ett steg 3 chipp

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

769 Inlägg
25 september 2008
#10
orginal programvaran klarar väl knappas hantera det bättre flödet genom avgassystemet och sportkatten eller gör den det ? tja steg 3 chipp kan man ju peta i men då kan man likväl byta till större kanelbulle också i samma veva. Men nu ville ju bilägaren inte trimma sin bil som han skrev utan bara byta rör då orginal har kexat sönder.

torpis skrev:
Muninet skrev:
ska du ha 3"dp och typ simons 2,5" efter katten så är det väl nästan mappning på det, kastar du på en racekatt också så är det definitivt mappning som gäller. Fast om du inte ska trimma så vet jag inte om det är värt för dig att lägga ut runt 7000kr för 3" rostfri dp + 3000kr för simons 2,5"

Varför mappning efter det?  på sin höjd ett steg 3 chipp

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 september 2008
#11
Steg 3 innebär chipp + helsats, steg 4 är turbobyte där brukar man mappa då motorerna skiljer för mycket sinsemellan för att kunna chippa.

Det är ju bara att läsa avladdtrycket innan avgassystemsbyte och justera på WG om det drar iväg för mycket efter....  så chip behövs ej om man inte vill.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 833 Inlägg
25 september 2008
#12
Jag jar 3" JT hela vägen och det funkar bra. Men det är trångt så som någon skrev tidigare i tråden.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!


Sök