2736
Sök

Kylar / kylvätskeproblem med mercedes 190e 2,3-88

15 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#1
Hej

Problemet är detta: Skulle byta kylarvatten och såg då i expansionskärlet att det var en brun kleggig sörja där i. Tog av locket och satte i gång bilen. Den gick upp till 120 i värme och tröck ut sörjan från expansionskärlet, kylaren var inte varm över hela utan bara lite ljummen på höger sidan. Har gjort rent slangar och kylaren. Fyllde på med nytt vatten och kylaren blev varm och tempmätaren låg strax över 80. provstartade bilen nu ikväll efter att den stått i några timmar. kylaren blir då inte varm och tempmätaren stiger upp mot 120, sätter då på värmen på högsta blås och temperaturen går ner till det normala. Provar att köra en sväng utan någon värme på i bilen och tempen är normal. Stannar bilen och har den på tomgång och vips så rusar tempmätaren upp mot 120. Det jag funderar på är om kylaren är täppt så att det inte kommer in vatten i alla kanaler eller om det är något annat som kan strula pga den konstiga kylarvätskan? Har inte haft mercedes förrut så jag är inte så hajj på hur dom funkar och vart allt sitter. Vore väldigt tacksam för svar. Det konstiga är att innan jag skruvade bort locket på expansionskärlet så låg tempen bra, efter att bilen tryckt ut det som fanns i kärlet så uppstår det som jag skrivit. Väldigt tacksam för hjälp och förslag på vad det kan vara? Kanske nån som har haft samma problem?

//Danne

18 Inlägg
22 september 2008
#2
prova spola ur systemet med vatten å kanske lite syra. skruv loss termostaten å koka den i en kastrull för att se om den öppnar.. inte vet ja om det funkar, men ja tror inte nån dör fast man försöker..

Stolpskott Racing

Herr
285 Inlägg
22 september 2008
#3
Starka aningar om att vattenpumpen inte fungerar som det är tänkt.

Hmm, kan även vara igensatt termostathus... Ta bort termostaten, starta motorn och känn efter en stund om slangarna på ingående och utgående på kylaren blir varma.
Senast redigerat av Larzan (22 september 2008)

15 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#4
Slangarna blir varma som det är nu men tack för tipset smile

15 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#5
tog bort termostaten och slangarna blir varma, hade locket till expansionskärlet öppet och bilen trycker ut vattnet och den blir för varm ca 120

S40 T4
584 Inlägg
23 september 2008
#6
låter det något konstigt ljud från vattenpumpen eller någonstans runt generatorn runt där?


134 Inlägg
23 september 2008
#7
Brukar vara en givare till fläkten som lägger av på dom, Brukar bli så att den går upp över 100 när man står ett tag på tomgången. Är samma sak på w124.


15 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#8
Shady_killen skrev:
låter det något konstigt ljud från vattenpumpen eller någonstans runt generatorn runt där?
Nä inga konstiga ljud

15 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#9
Patriiik skrev:
Brukar vara en givare till fläkten som lägger av på dom, Brukar bli så att den går upp över 100 när man står ett tag på tomgången. Är samma sak på w124.
Men om givaren lägger av, går fläkten ändå? för fläkten går på bilen. Ska prova att byta kylare och se om det blir någon skillnad. fattar inte varför bilen trycker ut vattnet ur expansionskärlet? Vart sitter givaren?

6 Inlägg
24 september 2008
#10
Givaren sitter på toppen, om de inte är stopp i system och inte vattenpumpen eller termostaten är sönder så kan de ju vara topplockspackningen som är sönder så avgaserna trycker tillbaka vattnet.


Sök