Att ögonblikligen få MYCKET dragkraft.

engolf
23 september 2008 · 3 235 Inlägg

Hej,

kom inte på ett bättre namn på tråden.

Precis som många andra här på garaget sitter jag ibland och tänker på hur man skulle kunna få bilen att gå fortare, MYCKET fortare och under så kort tid som möjligt. Jag snackar om riktigt kraftig acceleration under en väldigt kort tid.
Typ lite som dragracing, fast på en vanlig bil.

Det jag bl.a tänkte på var: startraketer. Sådana hjälpraketer som de har som för extra dragkraft på bombflygplan i USA.

Folk har säkert sett den episoden av MythBusters där de satta liknande raketer på en gammal bil för att få upp den i över 300 km/t.

Man skulle kunna fästa två sådana under stötfångaren bak, men eltändning från kupen.

Detta är bara en tanke. nackdelarna är många, men absolut hade det varit härligt att kunna göra det och testa.
Värmeutvecklingen och närhet till bränsletanken, man kan inte stoppa en rakett med fast bränsle n'r den är väl aktiverad, för kraftig acceleration kan få bilen till att snurra... och säkert många fler nackdelar med detta.

Detta är bara en tanke, och andra är välkomna att komma med kommentarer.

THEBADGUY Gorgilus addictus
23 september 2008 · 4 740 Inlägg

Nos.....

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Skaune
23 september 2008 ·

engolf skrev:
Hej,

kom inte på ett bättre namn på tråden.

Precis som många andra här på garaget sitter jag ibland och tänker på hur man skulle kunna få bilen att gå fortare, MYCKET fortare och under så kort tid som möjligt. Jag snackar om riktigt kraftig acceleration under en väldigt kort tid.
Typ lite som dragracing, fast på en vanlig bil.

Det jag bl.a tänkte på var: startraketer. Sådana hjälpraketer som de har som för extra dragkraft på bombflygplan i USA.

Folk har säkert sett den episoden av MythBusters där de satta liknande raketer på en gammal bil för att få upp den i över 300 km/t.

Man skulle kunna fästa två sådana under stötfångaren bak, men eltändning från kupen.

Detta är bara en tanke. nackdelarna är många, men absolut hade det varit härligt att kunna göra det och testa.
Värmeutvecklingen och närhet till bränsletanken, man kan inte stoppa en rakett med fast bränsle n'r den är väl aktiverad, för kraftig acceleration kan få bilen till att snurra... och säkert många fler nackdelar med detta.

Detta är bara en tanke, och andra är välkomna att komma med kommentarer.

Jag o en vän satte raketer på rullorna en nyår, de gick inte mycket framåt, men då vart vi typ 10 år, men du vill göra det på en bil? hehehe...

Lanjin
23 september 2008 · 757 Inlägg

finns väl nån som satt en massa tryck på vatten som sedan han blåste ur med en massa kraft.

typ som denna

http://www.youtube.com/watch?v=986xrzKM44E

Senast redigerat av Lanjin (23 september 2008)

henkebenke
23 september 2008 · 1 703 Inlägg

Har du läst kalle anka nyligen?

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
diamond_ Diamond
23 september 2008 · 540 Inlägg

henkebenke skrev:
Har du läst kalle anka nyligen?

hahaha..  så klockren..

I'm Rick James Bitch!
torpis Forummoderator
23 september 2008 · 10 576 Inlägg

engolf skrev:
Hej,


Folk har säkert sett den episoden av MythBusters där de satta liknande raketer på en gammal bil för att få upp den i över 300 km/t.

Titta på avsnittet själv så ser du precis vad som behöver göras för det skall funka...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
engolf
23 september 2008 · 3 235 Inlägg

Nos/turbo/kompressor ger nog inte samma effekt, i alla fall inte øgonblikligen.
Den effekten jag är ute efter är väldigt våldsam, som att bli utskjuten.

Det var bara en tanke. Raketer låter ju väldigt extremt och farligt. Dock säkert jävligt grymt med våldsamma G-krafter och stora eldflammor bak:)

Det såg dock rätt stiligt på MythBusters:) Jag tänkte om man på nåt sätt kunde skaffa två raketer med ca 400-500 kg dragkraft, så hade man fått den kicken.

Vatten under tryck har jag också tänkt på, men massa vatten+stor behållare=mycket vikt...sad

DoT Häst
23 september 2008 · 1 099 Inlägg

engolf skrev:
Vatten under tryck har jag också tänkt på, men massa vatten+stor behållare=mycket vikt...sad

Haha, massa vatten+stor behållare är nog bara förnamnet om du skulle andvända den tekniken.. lol

Än är inte den sista idioten född..
Astaroth Däckmontör
23 september 2008 · 112 Inlägg

torpis skrev:

engolf skrev:
Hej,


Folk har säkert sett den episoden av MythBusters där de satta liknande raketer på en gammal bil för att få upp den i över 300 km/t.

Titta på avsnittet själv så ser du precis vad som behöver göras för det skall funka...

Minns inte jag fel, så skulle dom väl testa det igen (fast då skulle dom nog få bilen att hoppa jättelångt) Och såklart, bilen exploderade.

Rquired Allmänt envis
23 september 2008 · 12 512 Inlägg

Elmotorer utvecklar full kraft direkt. Var ute och åkte i min mosters Lexus RX400h som använder två elmotorer till bakhjulen som komplement till bensinmotorn. Och när man trycker på hjälper båda varianterna till. Och i och med att elmotorerna ger fullt från start så sticker denna tunga klump riktigt bra ifrån rödljusen.

Så elmotorer är nog det närmsta man kommer wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Batta
23 september 2008 · 1 353 Inlägg



göra någonting liknande utav http://www.max-boost.co.uk/max-boost/images/big_turbo.jpg

så händer det nog grejer wink

Senast redigerat av Batta (23 september 2008)

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
engolf
23 september 2008 · 3 235 Inlägg

Batta skrev:



göra någonting liknande utav http://www.max-boost.co.uk/max-boost/im … _turbo.jpg

så händer det nog grejer wink

Fy fan! Den var det fräs ismile

Vad är det för en helvetes maskin? Jag såg ingen motor, utan bara en del rör och en turbo. vad var det han gjorde egentligen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang