3149
Sök

Förstabil i 35-45kkr klassen. Golf eller Audi

21 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
Hej! Skall snart köpa min första bil och letar runt. Behöver lite vägledning. Jag funderar på Audi A4 1.8t eller en golf. Antingen en Golf 3 eller 4 om jag har råd, helst GTI. Som jag har förstått det så finns Golf 3 GTI som 2.0 8v och 1.8 16V, vilken rekomenderar ni? På blocket verkar det finnas mest 2.0:or. Har ni några andra förslag på bilar i den prisklassen? Ni behöver inte skriva massa udda märken, utan jag vill enbart ha svenska eller europeiska bilar som det är lätt att få tag reservdelar till.

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
25 september 2008
Audi A4 1.8T och Golf 3 går inte att jämföra. A4an har sjukt mycket skönare komfort och chippar du motorn så får du en pigg bil. Golf 4 GTI är ju ganska dyr men har samma motor.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
25 september 2008
lånar lite snabbt bara.. en fråga bara..

Vad innebär GTI?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Blev inte som jag borde blivit
418 Inlägg
26 september 2008
En Audi A4 är ju att rekomendera. kan iofs inte säga något om GTIn då jag aldrig haft någon.

Men jag är iaf nöjd med min Audi, än så länge. Som Rspeter säger så är det bekväma bilar att köra och är hyffsat pigga med met ett chip i.   Men som du säkert redan vet, så är framvagnen ett minus på dem.

Annars är ju BMW E36 ett bra alternativ med, sköna bilar det med.

Man vet att en bil har använts på rätt sätt när bromspedalen rostat fast.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
26 september 2008
Du får inte tag i en MK4 för de priset som GTI, isf i dåligt skick eller VÄLDIGT många mil. Spara å köp senare. Helst en 2003+ för då har den ju 180hk istället för 150..
Hade valt Audin. Bättre rostskydd, bättre fjädring och motor än golf 3an och sen är det ju de där med vad man tycker om utseendet.

German Engineering
9 083 Inlägg
26 september 2008
Karusell skrev:
Hej! Skall snart köpa min första bil och letar runt. Behöver lite vägledning. Jag funderar på Audi A4 1.8t eller en golf. Antingen en Golf 3 eller 4 om jag har råd, helst GTI. Som jag har förstått det så finns Golf 3 GTI som 2.0 8v och 1.8 16V, vilken rekomenderar ni? På blocket verkar det finnas mest 2.0:or. Har ni några andra förslag på bilar i den prisklassen? Ni behöver inte skriva massa udda märken, utan jag vill enbart ha svenska eller europeiska bilar som det är lätt att få tag reservdelar till.

Tjena smile Det är kul att du är ute efter en förstabil smile Självklart ska du få vägledning smile När det gäller Golf så skulle jag ha tag på en Mk4 istället för Mk3. Golf 3 GTi har 2 liters sugmotor så du har rätt, men det finns både 16v och 8v smile På mk4 GTi är det turbo som, mk3 har sugmotor så du vet skillnaden smile Men Audi är ett bra märke också smile Jag kan inte rekommendera dig nån speciell utan jag tycker du ska bestämma själv smile Du kan kolla upp vad reservdelar kostar och jämföra priser smile

Lycka till

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

874 Inlägg
26 september 2008
Kan inte säga nåt om hur golfarna är, men jag har haft en A4 1.8t och har en 2.8q nu så jag kan intyga att de (Audi A4) är snygga, komfortabla bilar som jag gillar skarpt och kan rekomendera andra.

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

21 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
Hej! Om man nu skulle köpa en Golf 3 GTI, vad skiljer mellan 8v och 16v förutom antal ventiler? Är de samma hästkrafter och vridmoment? Vad finns det för trim till dom motorerna? Sugmotorer går ju inte att trimma så lätt men finns det nått?

German Engineering
9 083 Inlägg
26 september 2008
Karusell skrev:
Hej! Om man nu skulle köpa en Golf 3 GTI, vad skiljer mellan 8v och 16v förutom antal ventiler? Är de samma hästkrafter och vridmoment? Vad finns det för trim till dom motorerna? Sugmotorer går ju inte att trimma så lätt men finns det nått?

Det var en bra fråga du ställde och jag ska ge dig ett bra svar smile

Skillnaden mellan 8v och 16v är antal hk, ju mer cylindrar desto fler hk och bättre acceleration. Vridmomentet är 200 nm ungefär (vet inte exakt)

Du kan trimma men det är dyrt eftersom det är sugmotor, bättre att låta bli. Annars kan du sätta på ett öppet filter men det är inget trim tongue

Hoppas du fick ett bra svar av mig som är en Golf-entusiast smile Jag delar med mig kunskap om Golf smile

Lycka till smile

//Sam
Senast redigerat av Sam176 (26 september 2008)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Avstängd
367 Inlägg
26 september 2008
golf för tjejjer Audi för män

MVH Beyond

Administratör
2 980 Inlägg
26 september 2008
Eftersom vi pratar en första bil så får man skillja på saker och ting tycker jag. Audin har bättre komfort säkrare bil men grymt dyr konstruktion det mesta på en a4a är jättedyrt. Golfen är inte lika säker som audin men rolig att köra går inte trimma nåttvidare men har inte svindyra delar och en enklare konstruktion "framvagn osv"

En kopp av den svarta såsen...

Öhh
272 Inlägg
26 september 2008
Köp en A4 för det är så extremt mycket bättre komfort i dom är i Golfarna

Diktator
968 Inlägg
26 september 2008
Goffen skrev:
Eftersom vi pratar en första bil så får man skillja på saker och ting tycker jag. Audin har bättre komfort säkrare bil men grymt dyr konstruktion det mesta på en a4a är jättedyrt. Golfen är inte lika säker som audin men rolig att köra går inte trimma nåttvidare men har inte svindyra delar och en enklare konstruktion "framvagn osv"

där är det en som har huvudet på skaft.

audi må vara riktigt mysiga bilar, dom går bra och dom är bra byggda och rostar inte överdrivet mycket, men priset på om något skulle pajja svider ofta i plånkan ganska rejält. en mk3 gti är därimot tvärtom ganska lagom pris på reparera, bilar som producerats i stora mängder brukar ju bli det, finns även mycket "gör det själv" med golf, vilket kan vara rätt skönt. sen finns det ju styling till båda bilarna, dom kommer ju från tyskland, där stylin en gång började. vet inte mycket om audi tillbehör, men vet att till golf finns det hur mycket som helst, mk2-mk3 är väl dom som det finns mest till av vw

20 Inlägg
26 september 2008
Hejsan. Har aldrig ägt golf men om du kan tänka dig en äldre audi så är ju S4 rolig.
Jag gav runt 40 för min och är nöjd. Den är rolig och urskön att köra, hyffsat säker kan jag nog tänka mig att den är. Sen finns det ju 2 olika motoralternativ, turbofemman är nog iaf snålare än V8 som drar ca 1,3-1,4 blandad körning. Iof ganska dyrt för förstabilen dock.

On the 7th day, God rested.... Chuck Norris took over....

21 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
Tack för alla svar, men jag vet inte rikigt om jag har fått svar på min egentliga fråga. Nu pratar jag om Golf 3 GTI. Vad skiljer mellan 8v och 16v förutom ventiler? Motorvolym, hästkrafter, vridmoment m.m. Är det stor skillnad på dom? Vad rekomenderar ni?

21 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
Ingen som vet?

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 september 2008
beyond skrev:

Jag trodde det var Mercedes Benz... Du ändrar dig fort. mad

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

16 197 Inlägg
29 september 2008
antar att de e samma som golf 2..   8v gti har typ 115hk å 16v har 129/139..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
29 september 2008
TurbOla skrev:
beyond skrev:

Jag trodde det var Mercedes Benz... Du ändrar dig fort. mad

han tycker mycke Om mycke men frågan e va han vet??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

277 Inlägg
29 september 2008
ExXtr3me skrev:
lånar lite snabbt bara.. en fråga bara..

Vad innebär GTI?

Grand Turismo Injection

Why drive M-Power when you can drive Ecopower!

Sök