3386
Sök

Hur Funkar En Magnetventil?

Svetsare
3 150 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#1
Hej!    Undrar lite hur en magnetventil funkar och var man kan köpa den?

Och hur vet man om den är sönder?  Min bil stannade och startade inte men sen kopplade jag ur magnetventilen och då startade den - hur är det möjligt?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

4 682 Inlägg
26 september 2008
#2

hej
291 Inlägg
26 september 2008
#3
ZonaX skrev:
Hej!    Undrar lite hur en magnetventil funkar och var man kan köpa den?

Och hur vet man om den är sönder?  Min bil stannade och startade inte men sen kopplade jag ur magnetventilen och då startade den - hur är det möjligt?

bra fråga, magnetventieln styr ju laddtrycket hmm.

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

blacken
26 september 2008
#4
Moparboy440 skrev:
google e din vän cool : http://en.wikipedia.org/wiki/Solenoid_valve

En magnetventil (till bil) funkar inte riktigt på samma sätt..
Senast redigerat av blacken (26 september 2008)

4 682 Inlägg
26 september 2008
#5
blacken skrev:
Moparboy440 skrev:
google e din vän cool : http://en.wikipedia.org/wiki/Solenoid_valve

En magnetventil (till bil) funkar inte riktigt på samma sätt..

orkade inte läsa igenom sidan tongue

Avstängd
914 Inlägg
26 september 2008
#6
Magnetventilen (äv APC-ventil) är den komponent i APC/Trionic-systemet som, baserat på signaler från styrdonet, reglerar laddtrycket. Tack vare magnetventilen kan man alltså styra hur wastegaten arbetar på elektronisk väg istället för att vara låst vid en fast fjäderstyrd reglering av wastegaten.

Vid körning varierar magnetventilen mellan öppet och stängt läge med en fast frekvens. Reglering uppnås genom att pulsbredden (som avgör hur länge ventilen är öppen/stängd) ändras av styrdonet. Lika enkelt som genialt....

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

Svetsare
3 150 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#7
Men ingen som kan svara på sista frågan i första inlägget?   smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Svetsare
3 150 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#8
Snälla........nån måste ha varit med om eller vet nån som varit med om samma skit!?   Eller helt enkelt bara vet?

"Min bil stannade och startade inte men sen kopplade jag ur magnetventilen och då startade den - hur är det möjligt?"

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

21 761 Inlägg
27 september 2008
#9
Nu kan jag i princip ingenting om magnetventiler, men det kan väl kanske ha blivit någon form av kortis där med tanke på att det handlar om spolar. I så fall borde felet göra att styrboxen (ECU:n) strejkar när ventilen är inkopplad och att boxen fungerar som vanligt när ventilen är urkopplad.

Svetsare
3 150 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#11
T16_AeRo skrev:
http://forum.saabturboclub.com/viewforum.php?f=3 frågat där?

ja, nu smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

ProWanker
211 Inlägg
27 september 2008
#12
köp en ny  o prova.   speedparts har o jag tror de är lite billigare än saab.

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^

Svetsare
3 150 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#13
Hos SAAB kostade den 1500kr  yikes      Och hos speedparts fanns det bara från -90 till -02

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Svetsare
3 150 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#14
Slänger in en pinsam fråga med här då:   Nån som vet hur man ställer in tomgången på min 9000?  roll

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

143 Inlägg
27 september 2008
#15
du kan inte ställa in tomgången, det ska motorn själv göra med hjälp av tomgångsmotorn som sitter på insuget. Är tomgången dålig beror det mest sanolikt på läckage på en slang eller kärvande tomgångsmotor. Men nu när du rivit i kontaker på bilen så kanske du också pillat av den på tomgångsmotorn och inte fått kontakt på den igen?


Svetsare
3 150 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#16
Var sitter/hur ser tomgångs motorn ut?   roll

Tyckte mest den låga tomgången kom efter tändstiftsbytet.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX


Sök