2745
Sök

Måste jag byta motor?

14 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
Körde min s40 t4-98 i ca. 210km/h när den plötsligt la av på 4:ans cyl. Körde hem bilen (ca. 2,5mil) och felsökte och kom fram till att det nog bara kan vara en eller flera ventiler som har bränt.
Ringde närmsta verkstad och de skulle ha mellan 6000-8000 för att byta dåliga ventiler, kamrem och toppackningen. När jag sen kommer dit säger de att det inte är lönt, för att den har blivit körd på 3 cyl och därmed är kolvringarna kass. De tycker att jag ska byta motor om den nånsin ska gå bra igen.
Så till min fråga: Förstör man ringarna om man kör 2,5 mil på 3 cylindrar?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
27 september 2008
Kolvtingarna är inte svåra att byta själv om du är lite meckkunnig... Hurvida de går sönder på 2.5mil beror väll på omständigheterna, fick cylindern olja osv osv.

Rock'n Roll

118 Inlägg
27 september 2008
är nog ingen fara med ringana alls  smörjnig får dom ju under ifrån så  dom är nog som innan.
men frågan är ju om du har bränt ventiler! hur mår då rästen kolvar å så vidare

14 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
Ja olja bör den väl ha fått om jag förstår rätt, men han menade på att bränslet har sköljt cylinderväggarna rena från olja och därmed sabbar kolvringarna. Nja jag vet inte om jag är så mekkunnig så jag klarar byta ringar själv. Och skulle verkstan göra det va det mer jobb och därmed dyrare än att köpa en beg. motor.

14 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
Kanske bäst att ja lyfter toppen själv o kollar läget innan jag länmar den till verkstan.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 september 2008
Joonke skrev:
Kanske bäst att ja lyfter toppen själv o kollar läget innan jag länmar den till verkstan.

Ja, lyft bort toppen och kolla cylinderväggarna. Snurra runt motorn för han och se/känn efter.

Är ringarna slut så har du ev repor i cylinderväggarna.
Att ta ut kolvarna klarar man lätt själv. Sen att horna cyl-väggarna kostar inte så mkt.

Är kanske billigare att hitta en bra beg topp än att renovera?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Solfilmsmontör
950 Inlägg
27 september 2008
Töm också ut oljan så får du svar på tal om där e mkt bränsle i.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

118 Inlägg
27 september 2008
bara att riva å kolla men har du redan rivet kan du vell göra det i omvänd årdning med lite nya grejer eller? bara att hålla kol på åt vilket håll allt sitter å vilket moment som används

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 september 2008
Joonke skrev:

hm låter som lite fel ordning att lösa problemet.   om du själv river toppen så varför inte fixa allt på en gång själv?

Jag har precis fixat motorn på den röde S40:n som går i skurup, han hade en trasig ventil, så bytte dem och gav han 100hk till när vi ändå höll på wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

14 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
Ok, vanligt att ventilerna inte håller? Den e bara chippad steg 1 (bsr). Jo om det inte ser rent jävligt ut så försöker jag fixa det själv.  Det var någon som berättade för mig att jag behövde specialverktyg, därför jag inte ville ge mig på det. Inte så kul om man inte får ihop skiten igen. Någon som vet var man kan låna/köpa en verkstadshandbok?
Senast redigerat av Joonke (28 september 2008)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 september 2008
bara köpa en haynes gör de själv bok och 1 garaget lite värktyg några bira klart på nån timme=D
beronde på hur efketiv du är

1 079 Inlägg
28 september 2008
Joonke skrev:
Ok, vanligt att ventilerna inte håller? Den e bara chippad steg 1 (bsr). Jo om det inte ser rent jävligt ut så försöker jag fixa det själv.  Det var någon som berättade för mig att jag behövde specialverktyg, därför jag inte ville ge mig på det. Inte så kul om man inte får ihop skiten igen. Någon som vet var man kan låna/köpa en verkstadshandbok?

Mekonomen har Haynes.

Mollllgan
28 september 2008
Joonke skrev:
Körde min s40 t4-98 i ca. 210km/h när den plötsligt la av på 4:ans cyl. Körde hem bilen (ca. 2,5mil) och felsökte och kom fram till att det nog bara kan vara en eller flera ventiler som har bränt.
Ringde närmsta verkstad och de skulle ha mellan 6000-8000 för att byta dåliga ventiler, kamrem och toppackningen. När jag sen kommer dit säger de att det inte är lönt, för att den har blivit körd på 3 cyl och därmed är kolvringarna kass. De tycker att jag ska byta motor om den nånsin ska gå bra igen.
Så till min fråga: Förstör man ringarna om man kör 2,5 mil på 3 cylindrar?

Hahahhahahha nog att dem har höjt hastighetsgränserna... men inte fan till 210km/h iaf.

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 september 2008
Joonke skrev:

Ja det krävs ett par tre specialverktyg. 

är inte vanligt att ventiler pajjar, men det händer då och då. har du otur får du byta kolv och topplock samt även turbo.

ojta till om du har fler frågor eller behöver resevdelar,  har en del liggande smile

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
28 september 2008
te_wik skrev:
Joonke skrev:

Ja, lyft bort toppen och kolla cylinderväggarna. Snurra runt motorn för han och se/känn efter.

Att ta ut kolvarna klarar man lätt själv. Sen att horna cyl-väggarna kostar inte så mkt.

Mvh Tommy

när man väl lyft toppen kostar de inte så jävla mkt för att få dom nya ventilerna inslipade, säg 300kr per ventil och nån hundring för att få den inslipat i sätet, även de inte så jätte svårt om sätena inte är jätte dåliga vill säga..., Ventil pasta FIN och en sugpropps pil funkar fint om bara den nya ventilen ska ner i sätet annars kan de gå på nån 500ring eller tusen lapp att få sätena MIRA frästa smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

14 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
Ok. Tacksam för alla svar. Hojtar till om jag får några problem.

Labborant
307 Inlägg
29 september 2008
Gör ett komptest först

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 september 2008
The_Mechanic skrev:
te_wik skrev:
Joonke skrev:

Mvh Tommy

när man väl lyft toppen kostar de inte så jävla mkt för att få dom nya ventilerna inslipade, säg 300kr per ventil och nån hundring för att få den inslipat i sätet, även de inte så jätte svårt om sätena inte är jätte dåliga vill säga..., Ventil pasta FIN och en sugpropps pil funkar fint om bara den nya ventilen ska ner i sätet annars kan de gå på nån 500ring eller tusen lapp att få sätena MIRA frästa smile

Fyfan, synd om oss som har 20 och 24 ventiler!

300x20 = 6000 spänn.
Då gör jag det hellre själv, så jävla svårt är det väl inte. tongue
Slippasta på ventiltallriken, och så ett verktyg med en sugkopp på, eller vad det nu heter, så snurrar man ventilen ett tag. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 september 2008
TurbOla skrev:
Då gör jag det hellre själv, så jävla svårt är det väl inte. :P
Slippasta på ventiltallriken, och så ett verktyg med en sugkopp på, eller vad det nu heter, så snurrar man ventilen ett tag. ;)

Ja, men du kan ju inte trolla fram nya hela ventiler... eller typ säga *zaappp* så blir topplocket fritt från kratrar

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 september 2008
torpis skrev:
TurbOla skrev:
Då gör jag det hellre själv, så jävla svårt är det väl inte. tongue
Slippasta på ventiltallriken, och så ett verktyg med en sugkopp på, eller vad det nu heter, så snurrar man ventilen ett tag. wink

Ja, men du kan ju inte trolla fram nya hela ventiler... eller typ säga *zaappp* så blir topplocket fritt från kratrar

Såg nu att han menade helt nya ventiler, trodde han menade att bara inslipningen kostade 300kr per ventil.
Nej, då är det andra siffror ju.

Insugsventilerna till min skulle kosta 300kr styck nya och avgasventilerna kostar närmare 500, när jag frågade på Volvo.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök