2921
Sök

Köpråd bil ca 130 000 kr

1 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
Hej,

Jag letar efter en ny bil och skulle uppskatta lite råd och tips, då jag inte är särskilt insatt.

Jag har en budget på cirka 130 000/140 000 kr och tittar på modeller från 2014/2016. Jag kör ganska lite (500/1000 mil per år) men vill ändå ha en (i mina ögon) schyst bil. Några modeller som jag har tittat på är Mercedes A180 med AMG-paket, BMW 1- och 3-serien samt olika Audi-modeller.

En bil som fångade mitt intresse är en Audi A5 Sportback 1.8 TFSI S-line från 2015. Den är i fint skick, men jag reagerade på servicehistoriken. Första servicen gjordes efter cirka två år och 3 900 mil, och därefter har den servats var 2 500/3 000 mil, ungefär vartannat år.

Efter att ha läst runt lite, bland annat här på forumet, har jag sett att någon nämnde att det var väldigt viktigt med oljebyte var 1 000/1 500 mil för att kamkedja och annat ska hållas i bra skick. På tal om kamkedja läste jag att det kan vara problematiskt för denna modell samt att de har en tendens att dra väldigt mycket olja och strula i övrigt. Är det något man bör oroa sig för eller till och med hålla sig helt borta från?

Så, mina frågor är:
    1.    Är en Audi A5 Sportback 1.8 TFSI ett vettigt alternativ för mig?

2.    Har ni tips på andra bra bilar i prisklassen 130 000/140 000 kr från 2014 och framåt?

Om någon information saknas eller om ni har frågor, så svarar jag såklart mer än gärna.

Tack på förhand för era råd!

//Okunnig
Senast redigerat av Ointresserad (för 17 timmar sedan)

1 221 Inlägg
för 3 timmar sedan
Av dem du nämnt ovan, hade jag gått på en dieseldriven 3-serie. Finns fler fördelar med den än nackdelar. De övriga är tyvärr inte av samma kaliber.

Oavsett val, så välj en med korrekt utförd service, och så låga miltal som möjligt. Syna noga och gör inte nybörjarmissataget att inte kolla undertill. Alltså åk till en GDS-hall och hissa upp bilen, eller be handlaren dra in den på verkstaden och hissa upp den. Syna noga, och ring gärna upp tidigare ägare för att höra dig för om bilen.

Sök