Hade många planer i höstas för Saaben och allt jag skulle hinna med. Men det är först i Mars jag börjat arbeta med den. Istället har jag fått svetsa rost på Yarisen som var strukturell, det var ett ganska stort jobb och hela bakaxeln behövde komma av, sen fick jag byta nästan alla bakre bromsdelar (trumbromsar). Köpte också en ny bil en Volvo 850 som krävt mycket tid och resurser. Sen jävlades Mazdan också och den behövde få tröskeln m.m. bytt. Mycket bilproblem i år...
Originalplanen var ju att montera den nya 8.8 primären, sedan spola kylsystemet och byta kylare, har också lite rost. Men nu har det blivit så illa med läckaget från styrväxeln att den måste fixas. Jag hittar ingen ersättare att köpa så jag ska prova reparera den. Har ett repkit fast det var ju inte billigt, 650kr för några tätningar och grejs är nog lite magstarkt om du frågar mig.
Plockade av remmarna igår och började försöka putsa bort den värsta smutsen under motorn. Det är olja och smuts fram på motorn där det läcker från den främre vevaxeltätningen. Vattenpumpen för ljud tycker jag, den läcker dock inte, jag kan dock känna rörelse i remskivan då jag rör på den. Lutar mot att byta ut den.
Jag har också tänkt byta alla bussningar i nedre länkarmarna, under fjädertallriken och övre länkarmen på höger sida, kanske också nya dämpare fram. Sen tar jag bilen på framvagnsinställning efter jag fått nya framdäck.
Bilder efter jag städat litet under motorn
![https://i.imgur.com/WxGaCyrh.jpg]()
![https://i.imgur.com/XCUzTckh.jpg]()
Det är värre bakom motorn och runt drivaxeln. Olja och smuts överallt och detta efter jag torkat och gått på med kallavfettning. En teori jag har för tillfället är att oljan är från styrservon och den hamnar på drivaxeln som slungar runt den överallt. Styrservon tappar jättemycket olja nu.
![https://i.imgur.com/lEk6pCuh.jpg]()
Här ser man bakre vevaxeln, jag kan inte säga om det läcker därifrån eller om det är smuts och olja som slungas upp mot remskivan. Funderat om man borde ta av remskivan och bytta bakre vevaxeltätningen då man väl håller på.
![https://i.imgur.com/CgzoyX7h.jpg]()
Och styrväxeln, den ser ut att vara den nya modellen med gjutjärnsgods, magneten tar fast i pinjonghuset.
![https://i.imgur.com/Mi2rHUSh.jpg]()
Jag är inte hundra var läckaget huvudsakligen kommer ifrån. Det ser vått ut ovanpå styrväxeln där den är kopplad till mellanaxeln och det är ungefär här som man sett oljepölar, gummibälgarna ser inte ut att ha olja i sig så jag tror läckaget kommer från pinjongaxeln. Men det ser också vått ut med olja under själva behållaren och hela skyddsröret runt tryckslangen är vått med olja så jag undrar ju om slangen har nåt fel. Måste väl ta bort den helt och inspektera.
Jo höger sida vid styrväxelfästet verkar det ha rostat lite väl mycket. Jag tror jag får ta och svetsa här, en liten L-format bit av 2mm plåt borde väl ta hand om det, hoppas man. Man blir väl lite klokare efter styrväxeln är ute och kan gå på de med vinkelslip och stålborste. Men jag hoppas det inte spritt sig så mycket, detta är en strukturell del av bilen.
![https://i.imgur.com/ydZT58eh.jpg]()