blacken skrev:
Det är just den sortens yttrande som jag är lite "skeptisk" mot. jag är väldans övertygad att djur ( i alla fall vissa arter) har både tid och rums koncept och då och nu "kännedom", även "konceptet liv och död har dom begrepp om. Men dom har det inte på den "frekvensen" som vi har i och med att vi "lever" i olika habitat även om vi nu har "tvångsintegrerat" deras i vårat.
Och jag är väldans övertygad om motsatsen.
Går t ex inte att förklara för en hund att "matte kommer snart" om hunden inte vill vara ensam hemma. "Sen" finns inte i deras värld. Hade det gjort det, skulle de förstås kunnat räkna ut att matte kommer snart, och inte blivit upprörda över att vara ensamma.
Och javisst förstår de liv och död, skillnaden mellan ett levande eller dött djur. Vi hade en hund som blev påkörd en gång. Tog hem kroppen för att begrava den. Katten gick fram och nosade, och det tog två minuter innan hon återtog sin plats i familjen, som hon hade haft för 2 år sedan då vi skaffade hunden.
Därmed inte sagt att död är sorgligt eller svårt, för dem.
Jag VET att dom kan göra det, jag har sett det äga rum flera gånger..
Jo men det är här jag menar att vi applicerar egna känslor/tankar baserat på egna erfarenheter och normer, på våra djur. Så väl medvetet som omedvetet. Säger inte att du har "fel" eller läser dina djur fel, bara att vad som för ett djur är en sak är en annan för en människa. Men vårt språk och våra tankebanor, som ju är de enda vi känner till, blir ett sä'tt att förklara beteendet hos djuret.
Har du någon gång haft en Collietik, eller en katt. Dom kan vara väldigt medvetna om sin "existens", dom grinmupparna..
Sedan detta däringa med begreppet "intelligens" får man vara lite försiktig med. Visserligen så är det svårt för ett djur att "passa in" och överleva i våran värld (habitat). Men hur länge skulle vi överleva i deras värld (habitat) på samma villkor som dom?..
Har både katt och hund av valltyp, de är personligheter och mycket intelligenta, men det betyder inte att de förstår vad "jag" är.
nej jag skulle såklart inte överleva länge i skogen, ännu mindre under vatten.
Men det där är att jämföra äpplen med päron. Det är inte "intelligens" (jo jag är medveten om att det är ett luddigt och vagt begrepp) att de överlever, det är instinkt.
Vare sig du vill erkänna det eller ej, så är det exakt samma "konsekvens" om ett djur dör eller en människa.
Det är bara det att vi ska vara "lite mer" som skiljer. En död är en död, och inget annat..
Nej jag menar här att det får fler konsekvenser så till vida att människan ofta har familj och vänner och att en människas död därigenom drabbar så många fler än den själv. Ingen saknar en död älg, bortsett från om den har ungar som inte klarar sig själva t ex. (Och givetvis menar jag inte "saknar" som en känsla, men det behöver jag kanske inte klargöra.
) Rent biologiskt är konsekvenserna självklart desamma. Och som sagt, jag värderar liven i sig lika.
Hoppas jag fick till det med alla quotes här.