2972
Sök

Frigolitblock?

Fisketokig
2 997 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
Jag ska bygga ner 2st batterier i reservhjulsbaljan och funderar på hur man ska få dem att sitta fast mm.

Nu har jag en lagningssats och sånt som sitter i halva utrymmet som är av hård frigolit eller vad det är, ser ut som det men mycket hårdare, ni vet vad jag menar smile

Så jag funderar på om det går att få tag i ett frigolitblock att forma till så det passar i den andra halvan av utrymmet, sedan gräva ur plats för batterierna.

Då sitter de fast och slipper garanterat vibrationer och är enkelt att bygga.
Lätt att gräva ut plats för kondning när det blir aktuellt.

Man vart kan man få tag på ett block i ett stycke?
Låter det tokigt?

/Martin

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Avstängd
185 Inlägg
19 februari 2006
låter kanon... sicken uppfinning... kolla med sundolit.. dom lär ha det..

Fisketokig
2 997 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
fire_wizard skrev:

tackar.

hittade lite isoleringsfrigolit liggandes som ligger på 10cm tjocka skivor. kan ev limma ihop några sådanna och sedan börja forma till.

Allt ska ligga dolt men man kan ju kanske spraya på lite färg big_smile

Avstängd
185 Inlägg
19 februari 2006
ja det är sant, skicka PM när du har uppdaterat bilder på det bygget, skulle vara roligt o se, kanske gör en sån lösning själv..

Fisketokig
2 997 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
fire_wizard skrev:
ja det är sant, skicka PM när du har uppdaterat bilder på det bygget, skulle vara roligt o se, kanske gör en sån lösning själv..

Japp. det ska jag göra om det blir av, ska kolla upp om jag har material så jag klarar mig, annars blir det att leta sånt först.
Senast redigerat av Martin 9-3 (19 februari 2006)

Avstängd
185 Inlägg
19 februari 2006
kolla med sundolit... eller så kanske jag kan skaffa fram till dig..

Driver
2 111 Inlägg
19 februari 2006
Martin 9-3 skrev:
fire_wizard skrev:

tackar.

hittade lite isoleringsfrigolit liggandes som ligger på 10cm tjocka skivor. kan ev limma ihop några sådanna och sedan börja forma till.

Spraya inte på färg...frigoliten "fräts bort då. kemisk reaktion,som vid kontakt med polyester. klä hellre med typ eller dyligt o ett snäll lim eller häfta på sidorna.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Fisketokig
2 997 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
Janken skrev:
Martin 9-3 skrev:
fire_wizard skrev:

tackar.

Spraya inte på färg...frigoliten "fräts bort då. kemisk reaktion,som vid kontakt med polyester. klä hellre med typ eller dyligt o ett snäll lim eller häfta på sidorna.

Tackar för tipset. Kan mycket väl bli att klä in det med tyg eller något. snyttytorna på vanlig frigolit brukar inte bli 100% bra heller wink

Avstängd
185 Inlägg
19 februari 2006
värm dom.. elda alla ytor du kan tända dig... då får du en stenhård yta..

42 Inlägg
19 februari 2006
Såga med en vanlig fintandad såg går också bra blir fina o raka kanter det med;)

"Den största skillnaden mellan pojkar och män är priset på deras leksaker" /Playboy

460 Inlägg
19 februari 2006
Martin 9-3 skrev:
fire_wizard skrev:

tackar.

Limma  med vattenbaserat  kontaktlim

197 Inlägg
19 februari 2006
om du vill ått den skall vara hård så använd s200 eller s300 i kvalitet.

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

Fisketokig
2 997 Inlägg
20 februari 2006
Trådstartare
Update:

Skaffade 2st 10cm tjocka skivor (vanliga vita isolerings skivor) och limmade ihop dem så de får stå under natten inne i värmen tills limmet satt sig.

Har tagit en vanlig kartongbit och skurit till en mall som jag ska kapa efter sedan.

Så just nu har jag ett 60x75cm stort block som är 20cm högt som jag ska skära till imorgon när jag är ledig, iaf vad jag vet nu wink

Batterierna är 18cm höga inkl batteripolerna så det kommer nog bli bra. sen skaffade jag en 2cm frigolitskiva som "lock" och ev botten ifall jag inte orkar gräva ur och spara ett par cm i botten av blocket smile

Fisketokig
2 997 Inlägg
21 februari 2006
Trådstartare
Update:

http://img224.imageshack.us/img224/2746/tndsc004863fw.jpg
Ut med baslådan.

http://img51.imageshack.us/img51/5750/tndsc004883fj.jpg
Börja mäta upp frigolitblocket. 37.5cm var bra mått i radie att utgå ifrån i toppen sen är det smalare mot golvet. ett bågfilsblad gick utmärkt att forma med.

http://img51.imageshack.us/img51/165/tndsc004896qf.jpg
Batterina på prov.

http://img224.imageshack.us/img224/8828/tndsc004908pv.jpg
En jättesvamp big_smile Den börjar ta form. En kartongbit som mall funkar finfint.

http://img51.imageshack.us/img51/6332/tndsc004919ef.jpg
Provmontering och utritning av hålen.

http://img51.imageshack.us/img51/3171/tndsc004923uo.jpg
Sedan kunde man med lagom kraft trycka ner dem i formen och slutligen täcka med en filt. klippte 10-15 cm utanför kanterna och med hjälp av en mejsel fick man ner filten i springorna.

Nu passar golvet som vanligt, Polerna ligger bra skyddat, batterierna sitter rejält fast.
Rätt snyggt så jag är nöjd.

fire_wizard: Du har PM wink

343 Inlägg
21 februari 2006
Blev ju kanon!

Fisketokig
2 997 Inlägg
21 februari 2006
Trådstartare
Peter_J_H skrev:
Nu slipper du ha batterier som far omkring i däckbaljan ju! Smart sätt oc det väger ju inte så mycket heller ju!

japp. misstänker att det hade kunnat uppstått missljud om jag byggt med annat material som trä eller plast när baslådan står direkt på golvet ovanför baljan.

Sök