3394
Sök

Öppet luftfilter samma ljud som dumpventil?`

66 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
#1
Tjenare

har en volvo 850 och läste förut om att man kan förstöra luftmass flödet med en dumpventil, och det ända jag vill ha ut av det är ljudet, och stämmer det då att du kan uppnå samma effekt med hjälp utav öppet luftfilter?

eller vad rekomenderas

hoppas denna tråd ligger rätt.

283 Inlägg
1 oktober 2008
#3
JA det kommer pysa mer eftersom original dumpventil annars återcirkulerar till luftburken, o därför hörs det inte.

224 Inlägg
1 oktober 2008
#4
dumpar mer än org men jämför du med dump så låter öppet filter som en slapp röv som luftar sej =P

men satsa på ett *dyrare* filter ´då får du mer ljud i det

12 086 Inlägg
2 oktober 2008
#5
Med återcirkulerande dump och öppet filter låter de, farsan hade de på sin Saab 9000 med orginal boschdump. Det lät ungefär som den där slappa stora dumpen med tratt som alla 940 turbosar har.

Svetsare
3 150 Inlägg
2 oktober 2008
#6
JapMax skrev:
Med återcirkulerande dump och öppet filter låter de, farsan hade de på sin Saab 9000 med orginal boschdump. Det lät ungefär som den där slappa stora dumpen med tratt som alla 940 turbosar har.

Hehe....   Det hörs tydligt på min med (öppet filter + org. bosch dump)
Senast redigerat av ZonaX (2 oktober 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

66 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#7
Okej så med min original åter cirkulerade dump och ett öppet luftfilter skall det bli någorlunda ljud smile

tacksam för svar är det någon som har ork ifall detta duger? jag gillar att köpa direkt i affär och har micro i närheten! så funkar denna ?
http://www.micro.se/tillbehor/tuning/sp … _0259-4340

Denna kanske är overkill inte vet jag , det fanns för typ 300 kronor jag vill ju bara ha lite skönare ljud iallfall ni får skicka någon gärna från micro, mekonomen.

835 Inlägg
2 oktober 2008
#8
Jag har T7 så jag kör enbart öppet filter från JR. Suger och pyser mer än tillräckligt! smile

313 Inlägg
2 oktober 2008
#9
ja de K&N filtret blir nog bra du.jag har original återcirkulerande på min T4 och K&N öppetfilter och de pyser fint från filtret....men de blir ju inte samma pys som från en öppen dump.blir ett mer mörkt pysljud.
men vill du ha ditt pysljud och en motor som håller så satsa helt klart på öppetfilter.....

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

66 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#10
Okej perfekt ! men det är värt att köpa det dyraste luftfiltret eller tongue
bara så jag inte betalar 500 spän mer för lite värre ljud ! haha tacksam för alla svar vh Bsf
Senast redigerat av bsf (2 oktober 2008)

313 Inlägg
2 oktober 2008
#11
tror nt de blir värre pysljud om du har ett filter för 500kr eller för 1000kr..skillnaden blir väll hur den behandlar luften som kommer in.men eftersom du endast är ute efter pysljud så kan du lika bra ta ett billigare.va ja skulle tro så kvittar de nog vilket öppetfilter du har för att få pysljudet.men K&N är bra grejor.

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

I brist på annat :)
526 Inlägg
2 oktober 2008
#12
Rekommenderar att inte ta ett billigare då det går hårdare åt LMMen/motor i allmänhet..... Finns en tråd här någonstans som tar upp just sådana saker som att folk är ute efter pysljudet och hur fel saker och ting kan gå.

jag skulle vilja slå ett slag för BSR som, inte nog med att leverera ett bra filter även levererar med skräddarsydda avskärmningsplåtar. Har detta i min audi och det kan inte bli mycket bättre helt enkelt. Kostar några kronor men i min mening helt klart värt det smile

Bättre att lägga några hundra extra på ett bra filter än att lägga på ny LMM osv.

Svetsare
3 150 Inlägg
2 oktober 2008
#13
Jag kör med speedparts JR Filter (ca 5-650kr)
Senast redigerat av ZonaX (2 oktober 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
2 oktober 2008
#14
PÅå min så är det filtret som får fram det ljudet, ifall ja lägger på dump så kommer hela skit förstöras.så har du LMM så ska du ha luftfilter

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

SSS -12
3 217 Inlägg
2 oktober 2008
#15
Har BSR's öppna på min Audi, det låter ypperligt, inte för mycket och inte för lite... Plus att antagligen filtrerar bättre än billigare varianter. Klokt val som i slutänden antagligen betalar sig! smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
2 oktober 2008
#16
zijaa skrev:
PÅå min så är det filtret som får fram det ljudet, ifall ja lägger på dump så kommer hela skit förstöras.så har du LMM så ska du ha luftfilter

så det behövs inte ett filter om man inte har lmm?..he he..
jag kör både med öppen dump och öppet filter och har lmm..inga som helst problem..
det är nog bil till bil eller bara en myt..jag vet inte
Senast redigerat av maximus (2 oktober 2008)


324 Inlägg
2 oktober 2008
#17
Lånar tråden lite..

Kommer det pysa på en bil utan turbo? Bilen är en Volvo 850 GLT..


MVH Danne

Eh? Jaha! Okej!

Delta_Rebel
2 oktober 2008
#18
Nope, blir maffigare insugsljud bara

\m/(><)\m/
742 Inlägg
2 oktober 2008
#19
maximus skrev:
zijaa skrev:
PÅå min så är det filtret som får fram det ljudet, ifall ja lägger på dump så kommer hela skit förstöras.så har du LMM så ska du ha luftfilter

så det behövs inte ett filter om man inte har lmm?..he he..
jag kör både med öppen dump och öppet filter och har lmm..inga som helst problem..
det är nog bil till bil eller bara en myt..jag vet inte

lite olika från bil till bil.. min S40 gick piss med öppen dump vid växling när det va kallt ute

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

2 283 Inlägg
2 oktober 2008
#20
VolvoDanne_ skrev:
Lånar tråden lite..

Kommer det pysa på en bil utan turbo? Bilen är en Volvo 850 GLT..


MVH Danne

Nej

R.I.P. Michael Jackson!


Sök