2418
Sök

Lacka om Huv med klarlacksläpp - LACKAD *BILD!* UPDATE

1 892 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#21
Jag tjuvprovade att våtslipa med P800 papper mmm visst tar det tid!!!  tongue   ska köra med 500 papper imorrn efter jobbet sen ta det sista med våtslip...
Jag tror det var spackel finns ju gulaktigt spackel,  kan inte svära på det men tyckte det såg ut som så iaf,
jaja, hänt mycket idag trots jag jobbat 13 timmar,  men nu ska jag fan sova!!! ska snart upp igen, Tack för ditt stöd Crazygreek

Natti


Billackerare
365 Inlägg
5 oktober 2008
#22
krutmats skrev:
Jag tjuvprovade att våtslipa med P800 papper mmm visst tar det tid!!!  tongue   ska köra med 500 papper imorrn efter jobbet sen ta det sista med våtslip...
Jag tror det var spackel finns ju gulaktigt spackel,  kan inte svära på det men tyckte det såg ut som så iaf,
jaja, hänt mycket idag trots jag jobbat 13 timmar,  men nu ska jag fan sova!!! ska snart upp igen, Tack för ditt stöd Crazygreek

Natti

de lungt big_smile tycker de e kul o hjälpa till big_smile

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se

Eliminator
1 441 Inlägg
5 oktober 2008
#23
Problemet med spackel på en huv är:
Stor plåtyta känslig för vibrationer vilket gör att spacklet släpper.
Motorhuven blir varm av värmen från motorn vilket gör det extra känsligt.
Enda sättet för att vara säker på att det blir bra är plåtrent.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

1 892 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#24
Men det är ju konstigt att KLARLACKEN släpper o inte lacken...
Därför det känns skumt... 
Har jobbat i går och idag ska jag fortsätta med huven,  updates kommer under dagen smile
Mvh/Mats


1 072 Inlägg
6 oktober 2008
#25
Finns massor av orsaker till klarlacks släpp.
Tex ett stenskott! Den kan slå hål på lacken och ge en krater, i kanten på kratern kan de bli en blåsa som sedan resulterar i stora flagor. Svårt att förklara, men även nya bilar får samma problem.

Tex en arbetskompis köpte en ny fin Merca. 30 års rostskydd bla bla bla och fick ett stenskott. Den resulterade i ett klarlacksläpp stor som en 5-krona. Lackgarantin gäller bara rost vad jag förstod och tillverkarna är inte dumma. Alla utsatta delar som framskärmar, huv, trösklar mm är i aluminium smile
Hur som helst. Tjii fick han och dessutom stå för en ny lack på huv!


Eliminator
1 441 Inlägg
6 oktober 2008
#26
Ett sånt klarlacksläpp tror jag beror på att de inte slipat innan klarlacken lades på.
Alltså ett fusk jobb.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

1 892 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#27
Sokrates skrev:
Ett sånt klarlacksläpp tror jag beror på att de inte slipat innan klarlacken lades på.
Alltså ett fusk jobb.

/Tommy.

STOPP!
Inte ska jag väl slipa på min metalliclack INNAN klarlack???
Då ändrar jag juh strukturen på metallicen och det blir flammigt,

Som jag fattat det ska jag slipa på fillern eller slipgrunden, där sker slipningen, sedan lägga lacken och klarlacken en stund efteråt,
låta det härda sedan våtslipa alla toppar på klarlacken och polera.

Rätta mig om jag har fel men detta är min syn på lackningen

Och klarlacksläpp i all ära, men klarlacken har släppt EXAKT där en gammal lagning ligger Inte någoting utanför den...


Mvh/Mats


1 892 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#28
Förbannat OXÅ!!!  När jag har lackat klar så ramla plasten ner över huvenn!!!! FAN den har ju setat där i 10 timmar och NU var den tvungen att ramla ner???
Blir såå jävla förbannad!


10 Inlägg
6 oktober 2008
#29
nä pilla inte på bas lacken.. låt den vara som den ligger om du inte får ett rinn eller så..  risken är att du flyttar metallicen så att det syns när du laggt klarlacken.. du har en bra färg men risken finns där.

sen slipa aldrig något till plåt om du inte måste.. det kommer rosta. frågan är bara när..  att lägga fyller brukar ilag inte påvärka hållbarheten av lacken (inte änns på dörrar) fyller går många gånger före spackel som inte skall förväxlas!. det är lite knivigare men även spackel går att lägga upp till 6mm utan att det spricker utan vidare.

synd på plasten >.< köp riktig klarlack och blanda 3:1 15% härdare och 5%accelerator så är den hård på någon timme.. poler bar på ett par timmar wink


Billackerare
365 Inlägg
6 oktober 2008
#30
krutmats skrev:
Förbannat OXÅ!!!  När jag har lackat klar så ramla plasten ner över huvenn!!!! FAN den har ju setat där i 10 timmar och NU var den tvungen att ramla ner???
Blir såå jävla förbannad!

fyfan va SURT !!! de där e lagen om all jävelskap !! e man hur noga som helst me ett jobb så kommer de ett jävla hårstrå, damm eller att plasten som du råka ut för ramlar ner..de e så jävla retligt sad lider me dej !! ja vet hur de känns..man har tvättat ytan man ska lacka o gjort rent me klibbduken, tvättat sprutorna o lik förbannat så ska de va nåt !!..
Senast redigerat av Crazygreek (6 oktober 2008)

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se

1 892 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#31
Visco_S60 skrev:
nä pilla inte på bas lacken.. låt den vara som den ligger om du inte får ett rinn eller så..  risken är att du flyttar metallicen så att det syns när du laggt klarlacken.. du har en bra färg men risken finns där.

sen slipa aldrig något till plåt om du inte måste.. det kommer rosta. frågan är bara när..  att lägga fyller brukar ilag inte påvärka hållbarheten av lacken (inte änns på dörrar) fyller går många gånger före spackel som inte skall förväxlas!. det är lite knivigare men även spackel går att lägga upp till 6mm utan att det spricker utan vidare.

synd på plasten >.< köp riktig klarlack och blanda 3:1 15% härdare och 5%accelerator så är den hård på någon timme.. poler bar på ett par timmar wink

Nu får jag ju lacka om allt äändå :S   Satans plast!! 
men med klarlacken 
" 3:1 15% härdare och 5%accelerator "
3:1 innebär väl 25%  härdare ?

Mvh/mats


1 892 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#32
Crazygreek skrev:
krutmats skrev:
Förbannat OXÅ!!!  När jag har lackat klar så ramla plasten ner över huvenn!!!! FAN den har ju setat där i 10 timmar och NU var den tvungen att ramla ner???
Blir såå jävla förbannad!

fyfan va SURT !!! de där e lagen om all jävelskap !! e man hur noga som helst me ett jobb så kommer de ett jävla hårstrå, damm eller att plasten som du råka ut för ramlar ner..de e så jävla retligt sad lider me dej !! ja vet hur de känns..man har tvättat ytan man ska lacka o gjort rent me klibbduken, tvättat sprutorna o lik förbannat så ska de va nåt !!..

Ja exakt!!!
Det är Alltid något som ska jävlas men jag är van med det vis detta laget..
men hade slarvat lite med slipningen så hade ändå inte blivit nöjd,  så imorrn bitti måste jag åka o köpa mera färg och lite sprutspackel,
Jag har Würth sprayspackel 1K  inte kan jag använda det till mina 2K lacker???


Mvh/Mats


Billackerare
365 Inlägg
6 oktober 2008
#33
krutmats skrev:
Ja exakt!!!
Det är Alltid något som ska jävlas men jag är van med det vis detta laget..
men hade slarvat lite med slipningen så hade ändå inte blivit nöjd,  så imorrn bitti måste jag åka o köpa mera färg och lite sprutspackel,
Jag har Würth sprayspackel 1K  inte kan jag använda det till mina 2K lacker???


Mvh/Mats

va ska du me sprutspackel till då ?? fylla i de som plasten sabbade eller ??

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se

1 892 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#34
Crazygreek skrev:
krutmats skrev:
Ja exakt!!!
Det är Alltid något som ska jävlas men jag är van med det vis detta laget..
men hade slarvat lite med slipningen så hade ändå inte blivit nöjd,  så imorrn bitti måste jag åka o köpa mera färg och lite sprutspackel,
Jag har Würth sprayspackel 1K  inte kan jag använda det till mina 2K lacker???


Mvh/Mats

va ska du me sprutspackel till då ?? fylla i de som plasten sabbade eller ??

Nej jag slipade Fillern med för grovt papper från början, så jag fick tydligen inte bort alla repor, det såg jag när jag la lacken, där tänkte jag lägga sprutspackeln,
men kan jag använda Würth 1K spackel?   
där plasten la sig kommer jag slipa o våtslipa innan jag kör nya lacken i morrn,
Senast redigerat av krutmats (6 oktober 2008)


Billackerare
365 Inlägg
6 oktober 2008
#35
krutmats skrev:
Nej jag slipade Fillern med för grovt papper från början, så jag fick tydligen inte bort alla repor, det såg jag när jag la lacken, där tänkte jag lägga sprutspackeln,
men kan jag använda Würth 1K spackel?   
där plasten la sig kommer jag slipa o våtslipa innan jag kör nya lacken i morrn,

men asså de räcker du mattar ner ytan med P5/800 så kommer de nya lagret färg o klarlack fylla upp de, om de inte är för grova repor som verkligen känns..lägga sprutspackel tycker jag är helt onödigt..tar bara mer tid !

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se

1 892 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#36
okej, låter riktigt bra,  nej inga extrema repor, men om det blir att synas efter nästa lackning, kan de "försvinna" med klarlacken då??


Billackerare
365 Inlägg
6 oktober 2008
#37
krutmats skrev:
okej, låter riktigt bra,  nej inga extrema repor, men om det blir att synas efter nästa lackning, kan de "försvinna" med klarlacken då??

asså slipar du så att "reporna" försvinner så kommer de garranterat inte synas.. o ja kan tänka mej att "reporna" du pratar om är "slip rosor" ? då kommer de med all säkerhet försvinna redan när du lägger färgen !..lägg på lite mer färg bara i värsta fall o sen överdriv lite mer med klarlacken smile utan att få rinn då !! smile men dom huvarna e tacksamma o ösa på med klarlack förutom i fronten där grillen sitter, där vill de gärna rinna om du får på för mycket !

mvh

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se

1 892 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#38
Okej, han måste ha bilen på Onsdag så jag tänlkte matta ner lacken inatt och handla den imorrn bitti,  om jag kör accelerator, kan jag våtslipa klarlacken samma dag då?
Om jag kör på Mer färg för att tex täcka något, det blir ingen nyans skillnad på lacken då?   

TACK för din hjälp! verkligen guld värt!!
Mvh/Mats
Senast redigerat av krutmats (6 oktober 2008)


Billackerare
365 Inlägg
6 oktober 2008
#39
krutmats skrev:
Okej, han måste ha bilen på Onsdag så jag tänlkte matta ner lacken inatt och handla den imorrn bitti,  om jag kör accelerator, kan jag våtslipa klarlacken samma dag då?
Om jag kör på Mer färg för att tex täcka något, det blir ingen nyans skillnad på lacken då?   

TACK för din hjälp! verkligen guld värt!!
Mvh/Mats

asså, om du inte har en ugn så du kan grilla huven, så e de meningslöst o lägga klarlack med accelerator, visst den härdar galet fort! men ja hade nog kört som man ska, de innebär alltid risker med accelerator! klarlacken blir tunnare o på så vis lättare o få rinn! mitt tips är att du lackar huven, monterar dit den, låter han åka me den ett tag, (3-4dagar) sen tar du in den o så kan du våtslipa o polera, då har den fått härda endel smile

o sen att du kanske öser på lite mer färg ska inte påverka nyansen! dock tar torknings processen längre tid ! så lägg inte på klarlacken föräns de är 110% torrt, då kan du få annat skit istället som e jobbigare än att plasten ramlar ner tongue

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
6 oktober 2008
#40
Visco_S60 skrev:
nä pilla inte på bas lacken.. låt den vara som den ligger om du inte får ett rinn eller så..  risken är att du flyttar metallicen så att det syns när du laggt klarlacken.. du har en bra färg men risken finns där.

sen slipa aldrig något till plåt om du inte måste.. det kommer rosta. frågan är bara när.. att lägga fyller brukar ilag inte påvärka hållbarheten av lacken (inte änns på dörrar) fyller går många gånger före spackel som inte skall förväxlas!. det är lite knivigare men även spackel går att lägga upp till 6mm utan att det spricker utan vidare.

synd på plasten >.< köp riktig klarlack och blanda 3:1 15% härdare och 5%accelerator så är den hård på någon timme.. poler bar på ett par timmar wink

Förstår inte riktigt vad du menar med detta, att det skulle rosta förr eller senare bara för att det är plåtrent?
Eller menar du om man slipar plåtrent och sen lägger lack direkt utanpå?

Annars borde väll exempelvis blästring vara rena rostparadiset, när det är precis tvärt om..
Senast redigerat av _ZooN_ (6 oktober 2008)


Sök