3100
Sök

Mer effekt i min Saab 9000 2.0 LTT?

1 585 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#1
Tjenare har en Saab 9000 2.0 LTT -96 som jag skulle vilja ha lite mer krut i det är 150hk 215NM original i bilen vilket inte är speciellt mycket.
Det första jag gjorde när jag köpte den va att köpa en Steg 1 box från speedparts. Samt en magnetventil och ett öppet luftfilter. Så nu ska väll bilen ha ca: 230hk. Men man är ju inte nöjd än inte;)
Så tänkte höra vad som krävs för att jag ska komma upp i runt 300-350hk? Är det turbobyte ny ic nya spridare större avgas med racekat osv som gäller eller? Håller original delarna i motorn för så hög effekt? Eller man måste byta ut original kolvar stakar osv.? •Vad är det för turbo jag ska byta till i så fall? Har svårt att hitta turbo som passar T25 flänsen för det är väll T25 på min? Eller man skulle kanske försöka få tag i en T3 fläns istället och typ en Holset hx40 turbo på det. Eller det krävs stora modifieringar för att det ska funka?
Jag vill ju så klart att bilen ska hålla för effekten också.

Tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få. Är inte så kunnig på bilar med turbo men försöker lära sig så mycket det bara går:)
Senast redigerat av Jolle87 (4 oktober 2008)

1 497 Inlägg
4 oktober 2008
#2
Jolle87 skrev:
Tjenare har en Saab 9000 2.0 LTT -96 som jag skulle vilja ha lite mer krut i det är 150hk 215NM orginal i bilen vilket inte är speciellt mycket.
Det första jag gjorde när jag köpte den va att köpa en Steg 1 box från speedparts. Samt en magnetventil och ett öppet luftfilter. Så nu ska väll bilen ha ca: 230hk. Men man är ju inte nöjd än inte;)
Så tänkte höra vad som krävs för att jag ska komma upp i runt 300-350hk? Är det turbobyte ny ic nya spridare större avgas med racekat osv som gäller eller? Håller orginal delarna i motorn för så hög effekt? eller man måste byta ut orginal kolvar stakar osv?
Vad är det för tubo jag ska byta till isåfall? Har svårt att hitta turbo som passar T25 flänsen för det är väll T25 på min? Eller man skulle kanske försöka få tag i en T3 fläns istället och typ en Holset hx40 turbo på det. Eller det krävs stora modifieringar för att det ska funka?
Jag vill ju så klart att bilen ska hålla för effekten också.

Tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få. Är inte så kunnig på bilar med turbo men försöker lära sig så mycket det bara går:)

Grundmotor håller. Inga problem!
Angående val av turbo..
Satsa på ett Mitsu agg. Typ TD04HL-18T.
Lite etanol på detta också

Siemens DEKA 630cc spridare
3bars mapsensor
3" från turbo med racekatt
Större IC

EDIT: Självklart måste du se över kopplingen också!
Senast redigerat av AxlSam (4 oktober 2008)

1 585 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#3
AxlSam skrev:
Grundmotor håller. Inga problem!
Angående val av turbo..
Satsa på ett Mitsu agg. Typ TD04HL-18T.
Lite etanol på detta också

Siemens DEKA 630cc spridare
3bars mapsensor
3" från turbo med racekatt
Större IC

EDIT: Självklart måste du se över kopplingen också!

Okey tackar så mycket för ditt svar. Passar TD04HL-18T på orginal flänsen?
Vad krävs för att etanol konvertera? Har inte tagit steget in i den världen än:P Men haft en del tankar på det.

Jo jag vet lite kraftigare tryckplatta och byta ut sinterlamellen är väll vad som behövs?. Skulle ju även va bra med en förstärkt växellåda men får köra på så länge det håller. Hoppas bara den håller.
Senast redigerat av Jolle87 (4 oktober 2008)

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
4 oktober 2008
#4
eller bara köp typ steg 3

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

1 585 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#5
Ja det är klart att det också är ett alternativ men steg 4 från speedparts ger 265hk. Och kostar 21.000kr vilket är ganska så safftigt. Kommer säkert komma upp i mer än den summan ändå men vill nå högre effekter än det. Har tittat på maptun också där finns det ju högre steg men kostar också upp emot 50.000kr.
Senast redigerat av Jolle87 (4 oktober 2008)

1 497 Inlägg
4 oktober 2008
#6
Jolle87 skrev:
AxlSam skrev:
Grundmotor håller. Inga problem!
Angående val av turbo..
Satsa på ett Mitsu agg. Typ TD04HL-18T.
Lite etanol på detta också

Siemens DEKA 630cc spridare
3bars mapsensor
3" från turbo med racekatt
Större IC

EDIT: Självklart måste du se över kopplingen också!

Okey tackar så mycket för ditt svar. Passar TD04HL-18T på orginal flänsen?
Vad krävs för att etanol konvertera? Har inte tagit steget in i den världen än:P Men haft en del tankar på det.

Jo jag vet lite kraftigare tryckplatta och byta ut sinterlamellen är väll vad som behövs?. Skulle ju även va bra med en förstärkt växellåda men får köra på så länge det håller. Hoppas bara den håller.

18T har T3 fläns.
Dvs. Flänsen som satt på de gamla turbogrenrören. (9000 86- 89)
Skaffa ett sånt.
Angående etanol ber du bara trimfirman fixa det åt dig när du lämnar in bilen för mappning.

Kör på en 6-puckars sinterlamell med 240mm tryckplatta

1 585 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#7
Okey då vet jag lite mera nu:) Blir till att börja spara ihop lite pengar och börja trimma. Tänkte även höra lite om IC vart kan man hitta billiga IC har hört lite om så kallade Kina IC är det något att ha?

1 497 Inlägg
4 oktober 2008
#8
KL racing

Så eller så eller tvärtom.
86 Inlägg
10 februari 2009
#9
Funkar inte ett T28-aggregat lika bra? eller klarar inte det upp till 300 hk? Blev osäker nu angående mitsu-agget...

/Joel
"Det ordnar sig alltid."

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
10 februari 2009
#10
För att kunna köra med 240mm koppling så måste du byta svänghjul till ett från en 2,3T(FTT och LTT)

2.0LTT har orginal 228mm?? koppling och alla värre kopplingar som finns är till 240mm

Bara så du vet.

//Per-Arne

181 Inlägg
10 februari 2009
#11
Folket här i trakterna kör på sina 900

*630 spridare
*Walbro 250pump
*3"avgas
*Mitsu Td04 15T "9-5 Aero turbo"
*E85 programvara från nordic
*valfri starkare koppling
*större ic

detta lämnar typ 360hk, duktigt med vrid och jättebra respons
mycket effekt för pengarna, kan rekomendera detta strongt!

1 585 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
#12
Ganska onödigt att dra upp en gammal tråd eftersom bilen är såld för 4 månader sen:P
Men tackar för svaren ändå:)

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
11 februari 2009
#13
Vad har du nu för nåt då??

//Per-Arne


Sök