2376
Sök

Rekommenderad kabelarea till mitt steg

90 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#1
tjenare ja funderar på hur grova kablar ja ska ha till ljudet i bilen smile
alltså jord, ström, högtalarkablar osv smile
ljudet är då detta :

2 stycken 6x9or jbl gto 937
2 infinity ref 12"
dom 4 är kopplade till ett jbl gto 504

sen har ja 2 små högtalare i dörren men dom bryr ja mej inte om =P
men dom är kopplade direkt till ny stereon
tack smile

Amega!
245 Inlägg
4 oktober 2008
#2
För att få reda på vilken tjocklek du behöver på strömkabeln måste man veta längden på den, men om vi säger att den är 5m så blir det:

Slutstegets effekt uppmätt i 2 Ohm, 4x50W x 2 = 400 / dela detta med matspänningen (13V) och du får svaret 31,8 A. Ditt slutsteg drar 31,8 A i 50% verkningsgrad.
Om du sedan tittar på den maximala förbrukningen en kabel får ha (5meter), så står det i tabellen att en 5m lång kabel skall vara 16mm2 eller mer för 31,8 A.

Som sagt, det är bara bra att dra en för grov kabel wink

Till basar brukar man använda 4mm2 kabel eller mer och till högtalare runt 1,5mm2-4mm2.

Hoppas jag besvarade dina frågor!

/Andreas cool
Senast redigerat av AndreasXPS (5 oktober 2008)

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

90 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#3
okej okej tack så mkt smile de hjälpte verkligen smile
men visst är det bra att ha en minst 16mm2 grov jord från steget? yikes

5 852 Inlägg
5 oktober 2008
#4
Du ska ALLTID ha lika grov kabel på plus och jord sida.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

31 Inlägg
5 oktober 2008
#5
tujbo skrev:
Du ska ALLTID ha lika grov kabel på plus och jord sida.

varför ??????????


5 852 Inlägg
5 oktober 2008
#6
Pga att du kan få spänningsfall och bränna slutsteget.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

21 761 Inlägg
5 oktober 2008
#7
Man kan även formulera det så här:

Ifall man har dimensionerat pluskabeln rätt, som ofta är flera meter lång, då kommer automatiskt minuskabeln att vara rätt dimensionerad eftersom den oftast är kortare än pluskabeln.

Man ska alltid försöka att ha så kort minuskabel som möjligt, helst kortare än 1m. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 oktober 2008
#8
tujbo skrev:
Du ska ALLTID ha lika grov kabel på plus och jord sida.

Eller grövre på jord. wink Det skadar då inte. Huvudsaken är iaf att man har MINST lika grov jordkabel som pluskabel.

En del verkar ju tyvärr tro att man kan köra med "vad som helst på jord, den ska ju bara jorda i karossen, strömmen går ju i pluskabeln"...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

5 852 Inlägg
5 oktober 2008
#9
Drönirettab skrev:
Man kan även formulera det så här:

Ifall man har dimensionerat pluskabeln rätt, som ofta är flera meter lång, då kommer automatiskt minuskabeln att vara rätt dimensionerad eftersom den oftast är kortare än pluskabeln.

Man ska alltid försöka att ha så kort minuskabel som möjligt, helst kortare än 1m. smile

Tack , formulerar mig inte jättebra alla ggr smile

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

284 Inlägg
5 oktober 2008
#10
bara så ni vet så går strömen (jonerna) i en ledning från  minus till plus


Amega!
245 Inlägg
5 oktober 2008
#11
ziderbeat skrev:
bara så ni vet så går strömen (jonerna) i en ledning från  minus till plus

Precis! smile

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

10 287 Inlägg
6 oktober 2008
#12
Eller rättare sagt så är det dom fria ledningselektronerna som rör sig från minus till plus.

/Göran

ziderbeat skrev:
bara så ni vet så går strömen (jonerna) i en ledning från  minus till plus

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

90 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
#13
men om ja köper minst 16mm2 strömkabel, vad ska ja ha för säkring då, räcker 60a eller mer ?

Amega!
245 Inlägg
7 oktober 2008
#14
Den max tillåtna säkringen är 60A till en 16mm2 kabel, eftersom ditt steg redan är avsäkrat med 2x20A=40A så behöver du inte säkra slutsteget.
Vid batteriet säkrar du istället av PLUS kabeln med en säkring som inte är över stegets förbrukning i Ampere.

DVS att du inte ska ha en säkring som har högre Ampere än 40A smile

Är halvt osäker på detta men rätta mig gärna om jag har fel!

/Andreas

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

21 761 Inlägg
7 oktober 2008
#15
Eftersom steget har egna säkringar så gör det inget om säkringen framme vid batteriet är större än stegets egna säkringar. Största tillåtna säkring för 16mm2 kabel är som sagt 60A och fördelen med att ha större säkring vid batteriet är att "överdimensioneringen" motverkar spänningsförluster över säkringen som kan orsakas av värme. smile

Visst kan man ha lika stor säkring vid batteriet som stegets egen säkring, helt klart, men det finns alltså fördelar med lite större säkring.

Amega!
245 Inlägg
7 oktober 2008
#16
Drönirettab skrev:
Eftersom steget har egna säkringar så gör det inget om säkringen framme vid batteriet är större än stegets egna säkringar. Största tillåtna säkring för 16mm2 kabel är som sagt 60A och fördelen med att ha större säkring vid batteriet är att "överdimensioneringen" motverkar spänningsförluster över säkringen som kan orsakas av värme. smile

Visst kan man ha lika stor säkring vid batteriet som stegets egen säkring, helt klart, men det finns alltså fördelar med lite större säkring.

Okej, tackar så mycket för den rättningen Drönirettab! smile

Men vad är då skillnaden med att ha en större säkring på pluskabeln än vad stegets rekommenderad säkring ska vara (steg utan innbyggd säkring).
Vad går sönder först samt sist ifall man har det så, likaså vad händer då om man har en säkring under den rekommenderande?

Går säkringen hela tiden då med andra ord?

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

90 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
#17
men det är då såhär ( jag är kass på el) hittade en affär som sålde endast 20mm2 ström & orkar inte beställa från nått annat ställe, tänkte fara upp å köpa den idag, men den säkringen som jag har (60a) som sitter just vid batteriet, måste ja köpa en större då eller? yikes kan steget få för mkt om ja köper en 80 så det går sönder? eller vad är det som gäller?

685 Inlägg
8 oktober 2008
#18
Du kan säkra den på 80A utan att något händer med steget eftersom det sitter inbyggda säkringar i steget som kommer lösa ut om något händer.

Dock får du inte säkra av den på högre än 100A med en 21mm2 kabel.
Senast redigerat av Snoogiloo (8 oktober 2008)


10 287 Inlägg
8 oktober 2008
#19
Så här:

När det gäller kabel så är det uppvärmning på grund av den ström, som går igenom den man är orolig för. Enkelt uttryckt så är det så att försöker man trycka många ampere genom en tunn kabel så brinner den upp - och bilen också (om man har otur). Säkringen framme vid batteriet är till för att detta inte skall ske. Då finns det tabeller att gå efter som anger största möjliga säkring för en viss kabelarea. Har man då kvar samma säkring fast monterar en grövre kabel så är det ingen fara för kabeln.

En annan sak som det diskuteras mycket är längden på strömkabeln men detta har inget med säkerhet/uppvärming att göra utan har att göra med att ju längre kabel man har och ju tunnare den är desto mera volt tappar man genom kabeln vilket är dåligt för slutsteget. Därför finns det rekommendationer på hur lång en kabel bör max vara innan man tappar för många volt för att det skall vara bra.

För det tredje så har i princip alla slutsteg egna inbyggda säkringar som skyddar slutsteget och så länge dessa finns så gör det inget om säkringen vid batteriet är mycket större. Tvärtom så är det så att god elektrisk sed föreskriver att säkringen vid batteriet skall vara större än säkringen i slutsteget.

För det fjärde så blir det mera komplicerat om man skall bygga med flera slutsteg men det kan vi ta en annan gång.

/Göran




makk33 skrev:
men det är då såhär ( jag är kass på el) hittade en affär som sålde endast 20mm2 ström & orkar inte beställa från nått annat ställe, tänkte fara upp å köpa den idag, men den säkringen som jag har (60a) som sitter just vid batteriet, måste ja köpa en större då eller? yikes kan steget få för mkt om ja köper en 80 så det går sönder? eller vad är det som gäller?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

90 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
#20
okej okej, men du tycker det är bättre om ja säkrar av plus med 80a istället för 60a ? smile


Sök