Så här:
När det gäller kabel så är det uppvärmning på grund av den ström, som går igenom den man är orolig för. Enkelt uttryckt så är det så att försöker man trycka många ampere genom en tunn kabel så brinner den upp - och bilen också (om man har otur). Säkringen framme vid batteriet är till för att detta inte skall ske. Då finns det tabeller att gå efter som anger största möjliga säkring för en viss kabelarea. Har man då kvar samma säkring fast monterar en grövre kabel så är det ingen fara för kabeln.
En annan sak som det diskuteras mycket är längden på strömkabeln men detta har inget med säkerhet/uppvärming att göra utan har att göra med att ju längre kabel man har och ju tunnare den är desto mera volt tappar man genom kabeln vilket är dåligt för slutsteget. Därför finns det rekommendationer på hur lång en kabel bör max vara innan man tappar för många volt för att det skall vara bra.
För det tredje så har i princip alla slutsteg egna inbyggda säkringar som skyddar slutsteget och så länge dessa finns så gör det inget om säkringen vid batteriet är mycket större. Tvärtom så är det så att god elektrisk sed föreskriver att säkringen vid batteriet skall vara större än säkringen i slutsteget.
För det fjärde så blir det mera komplicerat om man skall bygga med flera slutsteg men det kan vi ta en annan gång.
/Göran
makk33 skrev:
men det är då såhär ( jag är kass på el) hittade en affär som sålde endast 20mm2 ström & orkar inte beställa från nått annat ställe, tänkte fara upp å köpa den idag, men den säkringen som jag har (60a) som sitter just vid batteriet, måste ja köpa en större då eller?
kan steget få för mkt om ja köper en 80 så det går sönder? eller vad är det som gäller?
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI