2616
Sök

Byta bromsvätska

226 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
#1
Ska man följa serviceschemat för bilen så är det en del som ska bytas på bilen, lite vätskor, bl.a. bromsvätskan. Nu har den inte nått upp till miltalet för byte, så vet inte hur noga det är. Kör inte varje dag med bilen men den står ute dygnet runt.

Med tanke på att service kostar mer än vad bilen är värd så har jag försökt ge mig på majoriteten service själv.

Det enda jag inte gjort (förutom kamrem) är bromsservice. Är det ett väldigt komplicerat moment att byta bromsvätska? Tappas den ut via bromsrör/slangar nere vid bromsarna och fylls på och luftas därefter? Ska systemet sköljas igenom med bromsrengöring? Något annat man bör tänka på? Kolla av bromsok/rör, etc, för slitage?

6 135 Inlägg
för 14 timmar sedan
#2
Det är lätt! Men kräver att du har någonstans att vara och att du har hydraulisk domkraft och gärna en "bromsluftare" (mekonomen, se nedan) där du tar luft från ett av framdäcken. Då krävs också att du har kompressor så att du kan fylla på luft i däcket då och då.
När jag "byter" bromsvätska (ungefär vartannat år) så byter jag inte utan jag lossar nippeln på bromskolven höger bak, trycksätter bromsvätskebehållaren (med grejen från Mekonomen) och låter gammal bromsvätska rinna ur i en plastburk. Jag fyller på mer bromsvätska när jag ser att nivån i bromsvätskebehållaren sjunkit några centimeter och håller på så där till jag ser att ren (gul) bromsvätska kommer ut. Sen gör jag om proceduren med vänster bak osv. Det brukar gå åt ca 1liter ny bromsvätska.

https://www.mekonomen.se/bromsluftare-12710782


7 450 Inlägg
för 12 timmar sedan
#3
Oavsett vilken metod du använder så börjar du med det längsta bromsröret = det som är längst från huvudbromscylindern.
Använder du "fotbromspedalsmetoden" så glöm inte att placera en kloss under bromspedalen, så att du INTE kan trampa bromspedalen I BOTTEN.
På en äldre bil har kolven med packningen med tiden orsakat en "vändkant" i cylinderns lopp.
Tvingas kolven över vändkanten finns det risk att packningen skadas och börjar läcka - och i förlängningen göra att bromspedalen "går i botten" = ingen bromsverkan.

226 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#4
Största problemet är väl att hitta nånstans att hålla till. Lär behöva låna en kompressor. Domkraft har jag.

Det mesta jag gjort på bilen är ute på parkeringen, till grannarnas stora nöje... Olja bytte jag på OK för att det var för kallt och trångt att krypa under bilen...

Går det utan kompressor om jag fyller luft i däcken efteråt på typ macken?

6 135 Inlägg
för 3 timmar sedan
#5
Nej!
Du behöver en kompressor eftersom man ofta måste fylla på däcket.
Men...har du inte tillgång till kompressor så är alternativet att lufta på enklast sätt...genom att trycka ner bromspedalen med träplanka som du pressar mot främre delen av förarstolen...sen öppnar du  nippeln bak ...låter bromsvätska rinna ut...stänger sen nippeln när det inte rinner ut så bra längre...lossar plankan och släpper upp bromspedalen och trycker ner den igen och låser igen med träplankan...öppnar nippeln igen och håller på så tills bromsvätskan som kommer ut vid nippeln är gul och fin (inte orange).


1 125 Inlägg
för 3 timmar sedan
#6
Faktum är att det räcker att bara öppna nippeln och låta det rinna lite sakta. Det tar lite längre tid kanske men man slipper springa fram och tillbaka mellan bromspedal och hjulhus femtielva gånger... Möjligen får man ta några tramp i slutet för att säkerställa att det inte blivit nån luftbubbla i kretsen.
Se till att aldrig tömma bromsvätskebehållaren bara för då kommer det in luft i systemet och då är det bara att börja om med luftning på samtliga hjul.



Sök