3388
Sök

Få ner bränsleförbrukningen

+Uppfinnare+
643 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
Hejsan, har precis köpt min fina älskade Saab tongue Nu var det ju som såhär att motorn som ligger i är en 2.3 så  den är ju lite piggare men också väldigt törstig. Vad jag läste på färddatorn så ligger förbrukningen på mellan 1.2 -1.3 vid lugn körning! Nu har ju bilen gått över 30.000 mil också, och jag ska även göra en totalservice på den, men finns det något sätt man kan få ner förbrukningen på? någon som vet om färddatorn är tillförlitlig? En fråga till: hur ofta ska filtret under förardörren och kupéfiltret bytas?

Mvh Rikard

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

17 Inlägg
4 oktober 2008
Plocka ur reservdäcket och diverse annan onödig vikt

16 197 Inlägg
4 oktober 2008
kör inte så fort..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 oktober 2008
första seriösa svaret...  pumpa däcken och hissa upp ett hörn i taget på bilen, snurrs på hjulet och se om det snurrar lätt som det skall.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

+Uppfinnare+
643 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
torpis skrev:
första seriösa svaret...  pumpa däcken och hissa upp ett hörn i taget på bilen, snurrs på hjulet och se om det snurrar lätt som det skall.

Det tackar vi för tongue nä men nu när du säger det så drar bilen faktiskt lite åt höger, ska kolla om nån broms ligger emot.

+Uppfinnare+
643 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
någon so vet något om färddator, samt kupé- och bensinfiltret?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 oktober 2008
jag skulle inte lita på saabs färdatorer  spec inte de läget där den visar hur långt man kommer på kvarvarande soppan

"ränka ut hur mkt den drar via tripp mätarn och inte färdatorn får du de exakta"
Senast redigerat av volvo_dude (5 oktober 2008)

184 Inlägg
5 oktober 2008
skulle den ta  1.2 -1.3 vid lugn körning så är de något allvarligt fel. Har haft flera stycken likadana o en av dom har gått över 36 tusen mil o den drog 0,7 liter/ mil  enligt färddator och enligt trippmätarn.. så tanka fullt sen kör o tanka igen,,

+Uppfinnare+
643 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
saab_power_900 skrev:
skulle den ta  1.2 -1.3 vid lugn körning så är de något allvarligt fel. Har haft flera stycken likadana o en av dom har gått över 36 tusen mil o den drog 0,7 liter/ mil  enligt färddator och enligt trippmätarn.. så tanka fullt sen kör o tanka igen,,

Ja de va ju fasen med då hmm måste kolla upp det

1 199 Inlägg
5 oktober 2008
Sen om du har motorvärmar utag skall du givetvis använda detta, då kallstarter drar mycket soppa. En redig service som du skriver skadar ju inte heller. Är bilen trimmad?

+Uppfinnare+
643 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
master_lars skrev:
Sen om du har motorvärmar utag skall du givetvis använda detta, då kallstarter drar mycket soppa. En redig service som du skriver skadar ju inte heller. Är bilen trimmad?

näe, de e ju en 2.3 original. på utsidan är den ju jäkligt välskött. Men jag vet ju inte hur det är med servicen. Sen ska jag, som någon sa, hissa upp bilen och se så att alla hjulen rullar fritt. Men det är lite konstigt också, för när bilen har stått på tomgång en liten stund så visar den ändå på 1.2-1.3, då den inte har rullat en meter.

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
5 oktober 2008
Kolla hur långt du kommer på trippmätaren istället. Då kan du ju räkna ut hur mycket bilen drar. Färddatorns siffror ska du ta med en nypa salt.

Allansson
5 oktober 2008
Färddatorn visar ett snitt på bränsleförbrukningen. Den visar alltså inte hur mycket den drar precis nu.. Så är det iaf på Saab 9-3 tongue

På 9-3 så håller man inte clear-knappen tills det står cleared i displayen. Då börjar den om.

+Uppfinnare+
643 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Nu får jag snart flipp på den där jävla mätaren! gjorde en totalservice igår, Och nollade mätaren när jag var ute och körde och bilen hade hunnit bli varm. Ändå visade den fan på 1.2 - 1.3 Jag får väl kolla på trippen också då för det måste fan va nått fel på den. hmm

Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
12 oktober 2008
Det är låter konstigt. Polarens 2.3 drar kanske 0.8-0.9 vid lugn blandad körning. Men tycker du soppan tar slut snabbt också? Kan ju vara något knas med färddatorn.

+Uppfinnare+
643 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
ja, jag tror nästan det för jag tycker inte att den sjunker ovanligt snabbt hmm ska kolla på trippen, måste bara få råd att tanka fullt först tongue
Senast redigerat av Evil_90 (12 oktober 2008)

66 Inlägg
13 oktober 2008
Tycker att det låter som att kallstarten hängt sig, prova att koppla ur den och se om det blir någon skillnad...

+Uppfinnare+
643 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
Hompe skrev:
Tycker att det låter som att kallstarten hängt sig, prova att koppla ur den och se om det blir någon skillnad...

men borde han inte gå sämre då? Med tanke på att han får mer soppa än tillräckligt.

mvh Rikard

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
13 oktober 2008
men åk ner för en backe och tryck in kopplingen och se om förbrukningen sjunker... om inte så är det nå fel för bilen mäter hur mycke som går åt på sträckan den färdas .å det den står på då den står still är inget att bry sig om, det kan lika gjärna stå 99,9 då för den drar brännsle men rör sig inget...

2slow

+Uppfinnare+
643 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
Finns det diagnosuttag på 900:orna för isåfall kan man inte kolla i databoxen om det är något som drar mer??

Sök