3664
Sök

Dåligt laddtryck på Saab 900 -96

34 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
Har som sagt lite problem med laddtrycket, det är just på ettans växel som den vägrar ladda mycket, den laddar som mest 0.20-0.25 bar men så fort jag slänger i tvåans växel så sticker laddtrycket iväg till 1.2, detta hände efter att jag chippat den på bsr innan hade jag 0.4bar på ettan. Ringde till firman i västerås som utförde chipningen och dom sa att man inte kan ändra laddtrycket på ettans växel och att förmodligen så är någon slang som går in till insuget paj, grejen är den att alla slangar som går in till insuget är bytta och fräscha. Vad kan felet vara?

Marre

34 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
någon som vet?

2 164 Inlägg
17 oktober 2008
Låter lite som dom inte vet vad dom pratar om.
Laddet ska upp mer än 0,2 bar och först kollar du MVn om den är okej och sen letar läckage.
Kan vara så att laddet inte hinner upp mer och då kan de vara turbon som är på g att ge sig.

MVH

F

5 710 Inlägg
17 oktober 2008
Marre90 skrev:
. Ringde till firman i västerås som utförde chipningen och dom sa att man inte kan ändra laddtrycket på ettans växel

Det kan man visst och om inte minnet sviker är det ganska vanligt med momentbegränsning (laddtrycksbegränsning) just på ettans växel på BSR program.
Som fredrik påpekar skall laddet dock vara högre, det lägsta man kan ha på din bil rent mekaniskst är 0.4 bar så har du 0.2 är det något fel.

Prova:
3:ans växel full gas och med foten lätt på bromsen.....vad får du för laddtryck då?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
17 oktober 2008
jonTe skrev:
Marre90 skrev:
. Ringde till firman i västerås som utförde chipningen och dom sa att man inte kan ändra laddtrycket på ettans växel

Det kan man visst och om inte minnet sviker är det ganska vanligt med momentbegränsning (laddtrycksbegränsning) just på ettans växel på BSR program.
Som fredrik påpekar skall laddet dock vara högre, det lägsta man kan ha på din bil rent mekaniskst är 0.4 bar så har du 0.2 är det något fel.

Prova:
3:ans växel full gas och med foten lätt på bromsen.....vad får du för laddtryck då?

mvh Jonas

Jag måste fråga varför han ska ha foten på bromsen för?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

34 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
jonTe skrev:
Marre90 skrev:

Prova:

mvh Jonas

Kör jag full gas på 3:ans växel och bromsar lite lätt samtidigt får jag 0.4 bar i laddtryck.

34 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
Tänkte lägga till en grej också. Inne i bilen hörs ett ganska dovt men rätt högt susande ljud från turbon när den laddar kan det vara ett tecken på att den är på väg att ge upp eller är det normalt i och med att jag inte ens har GLT på ettans växel och att laddtrycket svajar då och då på hög växel i låg hastighet? Börjar bli lite trött på bilen alltid är det något som är fel, jag menar jag är inte hur rik som helst och att betala 4 lax för ett chipp när det bara uppstår en massa problem utan att bsr försöker hjälpa förutom att säga att slangarna till och från insuget kan vara trasiga är lite jobbigt. Please kan någon en gång för alla försöka hjälpa mig big_smile?

Marre

Allt i allo
358 Inlägg
18 oktober 2008
va ju ett tag sen jag meka saab nu...(2månader) har dock jävligt dåligt minne, men min saab jag hade var också bsr trimmad, och den laddade fullt på 1:an, dock blev det oftast en rätt fin ladd peak eftersom det tvärsläpper. men jag tycker att du ska ringa å tjöta på bsr, hota med allmännareklamationsnämnden (vilket jävla ord) iallafall det brukar sätta eld i arslet hos företag.

De é nice !

Sök