2876
Sök

Ombyggnad: Bygga 4WD i S40 T4 98?

8 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Jag undrar om någon vet om det är möjligt att bygga 4wd i en s40 t4 årsmodell 98?

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
7 oktober 2008
Klart det går. men det är ju mycket som ska moddas. Vilket 4WD system ska du ha?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
7 oktober 2008
får inte bilen igenom bess sen...

2slow

KHRacing
7 oktober 2008
azid skrev:

inga som helst problem då fordonet endast kan reggas som amatörbyggt eller ev: ombyggt fordon.

8 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Jag är inte så kunnig på fyrhjulsdrift, så jag vet inte vilket system, kan jag få veta lite vad för olika system som finns?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
7 oktober 2008
azid skrev:

Ombyggt/amatörbyggt fordon wink Tänker du strippa en gammal blazer på 4wd eller vad har du för planer? tongue

hehe, kanske ska uppdatterna flikarna lite oftare tongue
Senast redigerat av TenZer (7 oktober 2008)

Rock'n Roll

1 Inlägg
7 oktober 2008
haldex är ju det som volvo andvänder sig utav på sina fyrhjulsdrivna bilar, och tror även audi och VW har det med.

1 072 Inlägg
7 oktober 2008
Plocka allt från en V70 med hjulupphängningar och drivlina samt motor smile. Bygga ny kardantunnel, bör va enklaste vägen att gå?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
7 oktober 2008
Slakta någon gammal quattro på lådorna och kasta på en bakaxel med rätt utväxling. Du kommer dock att förlora en del effekt men det har du säkert redan listat ut

Rock'n Roll

12 086 Inlägg
8 oktober 2008
sik skrev:
Plocka allt från en V70 med hjulupphängningar och drivlina samt motor smile. Bygga ny kardantunnel, bör va enklaste vägen att gå?

Knappast enklast, X70 bilarna är större.. dessutom är ju drivningen skit!
Det är väl inte samma motorn häller så lådan passar säkert inte motorn ändå.

När man ändå ska bygga om så mkt kan man lika gärna bygga om till rakställd motor, då finns de mkt att välja på. Cossiedrivlina kan man få tag på relativt billigt.
Senast redigerat av JapMax (8 oktober 2008)

313 Inlägg
8 oktober 2008
e de inte lika bra å köpa en vanlig 4wd bil som audi s4,impreza,evo kanske???blir nog minst bekymmer och göra det kanske:P

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

12 086 Inlägg
8 oktober 2008
Vissa vill inte göra som alla andra smile

Sj håller jag på o bygger om Maximan till rwd med Bmw grejor, joodå smile

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
8 oktober 2008
ezz4 skrev:
e de inte lika bra å köpa en vanlig 4wd bil som audi s4,impreza,evo kanske???blir nog minst bekymmer och göra det kanske:P

Bättre? Ja, Ballare? Nej!

Har man tid, platts råd och motivation så varför inte? En trimmad 4wd x40 kan bli rätt ballt om man skiter i all onödig styling smile

Rock'n Roll

1 072 Inlägg
8 oktober 2008
JapMax skrev:
sik skrev:

När man ändå ska bygga om så mkt kan man lika gärna bygga om till rakställd motor, då finns de mkt att välja på. Cossiedrivlina kan man få tag på relativt billigt.

I ordet drivlina antar jag att låda ingår? wink Sen kan inte jag volvo, vad som är bra eller dåligt har jag ingen aning om! Men en volvo awd modell håller, han har inte skrivit något om 1000hk!

Vad säger att en ford lina passar bättre? Allt måste ju passas in oavsett eller?

bonntrimmare
655 Inlägg
8 oktober 2008
me 4wd blir de ju verkligen en x40 tongue

Entreprenör
1 784 Inlägg
8 oktober 2008
Eftersom detta objekt måste besiktas som amatörbyggt fordon måste de ju vara smidigare att bygga en riktig fourwheel istället...me en ordentlig maskin i....??..bygga om en s40.??? känns som de redan e gjort på nåt sätt. roligare me en helt ny..( enl. min åsikt då alltså) smile

12 086 Inlägg
8 oktober 2008
sik skrev:
JapMax skrev:
sik skrev:

I ordet drivlina antar jag att låda ingår? wink Sen kan inte jag volvo, vad som är bra eller dåligt har jag ingen aning om! Men en volvo awd modell håller, han har inte skrivit något om 1000hk!

Vad säger att en ford lina passar bättre? Allt måste ju passas in oavsett eller?

Nej, givetvis måste en fordlina passas in.. men det ända jag hört om Volvos 4wd är att den inte håller för påfrästning. Sen tvivlar jag på att motorn går på, samt att paketet är för stort för en x40.. så jag tror överlag inte det är ett bra alternativ tongue

Fords drivlina tål iaf 400hk, passar nog bättre storleksmässigt plus att man kan komma över en billigt.
Nackdelen är att man måste rakställa motorn.

12 086 Inlägg
8 oktober 2008
mrbuggy skrev:
Eftersom detta objekt måste besiktas som amatörbyggt fordon måste de ju vara smidigare att bygga en riktig fourwheel istället...me en ordentlig maskin i....??..bygga om en s40.??? känns som de redan e gjort på nåt sätt. roligare me en helt ny..( enl. min åsikt då alltså) smile

Nej, ombyggt fordon.
Man kan inte ta en S40, sätta på 4wd och regga den som amatörbyggt? En amatörbyggd bil ska i princip va byggd hel från scratch.

Jag har då aldrig sätt en 4wd S40, kan bli fränt! smile

Entreprenör
1 784 Inlägg
8 oktober 2008
JapMax skrev:
mrbuggy skrev:

Nej, ombyggt fordon.
Man kan inte ta en S40, sätta på 4wd och regga den som amatörbyggt? En amatörbyggd bil ska i princip va byggd hel från scratch.

Jag har då aldrig sätt en 4wd S40, kan bli fränt! smile

Miss där...borde ja veta som bygger  rod... smile fast å andra sidan beror de ju på hur mycket som byts ut...kan bli Amatörbyggt likaförbannat...!
Senast redigerat av mrbuggy (8 oktober 2008)

Sök