3690
Sök

Ovanligt problem med högtalarna

Random Hero
4 047 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Tja ja har haft problem med störningar i ljudet nu, o har dratt ur allt som har med basar o slutsteg o göra, o har bara framsystemet i dörrarna kvar, men jag har ändå ett brus kvar, HU:n är en blaupunkt mp48.

jag har jordat på alla möjliga ställen, även direkt på batteriet, o har använt mej  av allt från 1.5mm2 till 5mm2 kabel, även jordat från skurven som håller stereon still i bak, ja har även bytt batteri o dratt ut alla kablar förutom + jord och till en högtalare ja hade utanför alla system, ändå brus, ja har även bytt HU o där hade jag också ett brus, men då ett annorlunda.

Nu vet jag att det finns många sådana här trådar, men ingen verkar ha samma problem som jag.

nån som vet vad det kan vara ? förra ägaren har kopplat in iso kontakterna själv o inte kopplat in antenn, illumination. kan de ha med det att göra?

Tacksam för allt som kan hjälpa.. /// Tobbe
Senast redigerat av DusanMandick (7 oktober 2008)

Dog food lid. Backwards

Random Hero
4 047 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
snälla någon big_smile

Dog food lid. Backwards

Arg Snickare
875 Inlägg
7 oktober 2008
jag har liknande fel i min bil också. bytt jord 3-4 ggr. men fan inte blir det någon skillnad som alla säger. har jordat i ena bälteshållaren. men inte blir det mindre brus för det....

Random Hero
4 047 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Hur högt brusar det, och är det på alla volymer?
Det beror inte på de ej inkopplade kablarna iaf, (illumination, antenn).
Du har ingen form av laddare inkopplad samtidigt, typ mobilladdare eller batteriladdare?
Det mesta som reglerar eller transformerar spänning är potentiella störningskällor.
DusanMandick skrev:
Tja ja har haft problem med störningar i ljudet nu, o har dratt ur allt som har med basar o slutsteg o göra, o har bara framsystemet i dörrarna kvar, men jag har ändå ett brus kvar, HU:n är en blaupunkt mp48.

jag har jordat på alla möjliga ställen, även direkt på batteriet, o har använt mej  av allt från 1.5mm2 till 5mm2 kabel, även jordat från skurven som håller stereon still i bak, ja har även bytt batteri o dratt ut alla kablar förutom + jord och till en högtalare ja hade utanför alla system, ändå brus, ja har även bytt HU o där hade jag också ett brus, men då ett annorlunda.

Nu vet jag att det finns många sådana här trådar, men ingen verkar ha samma problem som jag.

nån som vet vad det kan vara ? förra ägaren har kopplat in iso kontakterna själv o inte kopplat in antenn, illumination. kan de ha med det att göra?

Tacksam för allt som kan hjälpa.. /// Tobbe

Det är på alla volymer ja ,jag har ingen laddare lr nåt sånt, dock en halkvarnare som är eftermonterad som ligger under HU:n i ett fack, kan det vara den ?

då och då piper det till i högtalarna också, samma ljud som när man klickar på en knapp, ingen aning om vfr, det står inget på displayen.

men jord batteri och tändning e dom enda kablarna jag behöver då  ?

Dog food lid. Backwards

Arg Snickare
875 Inlägg
7 oktober 2008
Swedenrockers skrev:
Då har du slutsteg antar jag? Provat att gaina ner?
volvo_r-optik skrev:
jag har liknande fel i min bil också. bytt jord 3-4 ggr. men fan inte blir det någon skillnad som alla säger. har jordat i ena bälteshållaren. men inte blir det mindre brus för det....

du jag har allt på noll. spelar ingen roll. visst det låter mer om jag har på mer tryck på slutsteget. men det blir aldrig tyst. när man tex byter låt så dunkar det till från basarna.. sååå jäkla störigt.

Random Hero
4 047 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
den brusar även med skiva i, det hörs ju inte när man spelar, men när man byter låt o på auxen hörs det, så sen när ja sätter in steget o allt så förstärks ju störningen o ja får ett jäkla brus igen tongue

Dog food lid. Backwards

Random Hero
4 047 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
men hur kan det va de ? den andra stereon ja prova med brusade ju också och den är ny ?

Dog food lid. Backwards

Random Hero
4 047 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
ja kör ju utan steg nu. har inte steget i kopplat alls, bara + jord o tändning och en högtalare som drivs av stereon, INGET STEG!  =P

Dog food lid. Backwards

Arg Snickare
875 Inlägg
8 oktober 2008
Swedenrockers skrev:
Ooops! Endera har jag gjort bort mig, eller du.
Den andra stereon du provat med, har du haft steg inkopplat till den också? Och om så är, har du då kollat över jorden till steget och anslutit jorden till steget före du anslutit plus och lågnivå?
DusanMandick skrev:
men hur kan det va de ? den andra stereon ja prova med brusade ju också och den är ny ?

spelar det någon roll om man ansluter pluss före  jord till slutsteget? yikes

Random Hero
4 047 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
volvo_r-optik skrev:
Swedenrockers skrev:
Ooops! Endera har jag gjort bort mig, eller du.
Den andra stereon du provat med, har du haft steg inkopplat till den också? Och om så är, har du då kollat över jorden till steget och anslutit jorden till steget före du anslutit plus och lågnivå?
DusanMandick skrev:

spelar det någon roll om man ansluter pluss före  jord till slutsteget? yikes

ja. jorden ska va först! tar du plusen först laddas alla kondingar o sen letar all spänning nån stans att ta vägen o då bränner man ofta signaljorden

Dog food lid. Backwards

Arg Snickare
875 Inlägg
8 oktober 2008
ok. har aldrig hört talas om det. men om den är bränd? vad gör man då? slutsteget funkar ju. räcker det med att bara koppla om allt igen?

Arg Snickare
875 Inlägg
8 oktober 2008
ok, alltså om min signaljord är bränd i slutsteget(rätta mig om jag har fel) så funkar inte steget?
funkar steget så är det bara att koppla loss allt och sen börja koppla ihop allt igen. jord först sen + och sen lågnivå?

rätt / fel??

Random Hero
4 047 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
men nu åter till mitt problem tongue

jag får ju generatorvin o allt sen när steget är ikopplat, men bara brus när ja bara har högtalare som drivs av HU:n, kan de va halkvarnarn som ger allt detta problem ?

Dog food lid. Backwards

Arg Snickare
875 Inlägg
8 oktober 2008
Swedenrockers skrev:
Du testar genom att ta en bit kabel, och håller den mot lågnivåns skärmhylsa (vilken som helst av dom) och den andra änden håller du mot stereons chassie. Upphör störningarna så är signaljorden bränd.
Enklast är att lämna in för reparation.
volvo_r-optik skrev:
ok. har aldrig hört talas om det. men om den är bränd? vad gör man då? slutsteget funkar ju. räcker det med att bara koppla om allt igen?

ok ok ok

Arg Snickare
875 Inlägg
8 oktober 2008
DusanMandick skrev:

jag får ju generatorvin o allt sen när steget är ikopplat, men bara brus när ja bara har högtalare som drivs av HU:n, kan de va halkvarnarn som ger allt detta problem ?

generatorljud har även jag i min bil OCKSÅ. (skit alltihop med min bil) men ajg har ingen halkvarnare inkopplad. eller liknande grej

62 Inlägg
8 oktober 2008
DusanMandick skrev:

har ingen lösning till ditt huvudsakliga problem...dock så har du väl inte gjort misstaget döär med steget o lagt lågnivå o ström jämte varandra? då uppstår i vissa fall brus o generatorljud o divers oljud helt enkelt...

Sleeper
3 084 Inlägg
8 oktober 2008
jag upptäckte ett skumt fel på datahögtalarna idag... Jag hör RADIO på dem än fast jag inte har något radioprogram eller någon radio ö.h.t hemma. Det är weird hörs skitbra om man har örat mot högtalarna

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Random Hero
4 047 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Hehe
DusanMandick skrev:

Kan vara, prova att koppla ur den. Är matningen till den tagen från stereons minneskabel månntro?
DusanMandick skrev:

jag har även tänkt den tanken så jag har prova att dra en ny + kabel utanför bilen och en ny jord kabel, men drog då inte ur den som han innan kopplat till tändning. kan de ha nåt me de o göra kanske ?

Dog food lid. Backwards

62 Inlägg
8 oktober 2008
DusanMandick skrev:
Swedenrockers skrev:
Hehe
DusanMandick skrev:

Kan vara, prova att koppla ur den. Är matningen till den tagen från stereons minneskabel månntro?
DusanMandick skrev:

jag har även tänkt den tanken så jag har prova att dra en ny + kabel utanför bilen och en ny jord kabel, men drog då inte ur den som han innan kopplat till tändning. kan de ha nåt me de o göra kanske ?

gör så att plocka ur HU:n ta me dig en högtalare o leta upp ett bilbatteri, sätt dig inne elle var som helst...koppla in högtalaren till stereon, o tillstätt sen jord o plus. starta stereon o börja spela brus då så e de ju fel i stereon...

Arg Snickare
875 Inlägg
8 oktober 2008
Swedenrockers skrev:
Genaratorvin, "plopp" i högtalare vid på/avslag och "brum" vid byte av låt på cd är "bränd signaljordsklassiker".
volvo_r-optik skrev:
DusanMandick skrev:

generatorljud har även jag i min bil OCKSÅ. (skit alltihop med min bil) men ajg har ingen halkvarnare inkopplad. eller liknande grej

tack!

Sök