2864
Sök

Nya Saaben som släpps på måndag, va tycks?

9 108 Inlägg
21 februari 2006
#21
jo visst det är bara att hoppas på det bästa, jobbar ju på en underleverantör till saab. Men man får ju ha lite verklighetsuppfattning ändå. Liksom, en saab med "lambo-dörrar" hallå eller?

"- Aero-X är en konceptbil och kommer inte att serieproduceras, utan är tänkt att ge en fingervisning om Saabs framtida formspråk."

Hur många riktigt feta konceptbilar har inte gjorts liksom? Finns ju flera saabar som ser äckligt grymma ut som koncept-bilar men som just stannat som koncept.


1 414 Inlägg
21 februari 2006
Trådstartare
#22
MilleN skrev:
jo visst det är bara att hoppas på det bästa, jobbar ju på en underleverantör till saab. Men man får ju ha lite verklighetsuppfattning ändå. Liksom, en saab med "lambo-dörrar" hallå eller?

"- Aero-X är en konceptbil och kommer inte att serieproduceras, utan är tänkt att ge en fingervisning om Saabs framtida formspråk."

Hur många riktigt feta konceptbilar har inte gjorts liksom? Finns ju flera saabar som ser äckligt grymma ut som koncept-bilar men som just stannat som koncept.

Den som du citerar där verkar inte ha lyssnat på vad Peter Forester sa vid lanseringen av projektet nya sonett o numera aero x eller vad man nu vill kalla den. Han sa ordagrant att det här är en bil som ska komma i produktion, men hur slutprodukten ser ut beror helt på mottagandet av konceptbilen på genevesalongen. Om folk tycker att den här är för amerikansk sportbil och inte tillräckligt med Saab så lär dom göra något åt det. För övrigt är det inga "lambo-dörrar" på den här utan en helt ny design...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Ingenjör
256 Inlägg
21 februari 2006
#23
MilleN skrev:
jo visst det är bara att hoppas på det bästa, jobbar ju på en underleverantör till saab. Men man får ju ha lite verklighetsuppfattning ändå. Liksom, en saab med "lambo-dörrar" hallå eller?

"- Aero-X är en konceptbil och kommer inte att serieproduceras, utan är tänkt att ge en fingervisning om Saabs framtida formspråk."

Hur många riktigt feta konceptbilar har inte gjorts liksom? Finns ju flera saabar som ser äckligt grymma ut som koncept-bilar men som just stannat som koncept.

En saab med lambo-dörrar....varför inte. Volvo gjorde ju en med måsvingedörrar och se på dess mottagning. Tänk då hur roligt det är att komma ur den feministiska volvon när du står parkerad mellan två bilar.


Den meningen som du citerade...taget ur sitt sammanhang ger det ett intryck av att det jag sagt om att den kan komma att tilvlerkas är fel, så ta med hela meningen om du ska citera någon. Gör inte som lösnummer-journalismen a'la aftonbladet/Gt/expressen, den fortsätter iaf som du känner till:

"...Men enligt uppgifter på sajten kan modellen komma att produceras på plattformen epsilon II om reaktionerna på den nya modellen är positiva."

Jag ser fram emot att den rullar på gatan. Fler saab betyder fler jobb för Sverige och att ditt jobb säkras för ytterligare en framtid.

Mvh

Det är inget brott förrän man åker fast

9 108 Inlägg
21 februari 2006
#24
som sagt hoppas jag ju på det bästa å saabs vägnar. Men jag är fortfarande extremt skeptisk. Jag tror på det när jag ser det helt enkelt. Vart ska den byggas i så fall tror ni då? Har svårt att tänka mig att se en sån rulla på linan på saab haha.

Och som jag sa tidigare också, om den säljs så säljs den säkert bara i USA.

edit: Fast man får väl hoppas att dom lärt sig av den ENORMA floppen som 9-2X blev i staterna.
Senast redigerat av MilleN (21 februari 2006)


Ingenjör
256 Inlägg
21 februari 2006
#25
MilleN skrev:
som sagt hoppas jag ju på det bästa å saabs vägnar. Men jag är fortfarande extremt skeptisk. Jag tror på det när jag ser det helt enkelt. Vart ska den byggas i så fall tror ni då? Har svårt att tänka mig att se en sån rulla på linan på saab haha.

Och som jag sa tidigare också, om den säljs så säljs den säkert bara i USA.

edit: Fast man får väl hoppas att dom lärt sig av den ENORMA floppen som 9-2X blev i staterna.

Håller med om det sista....det var det jag syftade på med :"Hoppas de inte bara klistrar fast Saab-emblemet på något oförtjänt utan att det verkligen är svensk kvalitetstänkande bakom varje detalj. Plastigheten får GM stå för i sitt övriga modellprogram."

Vart den byggs...Tuff fråga, men hade varit roligt att se den rulla i Trollhättan & Västsverige...Tror dessvärre inte att vi har den kompetensen om att bygga supersportbilar i den staden.

Kanske Koeniggsegg kan vara konsulter? Sen har vi ju Lambo-dörrs fanatiker på garaget som kanske kan bidra med något? wink

Det är inget brott förrän man åker fast

9 108 Inlägg
21 februari 2006
#26
N33d4Sp33d skrev:
Vart den byggs...Tuff fråga, men hade varit roligt att se den rulla i Trollhättan & Västsverige...Tror dessvärre inte att vi har den kompetensen om att bygga supersportbilar i den staden.

Jasså vi är inte kompetenta? wink (bygger stolarna, har även jobbat på saab och justerat dörrar)

Nej jag lämnar diskussionen här big_smile Tror fortfarande inte att den kommer bli producerad alls.

Lycka till wink
Senast redigerat av MilleN (21 februari 2006)


Fisketokig
2 997 Inlägg
21 februari 2006
#27
Ingen framruta att få stenskott på iaf.

Inte lik saab heller. Häftig men inte så fin.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 414 Inlägg
21 februari 2006
Trådstartare
#28
MilleN skrev:
som sagt hoppas jag ju på det bästa å saabs vägnar. Men jag är fortfarande extremt skeptisk. Jag tror på det när jag ser det helt enkelt. Vart ska den byggas i så fall tror ni då? Har svårt att tänka mig att se en sån rulla på linan på saab haha.

Och som jag sa tidigare också, om den säljs så säljs den säkert bara i USA.

edit: Fast man får väl hoppas att dom lärt sig av den ENORMA floppen som 9-2X blev i staterna.

Det är meningen att den ska ersätta 9-5 på linan som troligtvis flyttas till tyskland för större volymer. Peter Forester sa ytterligare att han vill ha Trollhätte fabriken som en språngbräda för nya bilar som ska startas upp. När dom sedan är bevisade och etablerade på marknaden flyttas produktionen till andra länder för att ge plats åt ytterligare nya bilmodeller... detta om något är bara positiva nyheter för Saab i Trollhättan.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
21 februari 2006
Trådstartare
#29
SupraM3 skrev:
hur öppnar man dörrarna?? uppåt ja men vafan då följer ju hela framrutan med eftersom det satt ihop med sidorutorna!!! roligt när det regnar.....luktar fake

Sidorutorna sitter inte ihop med framrutorna, det har ingen sagt förutom du... men att det ser ut som att dom gör det är en helt annan sak. Sidorutorna ska enligt en reporter som sett bilen sitta fast i dörrarna och när dom stängs bildar en syn av att fram och sidorutor är en enda glasskiva...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

5 Inlägg
21 februari 2006
#30
Mera bilder.
så här öppnar man dörrarna!

http://www.saabscene.com/saabforum/show … 0#31595750


356 Inlägg
21 februari 2006
#31
Donkan skrev:
Mera bilder.
så här öppnar man dörrarna!

http://www.saabscene.com/saabforum/show … 0#31595750

det värkar vara tungt att lyfta dören om manska lyfta hella taket med big_smile men det kanke är elektonsikt så man trycker på en kanpp så öpnas det


231 Inlägg
21 februari 2006
#32
SAAB har själva sagt att detta enbart är en designstudie samt en modell för framtida lösningar. Denna konceptbil kommer INTE att sättas i produktion enl AM&S....

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall … sion=29729

EDIT: Finns tydligen lite olika utlåtanden från olika SAAB-folk ang denna bils framtidenl tidigare inlägg här.. Så istället för att spekulera så blir det väl till att vänta. Själv tänker jag inte vänta på den...
Senast redigerat av 9-5 AERO M-06 (21 februari 2006)


Servicetekniker
300 Inlägg
21 februari 2006
#33
SupraM3 skrev:
nej det förstår jag med dom bilderna....men det verkar hela tiden som att dom publicerar värsta lyxåken osv men sen kommer tummen upp i arslet igen,jag hånar inte dem för designen,däremot för latheten...

Det handlar inte om lathet utan om produktions kostnader. Kan du tänka dig hur mycket det skulle kosta att utveckla och producera en sådan bil? Det är en väldig omkostnad för ett företag som går med förlust.  Sen är nog efterfrågningen inte så stor med tanke på att priset säkerligen bli skyhögt.

Go hard or Go home!

1 414 Inlägg
21 februari 2006
Trådstartare
#34
MR2_Racing skrev:
SupraM3 skrev:
nej det förstår jag med dom bilderna....men det verkar hela tiden som att dom publicerar värsta lyxåken osv men sen kommer tummen upp i arslet igen,jag hånar inte dem för designen,däremot för latheten...

Det handlar inte om lathet utan om produktions kostnader. Kan du tänka dig hur mycket det skulle kosta att utveckla och producera en sådan bil? Det är en väldig omkostnad för ett företag som går med förlust.  Sen är nog efterfrågningen inte så stor med tanke på att priset säkerligen bli skyhögt.

Priset på bilen avgörs ju till stor del på vilken mängd den produceras i. Klart att en ferrari kostar hemskt när den bara görs i några hundra exemplar. De få exemplaren ska ju täcka upp en enorm utvecklingskostnad...

Om den här bilen blir en verklighet eller inte blir spännande att se, jag tror personligen att Saab redan har fått ögonen på sig ifrån folk som aldrig skulle tro att lilla företag i Trollhättan kan prestera något som liknar det här smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Servicetekniker
300 Inlägg
21 februari 2006
#35
Founder skrev:
MR2_Racing skrev:
SupraM3 skrev:
nej det förstår jag med dom bilderna....men det verkar hela tiden som att dom publicerar värsta lyxåken osv men sen kommer tummen upp i arslet igen,jag hånar inte dem för designen,däremot för latheten...

Det handlar inte om lathet utan om produktions kostnader. Kan du tänka dig hur mycket det skulle kosta att utveckla och producera en sådan bil? Det är en väldig omkostnad för ett företag som går med förlust.  Sen är nog efterfrågningen inte så stor med tanke på att priset säkerligen bli skyhögt.

Priset på bilen avgörs ju till stor del på vilken mängd den produceras i. Klart att en ferrari kostar hemskt när den bara görs i några hundra exemplar. De få exemplaren ska ju täcka upp en enorm utvecklingskostnad...

Om den här bilen blir en verklighet eller inte blir spännande att se, jag tror personligen att Saab redan har fått ögonen på sig ifrån folk som aldrig skulle tro att lilla företag i Trollhättan kan prestera något som liknar det här smile

Ja det har du ju iof rätt i, att priset är beroende på hur många bilar som tillverkas. Men tänk ändå på utvecklingskostnaderna. Dessa kostnader är, enligt min uppfattning, alldeles för höga för ett företag som ägs av GM som i sin tur gick 65miljarder back år 2005. Så jag tror nog att den bilen får förbli en dröm.

Go hard or Go home!

1 414 Inlägg
21 februari 2006
Trådstartare
#36
MR2_Racing skrev:
Founder skrev:
MR2_Racing skrev:
Det handlar inte om lathet utan om produktions kostnader. Kan du tänka dig hur mycket det skulle kosta att utveckla och producera en sådan bil? Det är en väldig omkostnad för ett företag som går med förlust.  Sen är nog efterfrågningen inte så stor med tanke på att priset säkerligen bli skyhögt.

Priset på bilen avgörs ju till stor del på vilken mängd den produceras i. Klart att en ferrari kostar hemskt när den bara görs i några hundra exemplar. De få exemplaren ska ju täcka upp en enorm utvecklingskostnad...

Om den här bilen blir en verklighet eller inte blir spännande att se, jag tror personligen att Saab redan har fått ögonen på sig ifrån folk som aldrig skulle tro att lilla företag i Trollhättan kan prestera något som liknar det här smile

Ja det har du ju iof rätt i, att priset är beroende på hur många bilar som tillverkas. Men tänk ändå på utvecklingskostnaderna. Dessa kostnader är, enligt min uppfattning, alldeles för höga för ett företag som ägs av GM som i sin tur gick 65miljarder back år 2005. Så jag tror nog att den bilen får förbli en dröm.

Jag håller med dig om att utvecklingskostnaden på den här bilen måste vara skyhög. Men GM är stort och man ska inte blanda ihop GM USA med GM Europa, dom är idag nästan två separata bolag. GM USA har svåra tider idag jämfört med GM EU som presterar ganska bra. Även Saab har gjort riktigt bra ifrån sig i höstas och nu i januari med en ökning på 34% jämfört med förra året. I höst kommer fler nyheter ifrån Saab, vilka dom är tänker jag inte säga än wink.

Sen får man lyssna noga på vad GM Europa chefen Peter Forester har sagt om den här bilen. Han är förövrigt högsta tuppen i Saab Automobile oxå smile Han sa rakt ut att dom ska släppa en koncept bil på Geneve salongen i vår och om den får ett bra mottagande kommer den att vara grunden för en ny bil som ska sättas i produktion 2008 i Trollhättefabriken. Detta som en ersättare för flytten av Saab 9-5.

Hur det nu blir är ju omöjligt att säga men jag är ändå optimistisk. Peter Forester är den som kört över Bob Lutz och dom andra höjdarna i GM USA som bland annat låg bakom fiaskot med 9-2 X. Peter tänker se till att Saab får ett starkt varumärke som kan härledas till Saabs historia. En av dom största byggstenarna i den historien är SAAB Sonet 1973 som var en av höjdpunkterna i Saabs historia.

Om jag får spekulera så tror jag att Peter vill ta tillbaka Saab till de gyllene dagarna då den första Sonet såg dagsljuset och det i form av Aero X. Men den här gången med något som ingen annan biltillverkare har, en miljömotor med rejäl prestanda.
Senast redigerat av Founder (21 februari 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Servicetekniker
300 Inlägg
21 februari 2006
#37
Founder skrev:
MR2_Racing skrev:
Founder skrev:

Priset på bilen avgörs ju till stor del på vilken mängd den produceras i. Klart att en ferrari kostar hemskt när den bara görs i några hundra exemplar. De få exemplaren ska ju täcka upp en enorm utvecklingskostnad...

Om den här bilen blir en verklighet eller inte blir spännande att se, jag tror personligen att Saab redan har fått ögonen på sig ifrån folk som aldrig skulle tro att lilla företag i Trollhättan kan prestera något som liknar det här smile

Ja det har du ju iof rätt i, att priset är beroende på hur många bilar som tillverkas. Men tänk ändå på utvecklingskostnaderna. Dessa kostnader är, enligt min uppfattning, alldeles för höga för ett företag som ägs av GM som i sin tur gick 65miljarder back år 2005. Så jag tror nog att den bilen får förbli en dröm.

Jag håller med dig om att utvecklingskostnaden på den här bilen måste vara skyhög. Men GM är stort och man ska inte blanda ihop GM USA med GM Europa, dom är idag nästan två separata bolag. GM USA har svåra tider idag jämfört med GM EU som presterar ganska bra. Även Saab har gjort riktigt bra ifrån sig i höstas och nu i januari med en ökning på 34% jämfört med förra året. I höst kommer fler nyheter ifrån Saab, vilka dom är tänker jag inte säga än wink.

Sen får man lyssna noga på vad GM Europa chefen Peter Forester har sagt om den här bilen. Han är förövrigt högsta tuppen i Saab Automobile oxå smile Han sa rakt ut att dom ska släppa en koncept bil på Geneve salongen i vår och om den får ett bra mottagande kommer den att vara grunden för en ny bil som ska sättas i produktion 2008 i Trollhättefabriken. Detta som en ersättare för flytten av Saab 9-5.

Hur det nu blir är ju omöjligt att säga men jag är ändå optimistisk. Peter Forester är den som kört över Bob Lutz och dom andra höjdarna i GM USA som bland annat låg bakom fiaskot med 9-2 X. Peter tänker se till att Saab får ett starkt varumärke som kan härledas till Saabs historia. En av dom största byggstenarna i den historien är SAAB Sonet 1973 som var en av höjdpunkterna i Saabs historia.

Om jag får spekulera så tror jag att Peter vill ta tillbaka Saab till de gyllene dagarna då den första Sonet såg dagsljuset och det i form av Aero X. Men den här gången med något som ingen annan biltillverkare har, en miljömotor med rejäl prestanda.

Ja, vi får se hur det går. Men jag tror inte att jag är lika optimistisk som dig. Men det är tur att folk tror på SAAB´s framtid iaf:)

Go hard or Go home!

165 Inlägg
21 februari 2006
#38
Donkan skrev:
Mera bilder.
så här öppnar man dörrarna!

http://www.saabscene.com/saabforum/show … 0#31595750

liknar inte lika mycket maclaren längre på dom där bilderna..

_________
Audi Coupe
2.3 '92

Ingenjör
256 Inlägg
22 februari 2006
#39
Founder skrev:
Om jag får spekulera så tror jag att Peter vill ta tillbaka Saab till de gyllene dagarna då den första Sonet såg dagsljuset och det i form av Aero X. Men den här gången med något som ingen annan biltillverkare har, en miljömotor med rejäl prestanda.

Lexus...Been there, done that. Modellbeteckningen har jag inte i huvudet, den hade premiär för några månader sedan.
Kan ta reda på det om det behövs.


Jag hoppas att Peter Forester är en handlingens man och inte bara visionär med drömmar och att man får se en liknande bil, som den de presenterar nu i Geneve, på gatorna inom några år.

Det är inget brott förrän man åker fast

1 414 Inlägg
22 februari 2006
Trådstartare
#40
N33d4Sp33d skrev:
Founder skrev:
Om jag får spekulera så tror jag att Peter vill ta tillbaka Saab till de gyllene dagarna då den första Sonet såg dagsljuset och det i form av Aero X. Men den här gången med något som ingen annan biltillverkare har, en miljömotor med rejäl prestanda.

Lexus...Been there, done that. Modellbeteckningen har jag inte i huvudet, den hade premiär för några månader sedan.
Kan ta reda på det om det behövs.


Jag hoppas att Peter Forester är en handlingens man och inte bara visionär med drömmar och att man får se en liknande bil, som den de presenterar nu i Geneve, på gatorna inom några år.

Jag vet vilken motor du menar smile tänkte på det ganska kort efter att jag lag in inlägget... Jo Peter Forester verkar vara en handlingens man. Han tog krafttag vad gäller 9-5'an. Amerikanarna i GM ville ju göra den till en bakhjulsdriven yankee bil, detta satte han prompt stopp för. Han har även fått saker o ting att verkligen hända i Trollhättefabriken.

Om konceptet är så bra som det som visas nu finns det egentligen bara ett stort hinder för SAAB och det är att få tag i fler kompetenta arbetare till fabriken. Det råder en extrem personalbrist speciellt i monteringsfabriken och dom verkar ha svårt att hitta bra människor...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se


Sök