3268
Sök

Vad är den perfekta effekten på en gatbil??

2 337 Inlägg
10 oktober 2008
#21
Jag vill ha mellan 200 och 300 hk i min gatbil. Min gatbil kommer att vara i storleken Jetta/A4/9-3, så det är den bilen jag baserar hk-valet på smile

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
10 oktober 2008
#22
250 hästar i typ en lotus elise och man har en jävla rymdraket ju smile


Saabvilde!
1 708 Inlägg
10 oktober 2008
#23
FireTraXX skrev:
7000hk

Förstår din härliga ironi lol

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
10 oktober 2008
#25
Masterworks skrev:
Beror som sagt lite på vilken bil man har och vad man vill uppnå,
men en ca: 6-700hk tänkte jag satsa på, iallafall med någorlunda
förhoppningar om fäste!

hmmm.... Fäste i en C5 med 6-700hk?... ja om du kör sakta och drar iväg sakta:p annars har du noll fäste på 3ans vxl vid 3000 rpm:P vid gaspådrag alltså:P
Senast redigerat av Malm3n (10 oktober 2008)

Team Insane Racing

2 014 Inlägg
10 oktober 2008
#26
Tror nog att TS måste specificera vad en gatbil är lite bättren för att kunna få vettiga svar.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

1 072 Inlägg
10 oktober 2008
#27
Med ett vettigt sprut kan man få en läcker "gatmapp" och hyffsad bränsle ekonomi och även få en ren race maskin.
Men att alla är så HK kåta är väll mer att de är vilse i effekt djungeln. Chassit hänger många ggr inte med mer än rakt fram.
Min värld är väll mer en Clio V6 NSX/lotus mfl som har en bra vikt från början. Gatbil med hyffsad prestanda redan orginal.
Men 1000hk är knappast en gatbil längre i mina ögon!


Zzzz
937 Inlägg
10 oktober 2008
#28
FLindgren skrev:
Jag kommer väll få ca 500 hk nästa år och jag kommer fortfarande ta bilen till jobbet varje dag..

Hade inte du 500m till jobbet? tongue wink


Masterworks
10 oktober 2008
#29
Malm3n skrev:
Masterworks skrev:
Beror som sagt lite på vilken bil man har och vad man vill uppnå,
men en ca: 6-700hk tänkte jag satsa på, iallafall med någorlunda
förhoppningar om fäste!

hmmm.... Fäste i en C5 med 6-700hk?... ja om du kör sakta och drar iväg sakta:p annars har du noll fäste på 3ans vxl vid 3000 rpm:P vid gaspådrag alltså:P

Vi får väll se! hehehe... wink

Mickey Thompson kan göra underverk!

huh?
10 427 Inlägg
10 oktober 2008
#30
Strax över 300hk i en normalstor bil kanske.

Måste ju ha lite mer kräm än steg 1 chippade turbo-saabar/volvos/audis/vws osv


194 Inlägg
10 oktober 2008
#31
Tycker det känns lite fånigt med folk som sitter och säger 500-1000hk och så har dom en bil med 80-300hk..


Jag tar det som att TS menar en bruksbil(?) Och i en bruksbil behöver man knappast över 2-300hk för att det ska bli lite körglädje vid omkörningar och för att man ändå ska ha råd att ställa mat på bordet!


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
10 oktober 2008
#32
Jag uppskattar min effekt till runt 250hk, jag spinner ettan, tvåan, trean om jag ger fullgas... Med andra ord så får jag hela tiden "vara med" om jag ska köra fullt och parerar med gasen för att få fäste. Visst kan jag gå in i T5 och bygga en mapp som sänker laddtrycket på 1:an 2:an men det känns lite overkill.

Det känns lite som om man vill ha effekt för att komma iväg vid rödljusen om man snackar gatbil, dom flesta nya bilar gör över 200 på motorväg (tar olika lång tid att komma dit bara). Vad som då är minst lika viktigt är väl däck, chassi, bromsar?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
10 oktober 2008
#33
Folk stirrar sig för blinda i dagens läge på hk siffra. Allt beror på vikt/effekt förhållandena. Men för en normal bruksbil typ Golf,A3, Octavia så är 200-300hk lagom skjuts i baken.

Ett annat knep för er som är ute efter kickar, är att köpa en tokslö bil och sedan med jämna mellanrum köra eran "normala" bil, som nu kommer kännas som en raket.
Det gjorde iaf Golfen med sina 95 vilda åsnor kontra Mercans 105 halta dvärgkameler.

729 Inlägg
10 oktober 2008
#34
steifan skrev:
Strax över 300hk i en normalstor bil kanske.

Måste ju ha lite mer kräm än steg 1 chippade turbo-saabar/volvos/audis/vws osv

Håller med steifan! ca 300 hk i en bil på 1200-1700 kg och med bra chassi å bromsar... får ju ändå inte köra hårdare än 120 på motorvägen å 40 i stan...


V10
10 oktober 2008
#35
Hur många här inne kan hantera en bil med 500-1000 hk som varenda en definerar som den "perfekta" gatbilen? Jag skulle gissa på att väldigt få klarar av en sån bil.

Men men...ingen har ju sagt att man inte får drömma smile
Senast redigerat av V10 (10 oktober 2008)

979 Inlägg
10 oktober 2008
#36
ja tycker att ca 200-300 e lagom. Oavsett fram eller bakhjulsdrift. Sen beror på de om de e turbo eller sugis:P  som i min sierra tex, hade ja haft råd å trimma den & kommit upp i ca 50 häst mer så hade jag fan då varit nöjd:)smile

Hpc

2 014 Inlägg
10 oktober 2008
#37
Gatbil som används som bruksbil = ca 300 hk hade nog varit lagom
Gatbil som används på bana, strippen, race, etc = ca 600 hk räcker gott och väl

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

DFFL
9 020 Inlägg
10 oktober 2008
#38
Varför kompromissar ni?

En gatbil ska ju vara så sinnessjukt snabb som möjligt samtidigt som den är legal eller hur?
Då ska man alltså ha så många hästar och så högt vrid som möjligt tillsammans med låg vikt.

Smacka på en regskylt på första bästa TopFuel!

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.


Sök