2456
Sök

Baslåda till JBL GTI1500 men vad är rätt F-3db ?

53 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har fått tag i ett par JBL GTI15" och tänkte  bygga en baslåda till en av dem. :lol:
Jag har två men jag tror det räcker med en till att börja med. :cool:

Jag läser massor på webben men hittar ingenstans vilken F-3db som de ska ha för att göra sitt bästa. Jag använder ett program som heter BoxCalc (fanns att ladda ner) och när jag lägger in datat på elementet blir det  F-3db (Hz) 69.9. Är det bra?

Dessutom rekommenderar prog. att lådan ska vara på ~52.5 liter vilket verkar vara väldigt litet. Ändrar jag F-3db till 38 blir lådan betydligt större. I exemplet är byggs lådan med en port på 4" * 12,74 cm.

Jag tvivlar inte på att programmet fungerar som det ska eftersom det är mattematiska formler som styr. Visserligen kan utvecklaren bygga fel men det tror jag inte i det här fallet.

På vissa platser jag har hittat information ang detta och då står det endast rekomendationer:
Typ F-3dB
8" 45-65 Hz
10" 40-55 Hz
12" 35-50 Hz
15" ???

Biltyp    Exempel                           Värde
Sedan   Volvo 240:                        1900
Små      Kombi-kupéer VW Golf:     2000
Stora    Kombi-kupéer Ford Sierra: 2500
Kombi   Volvo 245:                        3000
http://home.swipnet.se/~w-11810/tecknin … _f-3db.gif

Jag har en Golf och utrymmet är inte det största men det finns iaf lite plats.
Portad eller sluten låda?

Ström och steg har jag så det räcker men jag behöver hjälp med vilken F-3db jag ska ligga på för detta element. Jag lyssnar mycket på HipHop/Rap.

Data för GTI 1500:
Vas: 188,8
Fs: 35
Qts: 0.35

Någon som kan hjälpa mig?

/z

Jag kör Volvo!

21 761 Inlägg
12 oktober 2008
#2
Jag vet inte riktigt vilken F-3dB som rekommenderas för 15", men jag har räknat på en 100 liter (netto) basreflex avstämd till runt 40 Hz i mitt program och den borde kunna spela hyffsat tycker jag. Röret är 6" som är 20cm långt.

53 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Jag vet inte riktigt vilken F-3dB som rekommenderas för 15", men jag har räknat på en 100 liter (netto) basreflex avstämd till runt 40 Hz i mitt program och den borde kunna spela hyffsat tycker jag. Röret är 6" som är 20cm långt.

Mycket kanske och borde. Finns det någon här som vet lådvolym för min bas?

Är det någon som kan bekräfta programmets trovärdighet?

Jag kör Volvo!

53 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#4
Hej igen,

Nytt program med nya möjligheter. cool

Jag ska ju bygga en baslåda och har fortfarande lite funderingar över F-3db. roll

Ibland känns det lite skrämmande när olika program får olika resultat av samma formel. Men oavsett det så undrar jag:

När jag räknar fram en låda så beräknar programmet jag använder fram en viss volym (80 liter) för min biltyp (Golf). F-3db blir 57.1 Hz och andra som vet säger att det är lite högt. 
Jag har ingen aning eftersom jag inte vet vad F-3db gör/är. Om jag i programmet sätter F-3db till 40 (som en del tycker den ska vara för min 15") landar volymen på 153 liter.

Jag undrar vad F-3db är för något?
Någon som kan ge en bra lättföstålig förklaring?

/z
Senast redigerat av zupermac (18 oktober 2008)

Jag kör Volvo!

53 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#5
zupermac skrev:
Drönirettab skrev:
Jag vet inte riktigt vilken F-3dB som rekommenderas för 15", men jag har räknat på en 100 liter (netto) basreflex avstämd till runt 40 Hz i mitt program och den borde kunna spela hyffsat tycker jag. Röret är 6" som är 20cm långt.

Mycket kanske och borde. Finns det någon här som vet lådvolym för min bas?

Är det någon som kan bekräfta programmets trovärdighet?

Anledningen till min fråga är för att inget av de 2 programmen jag har får till en låda på 100 liter med F-3db på 40Hz.

Program 1
Skapar jag en låda på 100liter så blir F-3db på 50.5Hz
Skapar jag en låda som har F-3db på 40 Hz blir volymen på 153 liter.

Program 2
Skapar jag en låda som har F-3db på 40 Hz blir volymen på 149.5 liter.

Skilnaden är väldigt liten och jag tänka mig att det ena programmet tar hänsyn till element + reflexrör (inkl).

Vad heter ditt program?
/z

Jag kör Volvo!

53 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#6
zupermac skrev:
Hej igen,

Nytt program med nya möjligheter. cool

Jag ska ju bygga en baslåda och har fortfarande lite funderingar över F-3db. roll

Ibland känns det lite skrämmande när olika program får olika resultat av samma formel. Men oavsett det så undrar jag:

När jag räknar fram en låda så beräknar programmet jag använder fram en viss volym (80 liter) för min biltyp (Golf). F-3db blir 57.1 Hz och andra som vet säger att det är lite högt. 
Jag har ingen aning eftersom jag inte vet vad F-3db gör/är. Om jag i programmet sätter F-3db till 40 (som en del tycker den ska vara för min 15") landar volymen på 153 liter.

Jag undrar vad F-3db är för något?
Någon som kan ge en bra lättföstålig förklaring?

/z

Jag tar mitt eget inlägg och skriver ett svar. Kanske är någon annan som undrar.
Underbar sida med klockrena svar.

F-3dB punkten anges mycket ofta för högtalare och används för att beskriva hur djupt i frekvens konstruktionen kan spela!

http://www.drkrupp.se/hifi/diagram_f-3db-punkten.html
Senast redigerat av zupermac (18 oktober 2008)

Jag kör Volvo!

21 761 Inlägg
18 oktober 2008
#7
zupermac skrev:
Vad heter ditt program?

BassBox Pro 6.0.2 heter det. smile

När man använder ett beräkningsprogram så brukar det gå att välja både volymer och avstämning, därför kan man få F-3dB vid olika frekvenser beroende på hur man stämmer av lådan. Det som du antagligen har gjort är att låta programmen ge förslag på en "optimal" låda för just den basen.

Det finns diverse olika beräkningsformler för hur en "optimal" lådvolym ska räknas ut, det innebär att man kan få varierande resultat av programmen och blir förvirrad. Jag använder mig aldrig av den funktionen, istället provar jag mig fram med olika volymer och avstämningar tills den tänkta frekvensåtergivningen blir som jag tycker borde fungera.

Detta är säkert den största anledningen till att du inte får fram ungefär samma resultat när du har provet beräkningsprogram. smile

När det gäller mina "kanske och borde" så beror detta dels på att jag inte har haft den där basen och dels att resultatet av en beräkning i ett beräkningsprogram inte alltid stämmer med verkligheten. Därför kan jag inte säga att mina beräkningar "ska" stämma. smile
Senast redigerat av Drönirettab (18 oktober 2008)

53 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
När det gäller mina "kanske och borde" så beror detta dels på att jag inte har haft den där basen och dels att resultatet av en beräkning i ett beräkningsprogram inte alltid stämmer med verkligheten. Därför kan jag inte säga att mina beräkningar "ska" stämma. smile

Jag förstår.
Jag kollade lite extra... När man ska dela av lådan bör man tydligen ta hänsyn till vilken typ av bil man har. Det är inte säkert att "default" F-3db är bra för just den bilen... wink

Jag var och köpte spånskovor idag. Kommer förmodligen att bli en 123 liters låda med 2*10 portar. F-3db blir ca 45Hz och det borde spela bra i Golfen.
Senast redigerat av zupermac (25 oktober 2008)

Jag kör Volvo!

767 Inlägg
23 september 2009
#9
f-3Db är det samma som avstämningen?

vad betyder då fb1? smile
Senast redigerat av Jiimpa (23 september 2009)


21 761 Inlägg
23 september 2009
#10
Fb1 är troligen samma som avstämningen.

F-3dB är iaf den punkt i frekvenskurvan där återgivningen har sjunkit med 3 dB, det används som en sorts referenspunkt för att veta att högtalarens återgivning håller på att minska betydligt. smile

767 Inlägg
23 september 2009
#11
Drönirettab skrev:
Fb1 är troligen samma som avstämningen.

F-3dB är iaf den punkt i frekvenskurvan där återgivningen har sjunkit med 3 dB, det används som en sorts referenspunkt för att veta att högtalarens återgivning håller på att minska betydligt. smile

okej så om man tillexempel sätter fb1 så det är 40hz och sen f-3db på tex 35hz så kommer det under det inte spela alls mycket ?smile
har jag fattat det rätt då?


21 761 Inlägg
23 september 2009
#12
Nja, delvis rätt. smile

Det som också inverkar är hur brant frekvensen faller, det i sin tur beror bla på vilken lådtyp det är och förhålladet mellan lådvolym+avstämning. Exempelvis en sluten låda med 40 Hz i F-3 dB spelar generellt sett djupare bas än en basreflexlåda som har 40 Hz i F-3dB.

Orsaken till detta är att den slutna lådan har ett mindre brant "fall" i sin naturliga frekvensgång än vad basreflexlådan har. Lite knepigt att förklara. hmm

Kan kanske visa jämförande bilder i morgon om du vill.

2 665 Inlägg
25 september 2009
#13
JBL.com säger 81liter avstämd till 39hz.

4" port 9,46" lång.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

767 Inlägg
25 september 2009
#14
Drönirettab skrev:
Nja, delvis rätt. smile

Det som också inverkar är hur brant frekvensen faller, det i sin tur beror bla på vilken lådtyp det är och förhålladet mellan lådvolym+avstämning. Exempelvis en sluten låda med 40 Hz i F-3 dB spelar generellt sett djupare bas än en basreflexlåda som har 40 Hz i F-3dB.

Orsaken till detta är att den slutna lådan har ett mindre brant "fall" i sin naturliga frekvensgång än vad basreflexlådan har. Lite knepigt att förklara. hmm

Kan kanske visa jämförande bilder i morgon om du vill.

Ja gärna! känns som det finns en hel del att lära inom det här ämnet:)


Hewi
571 Inlägg
25 september 2009
#15
Lite teorier+info jag fått: Man väljer nog F-3db lite efter hur man vill basen skall spela också dvs musik smak osv , sedan måste man också räkna med att olika bilar har lite olika mkt lågbasförstärkning vilket gör att en biltyp kanske spelar bra med f-3db på 40hz medans en annan bil spelar för mkt lågbas med f-3db på 40hz , då man oftast inte vet själv hur sin bil förstärker lågbasen så får man vända sig till ngn erfaren bilstereofirma för hjälp eller om man har sådan tur att man kan lyssna i ngn likadan bil där man vet avstämningen och sedan själv avgöra om man vill att basen skall gå djupare eller mindre djupt , mkt svårt det där tycker jag! De flesta man hör/läser om förespråkar en avstämning på 40hz medans en firma som hjälpt mig en hel del menar på att det är allderles för lågt med 40hz och att man istället bör ligga runt 45-55hz(nu snackar vi SQ dvs låta "korrekt") iom att bilarna ofta förstärker lågbasen så pass mkt , man blir lätt lite virrig!

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

767 Inlägg
25 september 2009
#16
man blir verkligen virrig:P desto mer man lär sig desto mer medveten om vad fel allt kan bli tycker jag man blir...
Men generellt är det väl så att en stor bil förstärker dom låga frekvenserna mindre ?


21 761 Inlägg
25 september 2009
#17
https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/770947_lyti4a.jpg
Jämförande exempel på frekvenskurva för sluten låda och basreflexlåda.

Den gula kurvan visar frekvensgången hos en basreflexlåda, orange kurva visar frekvensgången hos en sluten låda. Båda frekvenskurvorna har ett F-3 dB på ca 50 Hz.

Detta är alltså bara ETT exempel, frekvensgången kan variera för varje låda individuellt också. Sånt beror som jag skrev tidigare bla på kombinationen av lådvolym och avstämning. smile

767 Inlägg
25 september 2009
#18
Drönirettab skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/770947_lyti4a.jpg
Jämförande exempel på frekvenskurva för sluten låda och basreflexlåda.

Den gula kurvan visar frekvensgången hos en basreflexlåda, orange kurva visar frekvensgången hos en sluten låda. Båda frekvenskurvorna har ett F-3 dB på ca 50 Hz.

Detta är alltså bara ETT exempel, frekvensgången kan variera för varje låda individuellt också. Sånt beror som jag skrev tidigare bla på kombinationen av lådvolym och avstämning. smile

där ser man var en ganska stor skillnad på dom kurvorna. hur blir det ljudmässigt när kurvan sjunker så brant som den gjorde för basreflexen där? smile


1 727 Inlägg
25 september 2009
#19
Batterimannen, blev det verkligen rätt nu med färgerna? wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

21 761 Inlägg
26 september 2009
#20
Jiimpa skrev:
hur blir det ljudmässigt när kurvan sjunker så brant som den gjorde för basreflexen där? smile

I en bilkupe så upplevs basen ofta som djupare eller åtminstone "mer" om man har basreflexlåda, det är för att frekvensgången får en baspeak och alltså förstärker ljudet extra mycket inom ett smalt område. Den slutna lådans flacka frekvensgång gör att basen inte får samma peak och då får inte ljudet den där extra "knuffen" heller, man upplever basljudet som klenare trots att den egentligen går djupare.

Horsyhorse skrev:
Batterimannen, blev det verkligen rätt nu med färgerna? wink

Pierre

Japp, det blev det. Men färgerna ser inte riktigt likadana ut här som i programmet tyvärr. smile


Sök