Hej,
Jag har fått tag i ett par JBL GTI15" och tänkte bygga en baslåda till en av dem. :lol:
Jag har två men jag tror det räcker med en till att börja med. :cool:
Jag läser massor på webben men hittar ingenstans vilken F-3db som de ska ha för att göra sitt bästa. Jag använder ett program som heter BoxCalc (fanns att ladda ner) och när jag lägger in datat på elementet blir det F-3db (Hz) 69.9. Är det bra?
Dessutom rekommenderar prog. att lådan ska vara på ~52.5 liter vilket verkar vara väldigt litet. Ändrar jag F-3db till 38 blir lådan betydligt större. I exemplet är byggs lådan med en port på 4" * 12,74 cm.
Jag tvivlar inte på att programmet fungerar som det ska eftersom det är mattematiska formler som styr. Visserligen kan utvecklaren bygga fel men det tror jag inte i det här fallet.
På vissa platser jag har hittat information ang detta och då står det endast rekomendationer:
Typ F-3dB
8" 45-65 Hz
10" 40-55 Hz
12" 35-50 Hz
15" ???Biltyp Exempel Värde
Sedan Volvo 240: 1900
Små Kombi-kupéer VW Golf: 2000 Stora Kombi-kupéer Ford Sierra: 2500
Kombi Volvo 245: 3000
http://home.swipnet.se/~w-11810/tecknin … _f-3db.gifJag har en Golf och utrymmet är inte det största men det finns iaf lite plats.
Portad eller sluten låda?
Ström och steg har jag så det räcker men jag behöver hjälp med vilken F-3db jag ska ligga på för detta element. Jag lyssnar mycket på HipHop/Rap.
Data för GTI 1500:
Vas: 188,8
Fs: 35
Qts: 0.35
Någon som kan hjälpa mig?
/z