3188
Sök

lättat vs olättat svänghjul??

Motorbyggare
6 Inlägg
21 mars 2006
#21
Tjo ho nu ger jag mig in i debatten...

Tänkte på svänghjulet på omega 24v.
Är ganska bestämt säker på att det är en stumm tryckplatta o koppling på dessa modeller och ett herrejösses svänghjul.
Men svänghjulet är delat med fjäder i mitten som skall absorbera "rycket" som blir när man släpper kopplingen...
SÅ jag tror att en lättning av detta svänghjul är SVÅRT men inte omöjligt.

Om du lättar svänghjulet och vill balansera sedan så kan du höra av dig till oss om du vil.
Bäcks motorlip i sundsvall 060-61 44 00

Sedan så var de de där med Volvo svänghjulen
Kolla på dessa sidor om nu vil.

http://www.tgmotor.com/svanghjul.htm
http://www.kgtrimning.com/

TJO!! big_smile

Blinka med blå ljusen om du vill rejsa!

32 Inlägg
21 mars 2006
#22
Man borde väll kunna balanserat det själ eller? Har balanserat ett skotervevparti och båtproppellrar själv på balanseringbockar. Men det ju inte lika stor massa som kan ställa till med obalans i dom.

tekniker
88 Inlägg
23 mars 2006
#23
På en mångcylindrig motor (fler cyl än en 4-a) kan det vara trevligt med ett lättat svänghjul, ännu trevligare om du samtidigt som det lättas balancerar hela enheten. Motorn kommer fortare upp i varv. Nackdelen är att tomgången kan bli lite oroligare.


Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 mars 2006
#24
Finns att köpa färdig lättade svänghjul till nästan alla bilar annars finns det alltid folk som kan fixa bara att googla...


43 Inlägg
14 juni 2006
#25
Ett vevparti till en moppe är inte riktigt samma sak som ett svänghjul till en bil, dessutom går det inte att balansera ett vevparti för det är redan balanserat, det som kallas balansering är i själva verket bara att få skiten rakt så inte axlarna kastar. OM du inte menar att du har varit och karvat i det förstås, då kan jag fårstå vad du menar med balansering men det är åndå inte samma sak som ett svänghjul.

Släng kappan efter vinden och halka på en hundskit.

12 086 Inlägg
14 juni 2006
#26
Pavatura skrev:
Ett vevparti till en moppe är inte riktigt samma sak som ett svänghjul till en bil, dessutom går det inte att balansera ett vevparti för det är redan balanserat, det som kallas balansering är i själva verket bara att få skiten rakt så inte axlarna kastar. OM du inte menar att du har varit och karvat i det förstås, då kan jag fårstå vad du menar med balansering men det är åndå inte samma sak som ett svänghjul.

Går väl att balansera vad som hällst? En decimal nogrannare om inte annat.. wink

20 Inlägg
14 juni 2006
#27
carawelle skrev:
EbbeW skrev:
Lättat svänghjul gör att du kan växla snabbare då motorn går ner i varv snabbare. (mindre rörlig massa i motorn)

Framför allt kommer man upp i varv fortare,det är nog mer intresant än ner

Precis, varven kommer fortare ju lättare svänghjul du har. Svänghjulet finns ju för att stabilisera rotationen på skaftet det sitter på när ett ojämnt vridmoment tilsätts på skaftet.

Så om du skaffar ett lättare svänghjul så går det snabbare att växla för att det går snabbare att varva up och ner. men det bli knivigare i dragläge och dylikt smile

If you dont take the turn, you aint never gonn'a learn.

Avstängd
257 Inlägg
14 juni 2006
#28
945booster skrev:
Är det någon här som har några bra länkar till firmor som:

1: Säljer färdiga, lätta svänghjul till Volvos B230?

2: Kan lätta och balansera ett standard-svänghjul?

Tack på förhand,
Fredrik

KG

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta

240 Inlägg
8 april 2008
#29
hur skulle min bil reagera om jag monterade ett sånt här? tongue nån som vet? skulle de bli bättre eller sämre? tongue
Bilen det handlar om är en S60R



Sök