2594
Sök

Ford Puma - Time Attack

6 Inlägg
24 november 2008
#241
Jag antar att du känner till PumaBuild och PumaSpeed från England?

Att plocka ut 200 häst ur 2 liters Duratec verkar inte vara några problem:
http://www.pumaspeed.co.uk/showdetails.php?id=522

Har själv en lila Puma, hade varit kul att fixa till den lite men både kunskaperna och resurserna brister så jag roar mig med att följa ditt projekt istället smile

Ford Focus ST till jobbet
Peugeot 306 GTI på bana
BMW Z3 när solen skiner

Meister
6 763 Inlägg
24 november 2008
#242
Aerodynamik skrev:
Kollat på opels maskiner? C20LET m.m.?

Precis. Calibra turbon på 204hk kan ju vara något? Annars kan du ju ta vanliga 16v på 150hk och vässa big_smile


Fotograf
1 000 Inlägg
24 november 2008
#243
Riktigt grym projekt Tim! Kommer följas. Lycka till.

MVH// Rani S

RANI GILIANA
AUTOMOTIVE PHOTOGRAPHER
WWW.RANISFOTO.SE
Flickr

6 Inlägg
24 november 2008
#244
263 häst ur 2.0 Duratec utan överladdning:
http://www.caterham.co.uk/assets/html/s … tr500.html

Bara köpa en Caterham och stycka smile

Den motorn har helt klart potential.

Ford Focus ST till jobbet
Peugeot 306 GTI på bana
BMW Z3 när solen skiner

798 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#245
Det är väldigt kul att många kommer med förslag, men att rada upp en antal motorer är ju ganska enkelt. Om jag hade fritt val och massa pengar så lovar jag att jag kunde hitta något kul helt på egen hand! big_smile Det är svårare att lösa det praktiskt. Det finns flera krav som jag måste följa:

- Max ca 150 hk original (måste komma under 180 hk med etanol för att kunna regga)
- Liten och lätt för att få plats och inte förstöra viktfördelningen
- Tvärställd
- Tillhörande växellåda för framhjulsdrift
- Driftsäker (gamla slitna motorer går bort...)
- Inte för avancerad (en toppmodern motor med 120 olika styrboxar vore jobbigt) smile
- Och framför allt billig med god tillgänglighet! En Type-R motor med låda går kanske på 40 000 kronor exempelvis, med andra ord inte alls tänkbart...



Jag letar vidare. Har tittat både på tyskt och japanskt hittills. Volvo och Saab känns inte så lockande, även om tillgängligheten är bra. Vi får se vad det blir...


798 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#246
Lazarus skrev:
Jag antar att du känner till PumaBuild och PumaSpeed från England?

Att plocka ut 200 häst ur 2 liters Duratec verkar inte vara några problem:
http://www.pumaspeed.co.uk/showdetails.php?id=522

Har själv en lila Puma, hade varit kul att fixa till den lite men både kunskaperna och resurserna brister så jag roar mig med att följa ditt projekt istället smile

Dessa känner jag absolut till. smile Jag har som sagt redan en 2.0 står i verkstaden, men det känns enormt omotiverat att slänga ut kanske 20-30000 kronor ytterligare för att få samma effekt som vissa originalmotorer redan har. När ändå inte min växellåda passar så kan jag lika gärna leta kraftkälla på annat håll, utbudet är som bekant stort! big_smile


68 Inlägg
24 november 2008
#247
för att lägga in motor till som jag tror håller för dina krav är "4g63" motorn från Mitsubishi. "4g63t" heter motorn som sitter i de tidiga evo:na. skillnaden är att det inte sitter någon turbo på den + lite andra "små"saker.

4g63 motorn sitter i Mitsubishi galant GTI från ca 88 - 93, tror de är rätt billiga också

där är 150 hästar original och finns då väldigt mycket delar till den för att det är "samma" motor som sitter i evo:n.

finns även en 1.8 som sitter i Lancern och kanske colten (GTI båda) med ca 130hk

ska också säga att japsare inte är min grej och faktan kanske inte är 100. någon som kan motorerna och bilarna bättre kanske kan komplettera mig.


Lycka till med allt, ser framemot att se den klar.

//Quist

1 723 Inlägg
24 november 2008
#248
jag gillade puman då den kom och tyckte den var riktigt kul att köra. nu känns den lite sisådär... Men det här blir ju ballt!
Senast redigerat av falloutboy (24 november 2008)

798 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#249
falloutboy skrev:
jag gillade puman då den kom och tyckte den var riktigt kul att köra. nu känns den lite sisådär... Men det här blir ju ballt!

Hehe, jag tyckte den var riktigt kul att köra faktiskt! Hoppas att den blir ännu bättre. smile


Ringmeister
48 Inlägg
24 november 2008
#250
timnordlof skrev:
Det är väldigt kul att många kommer med förslag, men att rada upp en antal motorer är ju ganska enkelt. Om jag hade fritt val och massa pengar så lovar jag att jag kunde hitta något kul helt på egen hand! big_smile Det är svårare att lösa det praktiskt. Det finns flera krav som jag måste följa:

- Max ca 150 hk original (måste komma under 180 hk med etanol för att kunna regga)
- Liten och lätt för att få plats och inte förstöra viktfördelningen
- Tvärställd
- Tillhörande växellåda för framhjulsdrift
- Driftsäker (gamla slitna motorer går bort...)
- Inte för avancerad (en toppmodern motor med 120 olika styrboxar vore jobbigt) smile
- Och framför allt billig med god tillgänglighet! En Type-R motor med låda går kanske på 40 000 kronor exempelvis, med andra ord inte alls tänkbart...



Jag letar vidare. Har tittat både på tyskt och japanskt hittills. Volvo och Saab känns inte så lockande, även om tillgängligheten är bra. Vi får se vad det blir...

Honda B16A 1/2
Opel C20XE
VAG 1.8T
NISSAN SR20DE (Almera gti)
RENAULT F7P (Clio Sport MkI)
FORD N7A (Escort RS2000)
FORD Duratec

Jag röstar på en Honda B16A2 på 160hk pga det härliga Vtec-soundet. cool

Skogskonsult
214 Inlägg
24 november 2008
#251
Om jag vore du skulle jag jobbat med VAG 1,8T motorn, den har 150 orginal, finns massa kul lulllull och plocka på efter reg bes. De är nog troligen också det billigaste alternativet, byggdes i så stor skala.

2 021 Inlägg
24 november 2008
#252
Aleck skrev:
Om jag vore du skulle jag jobbat med VAG 1,8T motorn, den har 150 orginal, finns massa kul lulllull och plocka på efter reg bes. De är nog troligen också det billigaste alternativet, byggdes i så stor skala.

den e ju inte tvärställd sad


Ringmeister
48 Inlägg
24 november 2008
#253
I Golf och A3 så är den väl det, eller har jag fel för mig?
Vet att A4 har längsmonterad men ja, nu blev jag osäker..... hmm

798 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#254
OscarJ skrev:
I Golf och A3 så är den väl det, eller har jag fel för mig?
Vet att A4 har längsmonterad men ja, nu blev jag osäker..... hmm

Stämmer. Finns även i Seat Leon m.m. A4, Passat m.fl. har längstmonterad.


3 295 Inlägg
25 november 2008
#255
en motor från en mazda 323 doch 16v runt -90 till -94 nånstans då? dom bilarna går u grymt fint!!
Senast redigerat av Slave_joe (25 november 2008)


Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
26 november 2008
#256
Kasta i motor och växellåda ifrån 206 GTi. 137 hk.

Av en händelse råkar jag ha detta ståendes... wink

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

798 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#257
Torlejf skrev:
Kasta i motor och växellåda ifrån 206 GTi. 137 hk.

Av en händelse råkar jag ha detta ståendes... wink

Mvh. David.

Nej nej, inte franskt... Antar att du är aningen partisk i frågan? wink


Majestas
1 319 Inlägg
26 november 2008
#258
Som nämnt tidigare Sr20de! sitter väl i almeran och primera gt ? Där har du ju lite effekt att plocka fram.

Team VeboTrim

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
26 november 2008
#259
timnordlof skrev:
Torlejf skrev:
Kasta i motor och växellåda ifrån 206 GTi. 137 hk.

Av en händelse råkar jag ha detta ståendes... wink

Mvh. David.

Nej nej, inte franskt... Antar att du är aningen partisk i frågan? wink

Visst är franska bilar oftast skit, men motorer kan dom göra. smile

Och ja, lite partisk är jag väl.. wink

Får väl hoppas jag kör ifrån dig sen med min franska skitbil. hehe.

Mvh. David.
Senast redigerat av Torlejf (26 november 2008)

Bygger rolig bil. :)

798 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#260
Torlejf skrev:
timnordlof skrev:
Torlejf skrev:
Kasta i motor och växellåda ifrån 206 GTi. 137 hk.

Av en händelse råkar jag ha detta ståendes... wink

Mvh. David.

Nej nej, inte franskt... Antar att du är aningen partisk i frågan? wink

Visst är franska bilar oftast skit, men motorer kan dom göra. smile

Och ja, lite partisk är jag väl.. wink

Får väl hoppas jag kör ifrån dig sen med min franska skitbil. hehe.

Mvh. David.

Jag sa aldrig att det var en skitbil, det antog du själv (jag säger dock inte emot)! smile Vi får väl se hur det blir med allt, vi har ju faktiskt lite lika "koncept". Brett och litet! wink



Sök