Det är väldigt kul att många kommer med förslag, men att rada upp en antal motorer är ju ganska enkelt. Om jag hade fritt val och massa pengar så lovar jag att jag kunde hitta något kul helt på egen hand!
Det är svårare att lösa det praktiskt. Det finns flera krav som jag
måste följa:
- Max ca 150 hk original (måste komma under 180 hk med etanol för att kunna regga)
- Liten och lätt för att få plats och inte förstöra viktfördelningen
- Tvärställd
- Tillhörande växellåda för framhjulsdrift
- Driftsäker (gamla slitna motorer går bort...)
- Inte för avancerad (en toppmodern motor med 120 olika styrboxar vore jobbigt)
- Och framför allt billig med god tillgänglighet! En Type-R motor med låda går kanske på 40 000 kronor exempelvis, med andra ord inte alls tänkbart...
Jag letar vidare. Har tittat både på tyskt och japanskt hittills. Volvo och Saab känns inte så lockande, även om tillgängligheten är bra. Vi får se vad det blir...