Jag gjorde en enkel skiss för att illustrera hur balken skulle ha borrats om jag valt detta sett. Alla utom en sida (eller kanske till och med alla sidor) skulle ha kapats bort. Det finns inget vettigt sätt man skulle kunna motivera detta på, därför valde alternativet med boxar.
Tråden dog lite... Jag har inget direkt nytt att tillägga, förutom att jag just nu letar efter en fräsch vardagsbil (ska försöka göra mig av med lite skitbilar...) och därför inte har haft tid att vara så mycket i verkstaden.
Bjuder på en riktigt ball rally-Puma så länge. En EVO-modell för de högsta rallyklasserna - extra allt med andra ord!
Nytt pedalställ från Sellholm, det förra passade inte eftersom rattstången sitter i vägen...
Nu sitter det snabblås på båda sidorna i bakluckan.
Blanka och fina, fram och bak på vänstersidan! Tyvärr är båda ljusen på högersidan fula och behöver slipas samt plockas isär och tätas...
Provade med en fälg. Ska kanske upp ännu längre, men jag kunde i alla fall konstatera att större delen av alla balkar i framvagnen kommer behöva byggas om rejält eller bytas ut helt...
Pappa svetsar lite infästningar till buren.
Bakdelen ska jag börja med imorgon, katastrofpassform, eller egentligen helt fel modell...
Ingen vidare passform här heller, har börjat slipa idag men det krävs en hel del jobb för att få det 100%. Men racebilar måste inte ha 100% passform heller.
Rallybilar måste visst ha 100% passform. Annars har jag ju moddat, plastat, spacklat och slipat helt i onödan.
Mvh. David.
Jo, men du ska ju ha inredning och grejer i din bil! Då måste det ju vara tipptopp!
Min front ska gå att demontera på en halvminut för att kunna lastas. Då blir det sällan 100%, men självklart ska jag ju göra det så bra det går. Men med snabblås och lågviktsprylar blir det inte alltid klockrent. Jag ger mig inte först än jag är nöjd, dock förvarnar jag att jag kanske inte lägger ner så mycket tid på just hörninpassningen som jag kanske gjort på exempelvis Mazdan.
Rallybilar måste visst ha 100% passform. Annars har jag ju moddat, plastat, spacklat och slipat helt i onödan.
Mvh. David.
Håller med. Hur dålig passform har en f1 bil? ne nu när du inte direkt har någon deadline så gör de så de blir 100%
Du kommer bara ångra dig annars. och du har ju byggt en grym RX7 så gör de inte sämre
Hehe, det är dock lite skillnad mellan rally och F1. But I see your point.
Jag ska självklart göra det så bra det går! Men racingbilar blir inte direkt bättre med tiden, inte ens WRC-bilar har bra passform, dock ser det skapligt ut i TV eller på bild. De ser väldigt bra ut vid första pressvisningar, men dessa exemplar tävlas det knappast med... Hur som helst, det jag menade var att detta inte blir något showbygge. Jag kommer ju ha synliga snabbfästen och popnitar men ska självklart göra det på ett snyggt sätt.
Jag sänker förväntningarna lite så blir ingen negativt överaskad sen...
EDIT: Ska väl tillägga att jag i passform även räknar in allmän finish och form på delarna.
jo självklart är de så. säger inte emot dig någonstans
Sen är de sjukt snyggt med nitar och snabbfästen
Men gör de bättre än en rallybil iaf ^^
Hehe, det kan också vara så att jag är hårt drillad från födseln med att bilar ska vara bra ihopsatta. Det är liksom det viktigaste. Det jag kallar "okej"-passform kanske för de flesta är normal-passform. Om du förstår hur jag menar?
Åkte och kollade på ny bruksbil idag. Den var inte alls tokig, en sån blir det nog. Har redan planer: fullbur, R-däck, rörramschassi.... Nerrå, det här blir bara ett gulligt litet transportmedel.
Jag kommer dock nog inte kunna hålla händerna borta från den speciellt länge, lite kul prylar måste man ju sätta dit.
Tycker den ser väldigt fin ut för att vara i klassen "småbil", sen att det blivit "framgångar" med denna inom rally kan man fantisera sig bort medans man kör:)