Felax skrev:
Varför säger alla att saab upfann och va först med turbon då? woho ett till argument mot min saab kompis
Nej "alla" säger faktiskt inte det.
GM var först på serieproducerade bilar redan på tidigt 60-tal. 1962, som tidigare skrivits, fick Olds Cutlass Jetfire och någon av dess systerbilar i koncernen samt Corvair Monza, turbo (Corvair hade det inte på 50-talet, eftersom Corvairen inte kom förrän 1960).
F.ö så såldes sedermera den 215 cu/inc stora helaluminium V8:an till Rover.
Sedan gjorde både Porsche och BMW turbobilar i början av 70 talet.
Effekten var dock svår att bemästra med dåliga köregenskaper vid "normal" körning. Detta gjorde dock inte så mycket på Porsche Turbo, då det ju var en renodlad sportbil. Värre var då med BMW 2002 Turbo som var mer eller mindre okörbar med den tidens mått. -Endera för lite effekt eller också åt hellskotta för mycket!
Då kommer SAAB och presenterar en egenkonstruerad wastegate 1977 som helt plötsligt gör att det går att ha turbo i vanliga familjebilar och ha en bra körkomfort.
Något år senare kommer landsmannen Volvo med turbokoncept. Därefter blir det som ringar på vattnet, helt plötsligt ska varje bilmärke med självaktning ha en modell med turbo.
Tror att det är därifrån myten kommer att SAAB var först med turbo. Dom drog bara igång något som än i dag håller i sig.
Men om jag fortsatt får vara lite "SAABistisk" kan jag nämna några saker som SAAB faktiskt varit först med och därefter annammats av hela bilindustrin.
1964: 2 krets diagonaldelat bromssystem.
1968: Vindrutetorkarreglage på rattstången.
1971: Strålkastarrengörare som standard
1971: Värmesits för förare som standard
1972: Självreparerande stötfångare i gummi
1979: Kupeluftfilter som standard (SAAB 900)
1981: APC system på turbo, vilket sedermera utvecklades till knackregleringssystem av bl.a Bosch
1988: DI system. (Tändspole direkt på varje tändstift. -Finns i dag samma typ av system i flertalet bilmärken.
Sedan var det någon som tidigare skrev att VOLVO kom med katalysator allra först. Det är fel.
VOLVO tillsammans med SAAB och Bosch utvecklade
lambdasensorn. Det fick plötsligt katalysatorerna att hålla bättre.
Men för att återgå till gemensamma bilkonstruktioner, vilket jag egentligen tycker är lite galet tema eftersom det ju handlar om "badge engineering".
Opel Vivaro/Movano
Renault Traffic/master
Nissan Primastar/Interstar.