I den här tråden tänkte jag försöka skildra mitt vinterprojekt i bild och text. Visionen och målet är en vass och rolig bil med mycket körglädje och effekt. Tanken är att åka bana och rakt fram, men då bilen köptes regad med volvo turbo skall jag försöka lyckas med att ha den väg legal även i framtiden. Vi får väl se hur det går, det spårar lätt ur när man väl börjat bygga. Mycke nöje!
ungefär så här såg den ut när jag köpte den. tidigare ägare hade börjat men inte orkat färdigt.
som bilen står nu har jag kommit en bit på väg. Motor och växellådsfästen är klara, det blir en 8v motor med bmw ZF låda. motorn kommer monteras stummt medan lådan kommer sitta i hårda gummi bussningar, detta för att inte bryta av fästöronen i lådan.
Här har jag passat in motorfästena och näst dom. bra med ett block man kan ha när man bygger som man inte behöver vara rädd om, det blir mycket i och ur när man försöker få till det.
Eftersom att jag eftersträvar bra körbarhet skar jag bort torpeden och flyttade bak motorpaketet ca 25cm mot hur det satt tidigare. Detta medför en rad fördelar för mig bla: mer plats för kylare och intercooler, tråget får plats bättre bakom framvagnsbryggan och sist men viktigast viktfördelningen blir bättre. nu är hela motorn bakom framvagnen.
Nu är det dags att börja med bakvagnen, jag har införskaffat en 1031 från 240 med utbytt diff, coilovers från sellholm, wattlänkskåpa från finess. så det som saknas är uniballs sen kommer bygget fortsätta.
Paralellt med chassie bygget håller jag på med motorn. Blocket är betongfyllt till frostpluggarna, planat, stressborrat till första öd, oringat. I sitter H-profil stakar och smidda kolvar från SPM. Toppen blir en 531 med en specialslipad kam från råämne (bra att bo i skövde....)by Uno A. har ett plenum med fyra separata spjäll och diverse turbo agg. Lutar åt ett modifierat hx35 agg till gata och bana iaf.
toppen pålagd för fotografering... väntar på ARP bult.
Har kommit igång lite igen efter några veckors inspirations och penga brist... Har börjat med bakvagnen. Det blir en 1031 med riktig spärr och fyrlänk med coilovers och wattlänk. Ska nog bidra till delikata köregenskaper....
nya fästen på axeln.
som ni ser råkade jag räkna fel på 10cm när jag kapade rören till stagen, tur att jag bara näste fast svetsändarna.....
Orsa, tävlingen ingår i Mellansvenska dragracing cupen http://www.msdr.se Meningen är att min bil skall bli andrabil i team Peva racing http://pevaracing.se förhoppningen är att kunna delta i alla race, men deadline är satt till midsommar.
Orsa, tävlingen ingår i Mellansvenska dragracing cupen http://www.msdr.se Meningen är att min bil skall bli andrabil i team Peva racing http://pevaracing.se förhoppningen är att kunna delta i alla race, men deadline är satt till midsommar.
Jo jag vet! tänkte bara om det fanns mer midsommar race!? Bor ju i Rättvik så jag brukar följa cupen... Lycka till med projektet..
ja högre går inte att få på en 531 topp för då behöver du längre skaft, ventilen bottnar nästan som det är, det är på håret. därför är den slipad av ett råämne altså ingen omslipad kam.
Har kommit igång lite igen efter några veckors inspirations och penga brist... Har börjat med bakvagnen. Det blir en 1031 med riktig spärr och fyrlänk med coilovers och wattlänk. Ska nog bidra till delikata köregenskaper....
Nu har det hänt lite i garaget igen, har varit där några gånger men självklart glömt kameran.... fast å andra sidan har jag bara skrapat undrredsmassa och skurit ur golvplåtarna och hur kul är det att titta på.
Jaa benny det uttrycket är stulet från den redan färdiga och dessutom klassvinnaren i teamet. J-ligt synd att du inte hänger med i helgen, du får väl skolka lite....
nedan kommer lite bilder på mitt senaste projekt.
Återkommer snart med mer bilder, har fått upp ångan lite. Kommer dock inte hända så mycket i helgen skall på MSDR festen i mora. trevlig läsning.
inpassning och lite svetsning på undersidan, bitarna näste jag upp i karossen för tightast möjliga passning.
Bågen nedfälld för att kunna svetsa på ovansidan. bra när man inte har golv i bakkant... Tack benny för lånet av migen, hade tagit en vecka med tigen....
Ungefär så här kommer det att bli, saknas lite rör men huvuddelarna är på plats.
Nu har jag varit lite i garaget igen och det har resulterat i en Wattlänk och lite tråkfix. synd bara att jag inte fått fästplattorna till stötarna för då hade jag kunnat få färdigt hela bakvagnen, nu får jag istället fortsätta med golv och kardantunnel och det är inte lika kul.... faktiskt skit tråkigt. men det måste ju göras det också, och som vädret är så kan man ju lika gärna va i garaget....
Nu har äntligen motivationen och inspirationen återvänt efter en veckas svacka. har påbörjat golvet och äntligen fått bågen på plats. iaf den främre delen, den bakre får vänta tills jag fått i ordning på stötdämpartornen.
kardantunnel under konstruktion!
Första golvplåten passas in.
Bågen
lite mer båge. Gjorde ett extra rör under rutan utöver 7.50 kravet.