2460
Sök

Nytt ljud till bilen! Tips på märke! Dls eller Impact?

134 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
Tjo,

Skall köpa nytt ljud till bilen har suttit och kollat på olika märken men har mest fastnat för Dls eller Impact. Frågan är vilket av dom jag skall välja? för och nackdelar? Det kanske finns mycket bättre saker för samma pengar?

Jag vill inte ha saker från massa olika märken utan vill köra allt från samma så mycket det går.

Sakerna jag kollat på är:

Dls:
Baslåda: Dls BB212
Framsystem: Reference series RS6 / RS6A är ett 16,5 cm (6,5") 2-vägs system.
Slusteg: Sinus Live SL A-6505

Impact:
Baslåda: Impact 3712-04V
Framsystem: Impact SP 65S
Slusteg: Impact LK 705

Alla sakerna finns att kolla in på Blekingebilradio om man vill ta sig en närmare titt på sakerna.

Anledning till att jag vill ha ett 5 kanals slusteg är att jag antagligen kommer att driva bakhögtalarna på slutsteg med.

/t0bias.

/t0bias

137 Inlägg
15 oktober 2008
Impact systemet alla dagar i veckan hade jag valt. Visst dls i all ära men impact är fina saker.
Sinus steget låter inte så kul heller.

Det finns inget som heter FÖR mycket bas......

956 Inlägg
15 oktober 2008
Håller med nismodea. Sinussteget förlorar mot impact. Men jag skulle själv föredra dls basen då den är på 2 ohm gentemot impacts 4 ohm's bas. Detta då för att få ut mer ur steget, då monokanalen på mångkanals steg inte ofta brukar vara  kraftfull.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Low is a lifestyle
956 Inlägg
15 oktober 2008
kolla bilradiohuset.se

Impact där också.
även fina hertz big_smile

varför 5-kanal?
kör 4kanal istället.

de räcker för ett framsystem och ett baksystem.

Kolla gärna på Impact PG kit. dom spelar fint.

Själv kör jag på Impact HS. finns de något finare?
Sen har dom RH nu med. MYSIG

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se

170 Inlägg
15 oktober 2008
Dls vad annars!!! Om du vill lyssna på musik och njuta av den, sen tycker jag du ska skaffa steg ifrån dls oxå.Har du inte den stora plånboken så är ca stegen billigare varianten men bra...

Gbg

170 Inlägg
15 oktober 2008
http://www.dls.se/econtent/107  Så förstår du vad jag menar.....

Gbg

Smålänning
7 883 Inlägg
15 oktober 2008
Visst, impact är inte dåliga grejer, men DLS är vassare...

Men håller med om Sinus-steget. Varför inte köra DLS-Systemet med Impact-steget?

Ska du lyssna på olika musik och juta så tycker jag DLS är vassast smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

134 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
Jag tackar så grymt mycket för dom snabba svaren!

@Geiros

Baslåda är ett måste då jag kört med dubbla 15" innan och jag vill inte gå ner till noll, iaf inte i dagsläget. Visst ett riktigt framsystem och baksystem ersätter en baslåda till en viss del, men jag tror inte jag kan bli helt nöjd utan baslåda.

@er andra
Jag är inte så intresserad av att köra blandade märken, vill ha allt från ett och samma.
Senast redigerat av t0bias (15 oktober 2008)

/t0bias

7 274 Inlägg
15 oktober 2008
Om det räcker med normal bas för normal lyssning så snacka med dom på n-core.se.
Deras SQ6or ska vara riktigt imponerande.

Dom kan lätt slänga ihop ett kit åt dig med både steg, högtalare och bas om du nu behöver det.

Riktigt bra folk att ha att göra med!

Annars är det alltid bäst att försöka lyssna själv, t ex om någon bilstereo affär i närheten har högtalarna i ett demoställ eller ännu bättre i en bil.
Bara för att en person gillar karaktären i just dom högtalarna betyder inte det att du gör det.

733 Inlägg
15 oktober 2008
3712 kan du nog inte jämföra med dina dubbla 15 du hade innan i bilen... 3712 spelar möjligtvis renare men också tystare ska du veta.... jobbigt att gå ner, varför inte köpa en 12" bas som spelar bättre än dina 15" som tar mindre plats än två 15"? impact 6712 funkar bra om du nu vill ha allt i samma märke...

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

956 Inlägg
15 oktober 2008
t0bias skrev:
Jag tackar så grymt mycket för dom snabba svaren!

@Geiros

Baslåda är ett måste då jag kört med dubbla 15" innan och jag vill inte gå ner till noll, iaf inte i dagsläget. Visst ett riktigt framsystem och baksystem ersätter en baslåda till en viss del, men jag tror inte jag kan bli helt nöjd utan baslåda.

@er andra
Jag är inte så intresserad av att köra blandade märken, vill ha allt från ett och samma.

Om du vill ha allt ifrån samma märke, varför består ditt första paket då av ett sinus steg?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

134 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
@Brains88
Ska in och ta mig en titt på deras hemsida!

@thulle1
Självklart kommer jag att byta ner mig men nu har jag testat med mycket dunk, Iof kan man ha mycket mer de har jag jo lagt märke till wink men pengar växer inte på träd iaf inte i min trädgård så min budget får styra detta lite.

@luunggan
Vet att jag sa emot mig själv då jag började blanda, men har en viss budget att hålla mig inom just för tillfället och de närmaste dls slutsteget låg på 1500kr dyrare. Visst de kan anses som en skit summa för en del, men har fler saker som måste betalas också.
Senast redigerat av t0bias (15 oktober 2008)

/t0bias

956 Inlägg
15 oktober 2008
Men det du vill ha är alltså ett bra framsystem, färdigbyggd baslåda för att fylla ut ljudet och detta ska drivas av ett femkanals steg?  Budgeten på detta är då runt 6500:-?

Det skulle inte kunna tänka dig att skaffa ett 4-kanalssteg och brygga två kanaler på basen och driva bakhögtalarna på hu? Med ett bra framsystem behövs inte så mycket kräm till dom.

//snoddas

Avstängd
116 Inlägg
15 oktober 2008
thulle1 skrev:
3712 kan du nog inte jämföra med dina dubbla 15 du hade innan i bilen... 3712 spelar möjligtvis renare men också tystare ska du veta.... jobbigt att gå ner, varför inte köpa en 12" bas som spelar bättre än dina 15" som tar mindre plats än två 15"? impact 6712 funkar bra om du nu vill ha allt i samma märke...

M.v.h. Emil

37 är kanon om man har två 12" riktigt bra klipp  . Kör man bara en enda 12" är det bra ha lite mer muskler gärna 57an minst 67an är dock en bas som kräver riktigt mono steg för enbart basen för att få full kontrol över den . Impact är tunga grejjer men spelar rent oxå . Dls är mer för fin lir bara

Impact får min röst då dom bankar så fruktansvärt hårt i ryggen men ändå rent smile

Borta Bra Men Helt Väck Bäst

733 Inlägg
15 oktober 2008
t0bias skrev:
@Brains88
Ska in och ta mig en titt på deras hemsida!

@thulle1
Självklart kommer jag att byta ner mig men nu har jag testat med mycket dunk, Iof kan man ha mycket mer de har jag jo lagt märke till wink men pengar växer inte på träd iaf inte i min trädgård så min budget får styra detta lite.

@luunggan
Vet att jag sa emot mig själv då jag började blanda, men har en viss budget att hålla mig inom just för tillfället och de närmaste dls slutsteget låg på 1500kr dyrare. Visst de kan anses som en skit summa för en del, men har fler saker som måste betalas också.

Okej, men du ska veta att impctbasen du funderar på spelar faktiskt ganska bra! speciellt när det gäller välljud

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

134 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
@luunggan

Jag måste jo erkänna att du fått mig på en funderare, saken är att jag har sladdar o allt färdigdragna för att köra fram,bak o sub på slutsteg. Visst man kan låta sladdarna ligga eller ta bort dom inte rent för mycket jobb.

/t0bias

Bamse940Ltt
15 oktober 2008
Vill du ha samma trevliga ljudupplevelse o bli överraskad varje gång du startar stereon så ska du köra impact! Det är riktigt bra grejer som håller o spelar väl. Har själv ett sinus steg men det är ett måste att byta ut det mot impact. enligt mig iaf smile

Kolla gärna på Bilradiohuset.se

Impact RH kitten spelar grymt o möter upp vilken bas som helst klockrent. Annars finns alltid HS kitten för en grym ljudupplevse

497 Inlägg
16 oktober 2008
twin_cam skrev:
Visst, impact är inte dåliga grejer, men DLS är vassare...

Men håller med om Sinus-steget. Varför inte köra DLS-Systemet med Impact-steget?

Ska du lyssna på olika musik och juta så tycker jag DLS är vassast smile

Dls är långt ifrån vassare än impact det är snarare kvärt om.
men dls har mycket bra saker med så är absolut inte imot dom

497 Inlägg
16 oktober 2008
och du kan spela sjukligt högt med en 3712a bara du ger den rätt lådas och effekt men nu e du jue efter 4ohms basen den är lite mer för välljud men de kommer dunka på bra ända jag hade en 3712 med dubbla 4 ohms spolar och det dunka på bra med 1000wrms;)

134 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
Har suttit och funderat lite och jag tror till sist det faller på Impact.

Sakerna jag kollat på är:

Impact HS 6532 (mellanregister inte kitsystem)
Impact 3712-04V (bas)
Impact LK 654 (4 kanals slutsteg)
Impact GNX40 (koaxial till intrument panelen)

Jag tror jag väljer att inte köpa ett kitsystem då jag inte kommer orka dra sladdarna till diskanterna, skall istället försöka få ner 4" koaxialer i intrument brädan sitter 3,5" orginal. Kommer byta ut högtalarna där bak mot Impacts 6x9" i framtiden och köra dom på stereon.

nå? kan detta vara något? eller är jag fel ute?

/t0bias

/t0bias

Sök