3316
Sök

Vad ska man välja för fälgar 16,17 eller 18" och friktionsdäck?

190 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
Är i köpar tagen. Funderar på att beställa 16,17 eller 18" fälgar med friktionsdäck.

Vad för fälgar ska man välja? Vissa är vinterbeständiga står det och andra inte.
Hur känsliga är icke vinterbeständiga fälgar?

Och vilka däck ska man köra på? 205 eller 225?

Tacksam för tips och erfarenheter.

Saab 9-5 2.0T :)

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
16 oktober 2008
Om du ska ha funktion å säkerhet så räcker 205/65-16 däck du vill ju ha så smal yta som möjligt i snö
annars så risk för snömods planing m,m.

På vinter halvåret så kvittar det att man har mindre fälgar å däck spar slantarna istället.

//S

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

190 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
Tänkte köpa ev 17 eller 18" med friktionsdäck för att kunna ha sjyssta fälgar året om. Så då hade du rekomenderat 205 or.

lonewolf-holm skrev:
Om du ska ha funktion å säkerhet så räcker 205/65-16 däck du vill ju ha så smal yta som möjligt i snö
annars så risk för snömods planing m,m.

På vinter halvåret så kvittar det att man har mindre fälgar å däck spar slantarna istället.

//S

Håltagare
239 Inlägg
16 oktober 2008
rekomenderar 17" är mkt billigare med däck än till 18"

2 337 Inlägg
16 oktober 2008
Jag skulle välja max 17" pga av pris på däck. Sen eftersträvar man väl smala däck i snö för att undvika att glida omkring som en hockeypuck, så hellre 205:or än 225:or.

190 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
Hur känsliga är icke vinterbeständiga fälgar då?

2 337 Inlägg
16 oktober 2008
Jag har aldrig kollat upp om mina lm-fälgar är vinterbeständiga eller inte, men jag har aldrig haft några problem med att några fälgar har blivit fula eller förstörda av vintervägarna. Så jag vet inte om det spelar någon större roll.

190 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
okok.. finns ju bra många fler att välja på som är icke vinterbeständiga. så det vore ju toppen om man kunde använda sig av sådana utan att ha sönder dom ..

Sarge skrev:
Jag har aldrig kollat upp om mina lm-fälgar är vinterbeständiga eller inte, men jag har aldrig haft några problem med att några fälgar har blivit fula eller förstörda av vintervägarna. Så jag vet inte om det spelar någon större roll.

2 337 Inlägg
16 oktober 2008
Hybbe_ skrev:
okok.. finns ju bra många fler att välja på som är icke vinterbeständiga. så det vore ju toppen om man kunde använda sig av sådana utan att ha sönder dom ..

Sarge skrev:

Jag kan ju inte lova att det funkar, det är som sagt bara mina egna erfarenheter av lm-fälgar och vinter.

1 079 Inlägg
16 oktober 2008
Sarge skrev:
Hybbe_ skrev:

Sarge skrev:

Jag kan ju inte lova att det funkar, det är som sagt bara mina egna erfarenheter av lm-fälgar och vinter.

Jag har däremot erfarenhet av förstörda fälgar!

Visserligen kopior, men ändå! Mercedes 16"-kopior köpta november -05, lacken lossnar på insidan av fälgen allt eftersom och när fansbilen såldes -08 va de inte vackert på insidan. Utsidan däremot klarade sig bättre.
Senast redigerat av Syst3m (16 oktober 2008)

190 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
hmmm... får nog bli vinterbeständiga så dom förhoppningsvis håller sig fina ett tag smile

2 230 Inlägg
16 oktober 2008
så smala som möjligt typ. så max 205 fast jag tycker det låter brett ändå. menar finns ju en anlednig till varför rally bilars is/vinter däck är smala.. som ett tex.
sen storel räcker ju 16" för varför slänga ut pengar på vinter fälgar.. kan man ju lika gärna köra plåtisar. bilen blir ju ändå skitig direkt man tar ut den på vägen..

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Sök