Min Volvo 855 -94 trycker ut olja från topplocket. Det är inte för mycket olja i den, utan precis lagom... Locket ska vara nytt enligt förra ägaren för han påstod att han tappat det gamla. Så det ska inte vara någon fara. (Och nej, Det är inte topppackningen utan oljan kommer ifrån locket...) Hur kan jag åtgärda detta? Kan det vara något med någon ventil någonstans som ska hålla koll på trycket på nå vis?
Vevhusventilationen, är det ett större ingrepp? Eller något man åker på mekonomen och slänger på sig skitkläderna och byter/fixar?
Antagligen är det olja som har koksat sig i oljefällan. Vanligt fel.
Oljefällan sitter under insuget, och lättast är att plocka av insuget, och så kommer du åt oljefällan väldigt snabbt och lätt.
Byt eller rengör det, och du får nog räkna med att en eller ett par av de gamla plaströren som sitter till oljefällan går sönder, så antingen får du ha med dig slang eller köp ett kit på Volvo, tror det går på under 500-ingen.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
rengör och filar upp flamfällan i röret som sitter melllan luftburk och spjällhus, sen rengör du även oljefällan som sitter under insuget, tar ett tag men de går att göra själv
You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
rengör och filar upp flamfällan i röret som sitter melllan luftburk och spjällhus, sen rengör du även oljefällan som sitter under insuget, tar ett tag men de går att göra själv
Är det en T5a har han ingen flamfälla, men han har ju inte berättat vad det är för nån.
Kan ju passa på att tilläga i den här tråden utifall någon annan har samma problem. Att en Flamfälla på mekonomen kostar 29:- kr och har artikelnr: 14-519657
Japp, Helt klart det felet... Aldrig sett något liknande och vara igensatt... Men slangen som gick från vevhusventilationen gick av. Någon som vet vad den heter eller vad man ska söka på på mekonomen? Någon som vet vad den kan kosta ??
Japp, Helt klart det felet... Aldrig sett något liknande och vara igensatt... Men slangen som gick från vevhusventilationen gick av. Någon som vet vad den heter eller vad man ska söka på på mekonomen? Någon som vet vad den kan kosta ??
Vilken slang? Den till insuget, eller vart?
På min bil var detta slang och rör paket MYCKET poröst, bröts när man tog i det. Det kostar ca 360kr, har nr:9471644. Om ni behöver detta beställ i tid, mycket ovanlig reservdel, jag fick köra 15mil för att få tag i dessa en torsdag eftermiddag.
Nu har jag bytt Flamfällan, samt slangen som gick av. Men problemet kvarstår, fast inte lika mycket. Som ni ser har jag ringat in i rött och grönt, Innan jag bytte flamfälla + slangar så läckte det i både de gröna och röda markeringarna. Men nu när jag har bytt så läcker det bara i de röda markeringarna... Kan det vara så att någon packning gått gett upp pga att flamfällan var helt igensatt?? Tack för svar!
Den "packningen" du har mellan ventilkåpa och topp, är bara packningsklister, dvs om du får högt vevhustryck kan det trycket leta sig genom packningsklistret antar jag.
Du kan plocka av ventilkåpan, rengöra både toppen och kåpan, och smälla på nytt klister, och sätta ihop den igen. Om motorn står på tomgång, ryker det ur oljestickan, eller om du öppnar oljepåfyllningen?