3462
Sök

Mojäng till Opel Rekord 69. Någon som vet vad det är?

Musiker och Bilnörd
89 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har köpt en 69:as Opel Rekord, och i motorutrymmet sitter en makapär som jag inte har nån aning om vad det är för nåt. Den sitter på huvudbromscylindern och har en jordkabel och en pluskabel som går in i kupén. Är det någon som har en aning om vad det är för nåt? Se bifogad bild!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76159/486143_ek5gbw.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76159/486145_dl24nq.jpg

Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk...
www.rebel-state.com

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
19 oktober 2008
#2
Har du dragkrok på bilen med en extra kontakt för släpet? kan vara elektrisk broms till släpet.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
19 oktober 2008
#3
Jag tycker det ser ut att vara nån typ av värme element! Kanske för att värma upp insugningsluften så att motorn blir varm fortare!?

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
19 oktober 2008
#4
Irmscher Vectra skrev:
Har du dragkrok på bilen med en extra kontakt för släpet? kan vara elektrisk broms till släpet.

Jag såg andra bilder du har på bilen att det var drag på den. Jag tror samma som Irmscher Vectra.


Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
19 oktober 2008
#5
Vad skulle den där ha för funktion till bromsen då??

//Per-Arne

Molesta la breasta!
69 Inlägg
19 oktober 2008
#6
dieselknackare skrev:
Jag tycker det ser ut att vara nån typ av värme element! Kanske för att värma upp insugningsluften så att motorn blir varm fortare!?

Vill man inte ha kall luft in i motorn?

Arguing with me is like competing in the special olympics. Even if you win your still a retard.

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
19 oktober 2008
#7
fullkorn skrev:
dieselknackare skrev:
Jag tycker det ser ut att vara nån typ av värme element! Kanske för att värma upp insugningsluften så att motorn blir varm fortare!?

Vill man inte ha kall luft in i motorn?

Många bilar plockar varm luft ifrån grenröret när man kallstartar dom för att få upp värmen fortare.
Så d e ju bara dom första minuterna som den plockar varmluft!
Sitter nån vakum klocka i luftburken som styr var den ska ta luften ifrån (varm eller kall).

Molesta la breasta!
69 Inlägg
19 oktober 2008
#8
dieselknackare skrev:
fullkorn skrev:
dieselknackare skrev:
Jag tycker det ser ut att vara nån typ av värme element! Kanske för att värma upp insugningsluften så att motorn blir varm fortare!?

Vill man inte ha kall luft in i motorn?

Många bilar plockar varm luft ifrån grenröret när man kallstartar dom för att få upp värmen fortare.
Så d e ju bara dom första minuterna som den plockar varmluft!
Sitter nån vakum klocka i luftburken som styr var den ska ta luften ifrån (varm eller kall).

Dom bilarna är oftast byggda innan kvarn brann också.
Senast redigerat av fullkorn (19 oktober 2008)

Arguing with me is like competing in the special olympics. Even if you win your still a retard.

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
19 oktober 2008
#9
fullkorn skrev:
dieselknackare skrev:
fullkorn skrev:

Vill man inte ha kall luft in i motorn?

Många bilar plockar varm luft ifrån grenröret när man kallstartar dom för att få upp värmen fortare.
Så d e ju bara dom första minuterna som den plockar varmluft!
Sitter nån vakum klocka i luftburken som styr var den ska ta luften ifrån (varm eller kall).

Dom bilarna är oftast byggda innan kvarn brann också.

brossan har d på sin jetta från -91

Molesta la breasta!
69 Inlägg
19 oktober 2008
#10
dieselknackare skrev:
fullkorn skrev:
dieselknackare skrev:

Många bilar plockar varm luft ifrån grenröret när man kallstartar dom för att få upp värmen fortare.
Så d e ju bara dom första minuterna som den plockar varmluft!
Sitter nån vakum klocka i luftburken som styr var den ska ta luften ifrån (varm eller kall).

Dom bilarna är oftast byggda innan kvarn brann också.

brossan har d på sin jetta från -91

91 är väl inte direkt gårdagsleveransen va?

Arguing with me is like competing in the special olympics. Even if you win your still a retard.

Musiker och Bilnörd
89 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#11
Tack för alla svar! Jag har ju som sagt ingen aning, vad det kan va förnåt. Men en elektrisk broms är ju kanske inte omöjligt. Måste kolla vart kabeln som går in i kupén går.

Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk...
www.rebel-state.com

53 Inlägg
19 oktober 2008
#12
Elbroms? lol Definitivt inte.
Prylen som sitter monterad bredvid huvudcylindern på din bil verkar inte, enligt bilderna, ha någon anslutning till bilens hydraulik i bromssystemet.

På bilar som skulle dra släp med elbroms satt det en anordning som var kopplad med en bromsledning till det hydrauliska bromssystemet, när man tryckte på bromspedalen pressade bromsvätska på en anordning som påverkade en reostat som i sin tur "portionerade" ut rätt spänning till släpets bromssystem.
Ofta fanns det ett extra reglage inne i bilen med en spak varifrån man också kunde påverka släpets broms.

Men fota prylen i fler vinklar och lägg upp här, kanske någon kan komma på vad det är.
Kommer du själv på vad det är, tala gärna om det för oss.

9000 CSE 2,3T/200 Aut A50 -97

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
19 oktober 2008
#13
fullkorn skrev:
dieselknackare skrev:
fullkorn skrev:

Dom bilarna är oftast byggda innan kvarn brann också.

brossan har d på sin jetta från -91

91 är väl inte direkt gårdagsleveransen va?

Sist jag kolla så va inte rekorden så ny heller!!

34 Inlägg
19 oktober 2008
#14
Alla ser ju att de e en gammal microfon!. Ni vet, elvis!


Mästare
2 947 Inlägg
19 oktober 2008
#15
Lue skrev:
Alla ser ju att de e en gammal microfon!. Ni vet, elvis!

Precis, den satt på alla export bilar till Sverige så att Tyskarna kunde höra när det kom förbi en älg så att dem kunde skicka en helikopter som tog den...

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

90 Inlägg
19 oktober 2008
#16
Följ kablarna in i kupen så ser du ju vart dom går till.

730 Inlägg
19 oktober 2008
#17
dieselknackare skrev:
Jag tycker det ser ut att vara nån typ av värme element! Kanske för att värma upp insugningsluften så att motorn blir varm fortare!?

som de redan sagt så vill man ju ha kall luft ? men isånnafall kanske värma bränsle.. för "varmt" bränsle är mer lätt antänt wink

Fölkesberg Racing =)

561 Inlägg
19 oktober 2008
#18
Shallie skrev:
dieselknackare skrev:
Jag tycker det ser ut att vara nån typ av värme element! Kanske för att värma upp insugningsluften så att motorn blir varm fortare!?

som de redan sagt så vill man ju ha kall luft ? men isånnafall kanske värma bränsle.. för "varmt" bränsle är mer lätt antänt wink

Men som dom redan sa vill man ha varm luft när motorn är kall så den blir varmare fortare!


1 Inlägg
Musiker och Bilnörd
89 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#20
Fordragger skrev:
På min rekord sitter tuta/hornet på samme plassen..

Hej!
Tutan sitter längre ner, innanför kofångaren. Fast det är förvisso ett gashorn, så det är ju utbytt. Det kanske är den gamla tutan?

Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk...
www.rebel-state.com


Sök