Hej! Jag har köpt en 69:as Opel Rekord, och i motorutrymmet sitter en makapär som jag inte har nån aning om vad det är för nåt. Den sitter på huvudbromscylindern och har en jordkabel och en pluskabel som går in i kupén. Är det någon som har en aning om vad det är för nåt? Se bifogad bild!
Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk... www.rebel-state.com
Jag tycker det ser ut att vara nån typ av värme element! Kanske för att värma upp insugningsluften så att motorn blir varm fortare!?
Vill man inte ha kall luft in i motorn?
Många bilar plockar varm luft ifrån grenröret när man kallstartar dom för att få upp värmen fortare. Så d e ju bara dom första minuterna som den plockar varmluft! Sitter nån vakum klocka i luftburken som styr var den ska ta luften ifrån (varm eller kall).
Jag tycker det ser ut att vara nån typ av värme element! Kanske för att värma upp insugningsluften så att motorn blir varm fortare!?
Vill man inte ha kall luft in i motorn?
Många bilar plockar varm luft ifrån grenröret när man kallstartar dom för att få upp värmen fortare. Så d e ju bara dom första minuterna som den plockar varmluft! Sitter nån vakum klocka i luftburken som styr var den ska ta luften ifrån (varm eller kall).
Dom bilarna är oftast byggda innan kvarn brann också.
Senast redigerat av fullkorn (19 oktober 2008)
Arguing with me is like competing in the special olympics. Even if you win your still a retard.
Många bilar plockar varm luft ifrån grenröret när man kallstartar dom för att få upp värmen fortare. Så d e ju bara dom första minuterna som den plockar varmluft! Sitter nån vakum klocka i luftburken som styr var den ska ta luften ifrån (varm eller kall).
Dom bilarna är oftast byggda innan kvarn brann också.
Många bilar plockar varm luft ifrån grenröret när man kallstartar dom för att få upp värmen fortare. Så d e ju bara dom första minuterna som den plockar varmluft! Sitter nån vakum klocka i luftburken som styr var den ska ta luften ifrån (varm eller kall).
Dom bilarna är oftast byggda innan kvarn brann också.
brossan har d på sin jetta från -91
91 är väl inte direkt gårdagsleveransen va?
Arguing with me is like competing in the special olympics. Even if you win your still a retard.
Tack för alla svar! Jag har ju som sagt ingen aning, vad det kan va förnåt. Men en elektrisk broms är ju kanske inte omöjligt. Måste kolla vart kabeln som går in i kupén går.
Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk... www.rebel-state.com
Elbroms? Definitivt inte. Prylen som sitter monterad bredvid huvudcylindern på din bil verkar inte, enligt bilderna, ha någon anslutning till bilens hydraulik i bromssystemet.
På bilar som skulle dra släp med elbroms satt det en anordning som var kopplad med en bromsledning till det hydrauliska bromssystemet, när man tryckte på bromspedalen pressade bromsvätska på en anordning som påverkade en reostat som i sin tur "portionerade" ut rätt spänning till släpets bromssystem. Ofta fanns det ett extra reglage inne i bilen med en spak varifrån man också kunde påverka släpets broms.
Men fota prylen i fler vinklar och lägg upp här, kanske någon kan komma på vad det är. Kommer du själv på vad det är, tala gärna om det för oss.
Alla ser ju att de e en gammal microfon!. Ni vet, elvis!
Precis, den satt på alla export bilar till Sverige så att Tyskarna kunde höra när det kom förbi en älg så att dem kunde skicka en helikopter som tog den...