3214
Sök

Värsting volvomotor utan turbo

11 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#1
Tjäna! smile
(Jag är lite ny här och jag lyckades posta samma inlägg i fel forum,
så jag lägger upp den här med, och hoppas på att få upp kunnigt folks ögon)

Jag har planer på att bygga en sjujädrans trimmad volvo, utan turbo, och behöver
en motor att börja med.

Vilket motorblock är att föredra för att uppnå högsta effekt?
B23 eller B230 av nån modell?
Årsmodell av motorblocket kanske spelar roll?
Notera att det ska vara dugligt för att att borra upp till större cylindervolym.
Är vissa block mer/mindre känsliga för att borras upp?

2.5 liters motor var det jag hade tänkt mig att komma upp i.
Om det går, på något vis..

Någon förelsog också att man kunde använda sig av en marinvev och att den skulle ge 2.5L direkt, från original 2.3L.
Vad passar den veven på för block?

big_smile....

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 oktober 2008
#2
Varför utan turbo....?  ger ju inget att trimma en sugmotor bara.... sad

Mästare
2 947 Inlägg
19 oktober 2008
#3
Utan turbo? Som i att du vill ha kompressor?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
19 oktober 2008
#4
Tror han menar utan överladdning. Var beredd att lägga ut mycket pengar på motorn för att få runt.
Man brukar räkna 1000kr per hk ungefär.

Gå in på http://kgtrimning.com/ och klicka på trimning. Sen klickar du på den gröna 940´n, den är rätt vass den, utan turbo.


283 Inlägg
19 oktober 2008
#5
förgasare eller insprut?

11 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#6
Utan överladdning överhuvudtaget, och det för att det inte är tillåtet i folkrace..
Och varför lägga ner så otroligt mycket pengar och energi på en folkracebil som ändå uppnår ett värde av 6500 kr frågar ni er?

Mja för att jag tänker ha den på tidsträningar och hemmatävlingar, och då inte behöver utsättas för obligatoriska bud på bilen.. smile

Men det hör ju inte till saken vad jag ska med den till..

Så ett 92ans B230 turbo block är att föredra, om jag ska förstå det hela rätt? yikes

Och det kommer att sitta förgasare på motorn..Stooora Webrar.

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 oktober 2008
#7
Borde inte Vita 6:an på 3 liter vara bättre?

köp ett par topplock, ett bra luftverktyg och börja träna...    http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=27847

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 001 Inlägg
19 oktober 2008
#8
http://bengansracing.se/bilder/motorgalleri/08/DSC00528.JPG

mums mums

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

volvoraggare
4 776 Inlägg
19 oktober 2008
#9
släng i en bmwmotor i så fall den är grymt vass och utan turbo stora sexan

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

11 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#10
kolvas skrev:
mums mums

Är det din motor?

11 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#11
ironhead skrev:
släng i en bmwmotor i så fall den är grymt vass och utan turbo stora sexan

Nej de ska inte vara nå bmw skit.. Volvo rakt igenom!big_smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 oktober 2008
#12
Sporn skrev:
Tjäna! smile
(Jag är lite ny här och jag lyckades posta samma inlägg i fel forum,
så jag lägger upp den här med, och hoppas på att få upp kunnigt folks ögon)

Jag har planer på att bygga en sjujädrans trimmad volvo, utan turbo, och behöver
en motor att börja med.

Vilket motorblock är att föredra för att uppnå högsta effekt?
B23 eller B230 av nån modell?
Årsmodell av motorblocket kanske spelar roll?
Notera att det ska vara dugligt för att att borra upp till större cylindervolym.
Är vissa block mer/mindre känsliga för att borras upp?

2.5 liters motor var det jag hade tänkt mig att komma upp i.
Om det går, på något vis..

Någon förelsog också att man kunde använda sig av en marinvev och att den skulle ge 2.5L direkt, från original 2.3L.
Vad passar den veven på för block?

big_smile....

om jag inte minns fel så finns det till både b23 å b230 men vanligast i b230 smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Håltagare
239 Inlägg
19 oktober 2008
#13
B23E block mellan 80-84 ska va det bästa blocket..

Serviceingenjör
65 Inlägg
Tottis_vbg
20 oktober 2008
#15
se vad du får tag på för vev först. finns ju som sagt i inlägg ovan till både b23 å b230. sen om det ska vara lite ekonomi i det så får du tag på en marinvev (86mm slag) std e 80mm så e det billigt att använda turbokolvar å svarva ner dom. blir det mer än 86mm i slag funkar det med K-motorns kolvar beroende på vad det e för vevstake. sen en portad planad (större ventiler) 405 eller 531-topp med trimkam å extraktor så blir det rättså mycket lek för pengarna:)

482 Inlägg
20 oktober 2008
#16
ska inte gå att få ut mer än 270 hk ur en b230 utan turbo blocket va det väll inte så noga med men toppen ska du köra på en 531 , finns en guide till hur du gör i en gammal wheels

just real power
no turbo shit

28 Inlägg
20 oktober 2008
#17
snackcalahan skrev:
ska inte gå att få ut mer än 270 hk ur en b230 utan turbo blocket va det väll inte så noga med men toppen ska du köra på en 531 , finns en guide till hur du gör i en gammal wheels

320hk kan man då plocka ur iaf, men då blir de dyrt!!

Endast fantsin sätter gränserna när man stylar / bygger.

2 118 Inlägg
20 oktober 2008
#18
Gamble skrev:
snackcalahan skrev:
ska inte gå att få ut mer än 270 hk ur en b230 utan turbo blocket va det väll inte så noga med men toppen ska du köra på en 531 , finns en guide till hur du gör i en gammal wheels

320hk kan man då plocka ur iaf, men då blir de dyrt!!

exakt, har en gammal bilsport med en amazon med B230 med över 300hk (sugmotor) dock med lite speciella grejer under locket ^^

D.i.l.l.i.g.a.f

4 001 Inlägg
20 oktober 2008
#19
Sporn skrev:
kolvas skrev:
mums mums

Är det din motor?

Nej, tyvärr.


Läs igenom KG katalogen där finns mycket matnyttigt vetande.

Blocket ska vara B230 nyare än 92, de flesta brukar bygga på ett turboblock, ska du åka 2,5l så ska du ha tag i den riktiga marinveven, om man slipar om en standardvev så går den av sad
Toppen ska vara en 531 om du inte tänkt att köra 16V eller EVO

Sen finns det hur många vägar som helst att gå med kam & förgasare/sprut m.m och ang. effekt så finns det väldigt olika siffror på hur mycket man kan plocka. Men med Weber 50 & 2,5l bra topp & kam så borde man sniffa 280-290hk, det går säkert att plocka över 300hk oxå men då tappar du körbarheten i motorn.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

volvoraggare
4 776 Inlägg
20 oktober 2008
#20
Sporn skrev:
ironhead skrev:
släng i en bmwmotor i så fall den är grymt vass och utan turbo stora sexan

Nej de ska inte vara nå bmw skit.. Volvo rakt igenom!big_smile

släng i en volvo v8 då finns en 240 med nya volvoåttan i om du läst den

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer


Sök