2821
Sök

Värsting volvomotor utan turbo

197 Inlägg
24 november 2008
#21
Om ja får lägga min röst på den roligaste motorn ja tkr skulle va o trimma så är de nog en B234 f motor 16v

MVH

Köp skyline!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
24 november 2008
#22
säger också att du ska bygga på B234F eller B6304


Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2008
#23
http://forumbilder.se/images/8824200812544594c.jpg

Åka 240 med Volvo V8 är nog en trevlig upplevelse. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

344 Inlägg
24 november 2008
#24
B230FK block ska väl vara bra? då har man ju oljekylda kolvar också


Avstängd
232 Inlägg
24 november 2008
#25
TurbOla skrev:
http://forumbilder.se/images/8824200812544594c.jpg

Åka 240 med Volvo V8 är nog en trevlig upplevelse. big_smile

Det lär ju vara HELT UNDERBART! big_smile

699 Inlägg
24 november 2008
#26
Varför inte slänga i en 850 glt motor? Då får du 170 driftsäkra sughästar.. Har en polare som säljer en komplett med sprut och allt... Men då kräver det ju att du bor i närheten med..

Bilgalen elektriker :)

1 418 Inlägg
24 november 2008
#27
JonasHalt skrev:
Varför inte slänga i en 850 glt motor? Då får du 170 driftsäkra sughästar.. Har en polare som säljer en komplett med sprut och allt... Men då kräver det ju att du bor i närheten med..

170 tråkiga dalahästar (:

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2008
#28
Något roligare än 116 eller 130 originalhästar i en B230. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
24 november 2008
#29
TurbOla skrev:
http://forumbilder.se/images/8824200812544594c.jpg

Åka 240 med Volvo V8 är nog en trevlig upplevelse. big_smile

Är väl Yamaha som bygger motorn? yikes

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2008
#30
Volvo och Yamaha i samarbete, som jag förstått... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 250 Inlägg
24 november 2008
#31
Ragga90 skrev:
Om ja får lägga min röst på den roligaste motorn ja tkr skulle va o trimma så är de nog en B234 f motor 16v

MVH

B234F är en mycket trevlig maskin att bygga på. Den jag har i 740in är ingen värsting, men den är riktigt rolig ändå. Rapp och bottenstark, men hoppas kunna förbättra ytterligare till nästa år smile


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
24 november 2008
#32
okej jo nog är väl volvo med och bestämmer lite också men är yamaha som bygger dom tror jag iaf tongue

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
24 november 2008
#33
TurbOla skrev:
http://forumbilder.se/images/8824200812544594c.jpg

Åka 240 med Volvo V8 är nog en trevlig upplevelse. big_smile

Hans flickväns far och jag är arbetskamrater, vet att han har lagt ner så sjukt mycket tid och pengar på den bilen att det inte är sant. Visst är den fräck men det är verkligen inget man gör i en handvändning hehe, men trevlig är den!


4 001 Inlägg
24 november 2008
#34
tal0n skrev:
okej jo nog är väl volvo med och bestämmer lite också men är yamaha som bygger dom tror jag iaf tongue

som många andra motorer så har Yamaha utvecklat motorn & sen har det satts dit andra saker som t.ex AC-pump generator m.m och Volvo emblem, Yamaha har även tillverkat Toyota Corolla motorer och sen en del andra motorer till flera andra bilmärken, det är för dyrt att ta fram nya verktyg/gjutformar och utveckla nya motorer hela tiden för biltillverkarna.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2008
#35
Ojdå, min farmors mosters systers svågers kusin visste vem det var... wink

http://www.garaget.org/?car=4775
Här är bilen för övrigt, ligger under mina favoriter. smile

Såg den på Vallåkra, fotade lite med. Han har sjukt bra puts på den.

Verkar dock inte så himla krångligt, har tagit sprängkåpan från originallådan och svetsat ihop med sprängkåpan från växellådan han har nu, så att de passar ihopa, samt byggt egna motorfästen och oljetråg, men jag kan inte tänka mig att det var lätt att få igenom den i besiktningen, då motorn överstiger Volvos max-effekt krav på Volvo 240, kan det där inte så bra, men det är nog en del att göra för att lyckas...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2008
#36
audi100turboQuattro skrev:
origianl bromsarna på 240 klarar bara 200hk enligt besiktningen sa de när brorsan besikta sina 142 turbo iaf?? men kan ju fan inte köra volvo om en ska ha kul big_smile hehe audi turbo quattro is the shit! hehe

Men nu var det ju inte det som det handlade om, vad du tror. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
17 december 2008
#37
TurbOla skrev:
Ojdå, min farmors mosters systers svågers kusin visste vem det var... wink

http://www.garaget.org/?car=4775
Här är bilen för övrigt, ligger under mina favoriter. smile

Såg den på Vallåkra, fotade lite med. Han har sjukt bra puts på den.

Verkar dock inte så himla krångligt, har tagit sprängkåpan från originallådan och svetsat ihop med sprängkåpan från växellådan han har nu, så att de passar ihopa, samt byggt egna motorfästen och oljetråg, men jag kan inte tänka mig att det var lätt att få igenom den i besiktningen, då motorn överstiger Volvos max-effekt krav på Volvo 240, kan det där inte så bra, men det är nog en del att göra för att lyckas...

Å du "tror" att det inte är så svårt å lasta i en sådan motor?
Njae det är säkert inte svårt med elsystem,svetsa alu m.m.... roll

Volvoskadad
6 017 Inlägg
17 december 2008
#38
babyblue242 skrev:
TurbOla skrev:
Ojdå, min farmors mosters systers svågers kusin visste vem det var... wink

http://www.garaget.org/?car=4775
Här är bilen för övrigt, ligger under mina favoriter. smile

Såg den på Vallåkra, fotade lite med. Han har sjukt bra puts på den.

Verkar dock inte så himla krångligt, har tagit sprängkåpan från originallådan och svetsat ihop med sprängkåpan från växellådan han har nu, så att de passar ihopa, samt byggt egna motorfästen och oljetråg, men jag kan inte tänka mig att det var lätt att få igenom den i besiktningen, då motorn överstiger Volvos max-effekt krav på Volvo 240, kan det där inte så bra, men det är nog en del att göra för att lyckas...

Å du "tror" att det inte är så svårt å lasta i en sådan motor?
Njae det är säkert inte svårt med elsystem,svetsa alu m.m.... roll

och göra eget tråg, vajerstyrt spjäll mm.

Jonas

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 december 2008
#39
babyblue242 skrev:
Å du "tror" att det inte är så svårt å lasta i en sådan motor?
Njae det är säkert inte svårt med elsystem,svetsa alu m.m.... roll

Det är minsann inte svårare än att lasta i en T5a, där får man också "fixa" med elektroniken, gasspjäll, o.s.v.

Nu vet jag inte på rak arm hur man svetsar aluminum, om det är MIG eller pinne, men det är inte omöjligt.
Så länge man kan svetsa något sånär, så. wink

Inte värre än att göra motorfästen. smile

Och angående gasspjäll, vet jag förstås inte hur han fixat, men jag har svårt att tänka mig att han gjort något mer avancerat än att ha köpt en lång gasvajer, mätt, kapat, satt i ändpluggen i vajern, mätt, provat, kapat...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
18 december 2008
#40
TurbOla skrev:
babyblue242 skrev:
Å du "tror" att det inte är så svårt å lasta i en sådan motor?
Njae det är säkert inte svårt med elsystem,svetsa alu m.m.... roll

Det är minsann inte svårare än att lasta i en T5a, där får man också "fixa" med elektroniken, gasspjäll, o.s.v.

Nu vet jag inte på rak arm hur man svetsar aluminum, om det är MIG eller pinne, men det är inte omöjligt.
Så länge man kan svetsa något sånär, så. wink

Inte värre än att göra motorfästen. smile

Och angående gasspjäll, vet jag förstås inte hur han fixat, men jag har svårt att tänka mig att han gjort något mer avancerat än att ha köpt en lång gasvajer, mätt, kapat, satt i ändpluggen i vajern, mätt, provat, kapat...

TIG sist jag kollade. wink

Till dig som startat tråden. Hoppas allt går bra. Jag har tyvärr inga som helst tips åt dig. big_smile

Ont om hästkrafter är det gott om.


Sök