Hehe jo de är faktiskt sant, Peugeut hade PRV6 i en F1 bil med över 1000hk i. Men då hade de andra cylinderhuvud och 2 kamaxlar per cylinderhuvud och den hade också turbo. Har läst detta ifrån ett annat forum. Men de går bra utan turbo också, bara svårt att få tag i delar, man måste nog beställa allt utomlands om man tex vill ha vassare kamaxlar och så, eller få specialtillverkade delar av något företag. Sen är de motorerna mkt svårare att meka på än vanliga rödblocksmotorer. Men de är iallafall mkt finare ljud i dem. B280F motorerna tål faktiskt väldigt mkt och håller om man sköter dem.
Hehe jo de är faktiskt sant, Peugeut hade PRV6 i en F1 bil med över 1000hk i. Men då hade de andra cylinderhuvud och 2 kamaxlar per cylinderhuvud och den hade också turbo. Har läst detta ifrån ett annat forum. Men de går bra utan turbo också, bara svårt att få tag i delar, man måste nog beställa allt utomlands om man tex vill ha vassare kamaxlar och så, eller få specialtillverkade delar av något företag. Sen är de motorerna mkt svårare att meka på än vanliga rödblocksmotorer. Men de är iallafall mkt finare ljud i dem. B280F motorerna tål faktiskt väldigt mkt och håller om man sköter dem.
Då är det möee mera "ummpff" i en Cosworth DFV 8..
Det är sånt här som förstör hela garaget-forumet! massa idioter som hi-jackar tråden genom att posta en massa skit som inte ens hör till ämnet. Stoppa en ny volvo v8 i en folkrace-bil... jo, tjena
Hur gick det Sporn? fick du någon klarhet över vilken motor/block du skulle utgå ifrån?
Du påstår helt enkelt att alla 240 är folk-race bilar? Jag tror inte att killen med Yamaha/Volvo V8an använder den som folkracebil.... Han frågade ju om en värsting-volvomotor utan turbo, och V8an är Volvos starkaste sugmotor utan överladdning.
Jag förstår inte ditt problem med det?
Mitt problem är:
Hade folk läst den här tråden från början hade dem fattat att tråd skaparen skulle ha motorn i en folkrace-bil...
Orkade inte läsa igenom alla efter det.. men jag tänkte säga det samma.. MOTORN SKA SITTA I EN FOLKRACE-BIL Sluta larva er med V8or och annat tjafft. Motorn ska vara av märket VOLVO och UTAN turbo. Billigt med så många HK som möjligt!
www.stenparnermotor.se har en del godis till volvo, verkar hur billigt som helst att hämta grymma siffror ur en volvo maskin, stor fördela är att du kan ha så jäkla stor motor, det finns ju tom 3l 4or att tillgå, sjukt, iofs kanske lite varvkänsligt, men det beror ju på vad man ska köra och vad man väljer för utväxling
ser att den här tråden ej var helt ny men kanske kan få svar iaf . jag har en b23A 100% orginal....som jag skulle haft lite mera pulver i.
så jag undrar hur mycke hk man skulle kunna få ut med följande recept
weber 45/48or
405/531 topp portad/planad större ventiler,ev en marinvev
samt en vassare kam typ k,eller liknande..
tacksam för svar
mvh mr_pekka
svårt att säga men en K-kam klarar inte av så mycket mer än 170hk oavsett resten i stort sett, det går säkert att få ut mera men det finns bättre kammar.
Marinvev är överkurs om man inte har en som ligger och skräpar.
Jag byggde ihop en B23 med 405-topp & GT6 kam extraktor & Weber 45:or, den lämnade 196hk i motorn men det blir törstigt när man gasar lite
Innan du ger dig på bygget så kolla över hur mycket pengar du tänkt lägga för det drar iväg fort när man väl börjat bygga
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
ska inte gå att få ut mer än 270 hk ur en b230 utan turbo blocket va det väll inte så noga med men toppen ska du köra på en 531 , finns en guide till hur du gör i en gammal wheels
320hk kan man då plocka ur iaf, men då blir de dyrt!!
exakt, har en gammal bilsport med en amazon med B230 med över 300hk (sugmotor) dock med lite speciella grejer under locket ^^
Har hört på omvägar att den B230 var specialgjuten så de va en sjuherrans cylindervolym på den över 3 liter!
www.stenparnermotor.se har en del godis till volvo, verkar hur billigt som helst att hämta grymma siffror ur en volvo maskin, stor fördela är att du kan ha så jäkla stor motor, det finns ju tom 3l 4or att tillgå, sjukt, iofs kanske lite varvkänsligt, men det beror ju på vad man ska köra och vad man väljer för utväxling
jag rekommenderar ingen att handla på spm. dålig service och tråkigt bemötande.