2793
Sök

Värsting volvomotor utan turbo

749 Inlägg
20 december 2008
#81
Hehe jo de är faktiskt sant, Peugeut hade PRV6 i en F1 bil med över 1000hk i. Men då hade de andra cylinderhuvud och 2 kamaxlar per cylinderhuvud och den hade också turbo. Har läst detta ifrån ett annat forum.
Men de går bra utan turbo också, bara svårt att få tag i delar, man måste nog beställa allt utomlands om man tex vill ha vassare kamaxlar och så, eller få specialtillverkade delar av något företag.
Sen är de motorerna mkt svårare att meka på än vanliga rödblocksmotorer.
Men de är iallafall mkt finare ljud i dem.
B280F motorerna tål faktiskt väldigt mkt och håller om man sköter dem.


blacken
20 december 2008
#82
Bjornn skrev:
Hehe jo de är faktiskt sant, Peugeut hade PRV6 i en F1 bil med över 1000hk i. Men då hade de andra cylinderhuvud och 2 kamaxlar per cylinderhuvud och den hade också turbo. Har läst detta ifrån ett annat forum.
Men de går bra utan turbo också, bara svårt att få tag i delar, man måste nog beställa allt utomlands om man tex vill ha vassare kamaxlar och så, eller få specialtillverkade delar av något företag.
Sen är de motorerna mkt svårare att meka på än vanliga rödblocksmotorer.
Men de är iallafall mkt finare ljud i dem.
B280F motorerna tål faktiskt väldigt mkt och håller om man sköter dem.

Då är det möee mera "ummpff" i en Cosworth DFV 8..cool

1 808 Inlägg
20 december 2008
#83
En 6:a från en 164 med 3 dubbla webrar å lite lull lull kan nog bli roligt big_smile iaf låta gött som fan smile

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
20 december 2008
#84
Ghost_Face skrev:
TurbOla skrev:
Ghost_Face skrev:
Det är sånt här som förstör hela garaget-forumet! massa idioter som hi-jackar tråden genom att posta en massa skit som inte ens hör till ämnet. Stoppa en ny volvo v8 i en folkrace-bil... jo, tjena sad

Hur gick det Sporn? fick du någon klarhet över vilken motor/block du skulle utgå ifrån?

Du påstår helt enkelt att alla 240 är folk-race bilar?
Jag tror inte att killen med Yamaha/Volvo V8an använder den som folkracebil....
Han frågade ju om en värsting-volvomotor utan turbo, och V8an är Volvos starkaste sugmotor utan överladdning.

Jag förstår inte ditt problem med det?

Mitt problem är:

Hade folk läst den här tråden från början hade dem fattat att tråd skaparen skulle ha motorn i en folkrace-bil... hmm

Orkade inte läsa igenom alla efter det.. men jag tänkte säga det samma.. MOTORN SKA SITTA I EN FOLKRACE-BIL Sluta larva er med V8or och annat tjafft. Motorn ska vara av märket VOLVO  och UTAN turbo. Billigt med så många HK som möjligt!

Tack för mig!

Ont om hästkrafter är det gott om.

huh?
10 427 Inlägg
5 januari 2009
#85
DUDES! Hittade på bildfilerna jag fick det hela ifrån gällandes Amazon med 300+ hk.

~340hk i en 3,2liters B230 utan turbo smile

Från tidningen Wheels, augusti 2001.
http://www.forumbilder.se/images/69200961729PM10a3.jpg
http://www.forumbilder.se/images/85200961906PM972f.jpg

[Stora bilder så inga img-taggar för att inte 'paja' tråden wink]
Senast redigerat av steifan (5 januari 2009)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
5 januari 2009
#86
steifan skrev:
DUDES! Hittade på bildfilerna jag fick det hela ifrån gällandes Amazon med 300+ hk.

~340hk i en 3,2liters B230 utan turbo smile

Från tidningen Wheels, augusti 2001.
http://www.forumbilder.se/images/69200961729PM10a3.jpg
http://www.forumbilder.se/images/85200961906PM972f.jpg

[Stora bilder så inga img-taggar för att inte 'paja' tråden wink]

Brutalt! big_smile

Jonas

216 Inlägg
5 januari 2009
#87
hur har de gått för trådskaparen? har du fått ihop din motor? hitta en kille som sålde 2,5l-kit till b23 å b230 kanske kan va nåt?
http://www.marty.nu/nyronen/index.php?node_id=5

btw bara du har en väl balanserad motor så gör de mkt tex alla VOCare 170hk efter i princip bara balansering

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

139 Inlägg
5 januari 2009
#88
http://www.zatzy.com/attachments/projekt/48302d1183889917-jogr-opel-kadett-gsi-type-r-20070706040.jpg

http://www.zatzy.com/attachments/projekt/48303d1183889917-jogr-opel-kadett-gsi-type-r-20070706041.jpg

360hk sug, volvo 8v topp...helt ok smile Jag bromsade min kadett hos ägaren av detta monster
Senast redigerat av JG (5 januari 2009)

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag

116 Inlägg
6 januari 2009
#89
ni kan kolla den http://www.ofiengineering.se/index.htm, han e grymt byggt volvo 242 turbo


40 Inlägg
6 januari 2009
#90
man brukar räkna så här har vad jag har hört , man kan få ungefär 100hk/liter motorvolym nästan gratis  där efter kostar varje hk 1000 kronor

bmw följer inte utvecklingen .bmw leder den

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 januari 2009
#91
jimmytic skrev:
ni kan kolla den http://www.ofiengineering.se/index.htm, han e grymt byggt volvo 242 turbo

var de inte Värsting volvomotor utan turbo som tråden handlade om? wink

Jonas

116 Inlägg
6 januari 2009
#92
Volvo__Mannen skrev:
jimmytic skrev:
ni kan kolla den http://www.ofiengineering.se/index.htm, han e grymt byggt volvo 242 turbo

var de inte Värsting volvomotor utan turbo som tråden handlade om? wink

jo du har rätt, men se vad han gör, han lagt massor tid på volvo


139 Inlägg
6 januari 2009
#93
www.stenparnermotor.se har en del godis till volvo, verkar hur billigt som helst att hämta grymma siffror ur en volvo maskin, stor fördela är att du kan ha så jäkla stor motor, det finns ju tom 3l 4or att tillgå, sjukt, iofs kanske lite varvkänsligt, men det beror ju på vad man ska köra och vad man väljer för utväxling

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag

218 Inlägg
6 januari 2009
#94
så här skaffade jag 200 billiga sug hästar:D

Balanserade hela motorn

plana en 530 topp 3mm

kör med ford ohc rem

nya lager givetvis

och ett MS med 320cc spridar smile

jo sen ett extraktor såklart wink https://www1.garaget.org/gallery/archive/45968/large/511614_jnkat6.jpg


139 Inlägg
6 januari 2009
#95
coolt, vad kör du för kam och insug?

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag

22 Inlägg
13 september 2009
#96
ser att den här tråden ej var helt ny men kanske kan få svar iaf .
jag har en b23A 100% orginal....som jag skulle haft lite mera pulver i.

så jag undrar hur mycke hk man skulle kunna få ut med följande recept

weber 45/48or

405/531 topp portad/planad större ventiler,ev en marinvev

samt en vassare kam typ k,eller liknande..

tacksam för svar

mvh mr_pekka

Volvos Värde Varar

4 001 Inlägg
13 september 2009
#97
mr_pekka skrev:
ser att den här tråden ej var helt ny men kanske kan få svar iaf .
jag har en b23A 100% orginal....som jag skulle haft lite mera pulver i.

så jag undrar hur mycke hk man skulle kunna få ut med följande recept

weber 45/48or

405/531 topp portad/planad större ventiler,ev en marinvev

samt en vassare kam typ k,eller liknande..

tacksam för svar

mvh mr_pekka

svårt att säga men en K-kam klarar inte av så mycket mer än 170hk oavsett resten i stort sett, det går säkert att få ut mera men det finns bättre kammar.

Marinvev är överkurs om man inte har en som ligger och skräpar.

Jag byggde ihop en B23 med 405-topp & GT6 kam extraktor & Weber 45:or, den lämnade 196hk i motorn men det blir törstigt när man gasar lite wink

Innan du ger dig på bygget så kolla över hur mycket pengar du tänkt lägga för det drar iväg fort när man väl börjat bygga

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

37 Inlägg
13 september 2009
#98
NJ_ skrev:
Gamble skrev:
snackcalahan skrev:
ska inte gå att få ut mer än 270 hk ur en b230 utan turbo blocket va det väll inte så noga med men toppen ska du köra på en 531 , finns en guide till hur du gör i en gammal wheels

320hk kan man då plocka ur iaf, men då blir de dyrt!!

exakt, har en gammal bilsport med en amazon med B230 med över 300hk (sugmotor) dock med lite speciella grejer under locket ^^

Har hört på omvägar att den  B230 var specialgjuten så de va en sjuherrans cylindervolym på den över 3 liter!


Supraman
2 300 Inlägg
13 september 2009
#99
2,5 liters b234 med dubbla 50 mm dubbelweber.
Blir duktigt med drag i en sån.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

128 Inlägg
13 september 2009
#100
JG skrev:
www.stenparnermotor.se har en del godis till volvo, verkar hur billigt som helst att hämta grymma siffror ur en volvo maskin, stor fördela är att du kan ha så jäkla stor motor, det finns ju tom 3l 4or att tillgå, sjukt, iofs kanske lite varvkänsligt, men det beror ju på vad man ska köra och vad man väljer för utväxling

jag rekommenderar ingen att handla på spm. dålig service och tråkigt bemötande.

Burn IF performance


Sök