2471
Sök

Håller motorn för chiptrimning?

655 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej! har en saab 900, 2.0T som ni ser, har lagt ut mycket pengar på den, men funderar nu på att lägga lite pengar på chiptrimning, men e osäker på om motorn kommer hålla för de? Tänker mest på att den snart gått 25 000 mil.
Tack på förhand!smile


20 Inlägg
19 oktober 2008
#2
Motorn håller om den e i bra skick!
normalt servad o så vidare....   vet dom som har gått längre innan dom chippades;)

7 120 Inlägg
19 oktober 2008
#3
Det är växellådan du borde oroa dig för. Motorn ska hålla.

655 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#4
Okej, men det är helt klart värt de eller? har ju lagt ner ganska mycket pengar på utseende på bilen, så då byter ja fan motor annars nån gång i framtiden.


685 Inlägg
20 oktober 2008
#5
Motorn klarar säkert det, men jag tvivlar på att lådan gör det.

No turbo shit - just real power!

655 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#6
Inte ens för steg 1 eller?


4 586 Inlägg
20 oktober 2008
#7
kolla gärna så turbon är frisk innan chippningen. Det är den som tar mest stryk då du ökar laddet lite. Annars så kommer resten att hålla då det inte ger några större påfrestningar


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
20 oktober 2008
#8
Det håller, kör som folk så går det bra. Farsan har trimmat många av sinna Saabar varav flera 9-5, 9000 m.f. och vad jag vet så har ingen låda svikt honom.

Kör du med lite vett i skallen och inte behandlar lådan som skit så håller det för långt över steg 1 likaså motorn. Chippa på du bara

Rock'n Roll

132 Inlägg
20 oktober 2008
#9
lådan bör hålla för 300hk men visst den kan även haverera vid lägre dock beror det ofta på vem å hur det växlas...


741 Inlägg
20 oktober 2008
#10
Jävla skitsnack från folk som inte vet, lådan kommer verkligen inte rasa för steg 1, men kanske inte så smart och göra massa bansai starter från noll som med vilken annan låda som helst med lite effekt.. Det du istället ska oroa dig för är isåfall kopplingen om den kommer slira eller ej.. Min polare har en saab 900a som gått lite över 22.000 mil när han trimmade den steg 2, det var för ganska exakt 1 år sedan nu och den är lika frisk fortfarande och kommer troligtvis vara det länge till..

Hans koppling håller utan problem, finns inte en tendens till att ens börja närma sig att slira så det lär inte vara några problem med din..
Senast redigerat av Joo (20 oktober 2008)

20 Inlägg
20 oktober 2008
#11
lådan håller den med! jag kör ju steg 3. inget ras änn iaf. tror vi ska ha likadan vxllåda? inte säker...

1 036 Inlägg
20 oktober 2008
#12
wetese skrev:
Hej! har en saab 900, 2.0T som ni ser, har lagt ut mycket pengar på den, men funderar nu på att lägga lite pengar på chiptrimning, men e osäker på om motorn kommer hålla för de? Tänker mest på att den snart gått 25 000 mil.
Tack på förhand!smile

Min har gått 22500 mil och jag ar steg 3 i min. haft i ca 1500 mil, Funkar klockrent!
Byter olja var 700 mil smile

Lådan håller mycke bra, man får köra med huvet som föregående talare sa...
Senast redigerat av Mange__ (20 oktober 2008)


655 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#13
Joo skrev:
Jävla skitsnack från folk som inte vet, lådan kommer verkligen inte rasa för steg 1, men kanske inte så smart och göra massa bansai starter från noll.. Det du istället ska oroa dig för är isåfall kopplingen om den kommer slira eller ej.. Min polare har en saab 900a som gått lite över 22.000 mil när han trimmade den steg 2, det var för ganska exakt 1 år sedan nu och den är lika frisk fortfarande och kommer troligtvis vara det länge till..

Hans koppling håller utan problem, finns inte en tendens till att ens börja närma sig att slira så det lär inte vara några problem med din..

Va ja hört så håller ja med dig, har hört att den kan börja slira på kopplingen om den e dålig. Men lådan kan säkert också paja, men om ja kör på steg 1, så borde den väl hålla, om ja kör med vett?smile


655 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#14
Fler synpunkter kanske?smile


2 164 Inlägg
20 oktober 2008
#15
Inga problem med trim men glöm inte att byta olja ibland i lådan och då rätt olja. Fel olja leder till haveri.
Kör med huvudet och inga för höga växlar så är de ingen fara.

MVH

F


864 Inlägg
20 oktober 2008
#16
Köp mjukvaran till steg2 istället...Enda hårdvaran som skiljer är avgas och det ser det ut som att du har redan....Mukvaran kostar lika mycket och du får 20hk till. Motor/låda osv ska hålla för 240hk

http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning … sub_page=2

/Alex

655 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#17
Tuffhaggman skrev:
Köp mjukvaran till steg2 istället...Enda hårdvaran som skiljer är avgas och det ser det ut som att du har redan....Mukvaran kostar lika mycket och du får 20hk till. Motor/låda osv ska hålla för 240hk

http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning … sub_page=2

/Alex

Hur kan detta gå ihop då? Mjukvaran för steg 3 kostar ju lika mkt, fast mer hk då elr? Fattar inte:S låt för bra för att vara sant, att man får 20 hk mer på steg 2, för samma pris som steg 1


Japs :)
775 Inlägg
20 oktober 2008
#18
wetese skrev:
Fler synpunkter kanske?smile

det suger o köra med vett

1 353 Inlägg
20 oktober 2008
#19
siffror siffror siffror... själva chippet för steg  1,2,3 e desamma. marginellt som skiljer. de som skiljer de olika stegen e följande:
steg 1 - chippning (mjukvara i styrboxen)
steg 2 - chippning + 2,5 tums avgas efter katten,
steg 3 - chippning + (oftast) 3 " eller 2,5 tums downpipe, nån form av race/sportkat,  3/2,5 tums efter katt.

sen ska man inte låsa upp sig på siffrorna för de olika stegen. de e lite som me luftfilter trimm många tror att du får 15 hk på ett öppetsportfilter, vad du får e högre ljud som bidrar till att du tror att bilen går bättre + något bättre respons. detta e inte värsta 2 sec på 0-100 tiden utan väldigt marginellt..
desamma gäller när du byter avgas. inte fan flyger det i fler hästar i motorn för det.. man får högre andnings-vägar på bilen o mer marginaler. då downpipen oftast e ett sugrör org så känner programvaran av att de blir förbannat varmt i de lilla röret o drar ner på laddtrycket.. har du ett 3 tums rör kan den hålla laddet längre, även något högre.

ex på siffertrimm
säg att bilen har 150hk.
sen börjar du leta runt på nätet hittar ett sportfilter som ger 15hk, avgas som ger 10hk, och sen en superspiral som finns på typ ridetech o den ger juh lätt 5hk.
smäll på allting, rör om, tillsätt en nypa bullshit o voiala!!
du har en bil med 152hk, inte 180hk som utlovades av de olika produkterna..
man kan kort o gått säga att du får inte fler hästar om du inte öppnar motorn o börjar byta saker där, samt programera om styrboxen...
så chippa din bil utan att oroa dig.!!


148 Inlägg
20 oktober 2008
#20
wetese skrev:
Joo skrev:
Jävla skitsnack från folk som inte vet, lådan kommer verkligen inte rasa för steg 1, men kanske inte så smart och göra massa bansai starter från noll.. Det du istället ska oroa dig för är isåfall kopplingen om den kommer slira eller ej.. Min polare har en saab 900a som gått lite över 22.000 mil när han trimmade den steg 2, det var för ganska exakt 1 år sedan nu och den är lika frisk fortfarande och kommer troligtvis vara det länge till..

Hans koppling håller utan problem, finns inte en tendens till att ens börja närma sig att slira så det lär inte vara några problem med din..

Va ja hört så håller ja med dig, har hört att den kan börja slira på kopplingen om den e dålig. Men lådan kan säkert också paja, men om ja kör på steg 1, så borde den väl hålla, om ja kör med vett?smile

Den håller! Min 900 har nu rullat 29500 mil och motorn har rullat 22000 och jag chippade den för snart 1 år sen steg 1. SOm föregående talare...kör med huvudet! Det sliter ju som sagt på vilka lådor som helst om man ska slita och rycka å leva. Händer inte så mycket på 1:an eller 2:an iaf, moset kommer därefter:P lycka till! mvh Daniel



Sök