siffror siffror siffror... själva chippet för steg 1,2,3 e desamma. marginellt som skiljer. de som skiljer de olika stegen e följande:
steg 1 - chippning (mjukvara i styrboxen)
steg 2 - chippning + 2,5 tums avgas efter katten,
steg 3 - chippning + (oftast) 3 " eller 2,5 tums downpipe, nån form av race/sportkat, 3/2,5 tums efter katt.
sen ska man inte låsa upp sig på siffrorna för de olika stegen. de e lite som me luftfilter trimm många tror att du får 15 hk på ett öppetsportfilter, vad du får e högre ljud som bidrar till att du tror att bilen går bättre + något bättre respons. detta e inte värsta 2 sec på 0-100 tiden utan väldigt marginellt..
desamma gäller när du byter avgas. inte fan flyger det i fler hästar i motorn för det.. man får högre andnings-vägar på bilen o mer marginaler. då downpipen oftast e ett sugrör org så känner programvaran av att de blir förbannat varmt i de lilla röret o drar ner på laddtrycket.. har du ett 3 tums rör kan den hålla laddet längre, även något högre.
ex på siffertrimm
säg att bilen har 150hk.
sen börjar du leta runt på nätet hittar ett sportfilter som ger 15hk, avgas som ger 10hk, och sen en superspiral som finns på typ ridetech o den ger juh lätt 5hk.
smäll på allting, rör om, tillsätt en nypa bullshit o voiala!!
du har en bil med 152hk, inte 180hk som utlovades av de olika produkterna..
man kan kort o gått säga att du får inte fler hästar om du inte öppnar motorn o börjar byta saker där, samt programera om styrboxen...
så chippa din bil utan att oroa dig.!!